تقابل سلاطین سرعت جاده ها؛ بوگاتی شیرون و استون‌مارتین ولکان

اتومبیل‌های کلاس سگمنت هایپر اسپرت در واقع نهایت قدرت و توان صنعت خودرو سازی جهان است. در این کلاس هیولاهای جاده‌ها با هم رقابت می‌کنند. خودروهای سگمنت هایپر اسپرت، تجربه‌ی سرعت خارق العاده و شتاب باورنکردنی را فراهم می‌کنند. در ادامه دو غول این گروه یعنی بوگاتی شیرون و آستون مارتین ولکان را مقایسه می‌کنیم.

تقابل سلاطین سرعت جاده ها؛ بوگاتی شیرون و استون‌مارتین ولکان

به گزارش کلیک ، زمانی که شرکت فولکس واگن کمپانی بوگاتی را خرید، در نظر داشت تا با ساخت یک هایپرکار از طریق برند بوگاتی رکورد سرعت در صنعت خودروسازی را بهبود ببخشد؛ پس از آن بوگاتی ویرون در سال ۲۰۰۵ متولد شد. چند سال بعد از آن نسخه‌ی قدرتمندتر این خودرو توانست به رکورد ۴۳۰ کیومتر بر ساعت برسد و لقب سریع‌ترین خودروی جهان را به خود اختصاص دهد، ولی با گذشت زمان رقبای این خودرو ادعای شکستن رکورد آن را داشتند. همین امر سبب شد تا بوگاتی جانشینی برای بوگاتی ویرون در نظر بگیرد، این خودروی جانشین با نام شیرون در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶ معرفی شد. بوگاتی شیرون یک جانشین شایسته برای ویرون است که می‌توان گفت تلفیقی از شاهکار مهندسی و تکنولوژی آن را خلق کرده است. بوگاتی شیرون از همان نیروگاه ۸ لیتری W16 پیشین با چهار توربو شارژر برخوردار است که با تغییرات ایجاد شده به رقم شگفت انگیز ۱۵۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۶۰۰ نیوتن متر رسیده است، این ارقام به تنهایی می‌توانند آدرنالین خون را بالا ببرند. این نیروی ویرانگر از طریق گیربکس هفت سرعته‌ی اتوماتیک دوکلاچه به چهار چرخ خودرو انتقال یافته و باعث شده تا شیرون ظرف ۲/۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر برسد. حداکثر سرعت این خودروی مسحور کننده ۴۲۰ کیلومتر در ساعت است که البته محدود شده وگرنه توان رسیدن به سرعت بالاتری را نیز دارد، بطوریکه پیش بینی می‌شود شیرون خواهد توانست رکورد سرعت ۴۶۰ کلیومتر بر ساعت را ثبت کند. از بوگاتی شیرون فقط ۵۰۰ دستگاه ساخته خواهد شد که ارزش هر کدام سه میلیون دلار است.

آستون ‌مارتین هایپرکار جدید خود با نام ولکان را در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ رونمایی کرد، این خودرو در حقیقت جانشین One 77 (هایپرکار قبلی آستون مارتین) است. این عجوبه بریتانیایی مخصوص پیست اتومبیل رانی طراحی شده و اجازه‌ی تردد در خیابان را ندارد. ولکان دارای یک نیروگاه ۷ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت آستون‌مارتین است که ۸۲۰ اسب بخار قدرت و ۷۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، در واقع این پیشرانه‌ قدرتمندترین پیشرانه‌ی نفس طبیعی آستون ‌مارتین به حساب می‌آید. به دلیل استفاده از شاسی آلومینیومی، بدنه‌ی فیبر کربنی، ترمزهای کربن سرامیکی و میل‌گاردان فیبر کربنی، این خودروی ۱۲ سیلندری وزن زیادی نداشته و وزن آن ۱۳۵۰ کیلوگرم است. نیروی موتور توسط یک گیربکس شش سرعته‌ی اتوماتیک سکوئنشال و یک دیفرانسیل لغزش محدود به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. مارک رایشمن (مدیر طراحی آستون‌مارتین) ولکان را طراحی کرده است. تنها ۲۴ دستگاه از آستون ‌مارتین ولکان تولید می‌شود که ارزش هر کدام ۲٫۳ میلیون دلار است. در آینده‌ای نزدیک نیز نسخه‌ی تولیدی هایپرکار جدید والکری به‌عنوان جانشین ولکان معرفی خواهد شد.

مشخصات فنی

بوگاتی شیرون آستون مارتین ولکان
پیشرانه ۸ لیتری W16 ۷ لیتری V12
قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار ۸۲۰ اسب بخار
گشتاور ۱۶۰۰ نیوتن متر ۷۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ عقب
شتاب صفرتا ۹۶ ۲٫۳ ثانیه ۲٫۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۹٫۴ ثانیه -
حداکثر سرعت ۴۲۰ کیلومتر ۳۶۰ کیلومتر
مصرف سوخت ۱۶ لیتر (ترکیبی) -
طول ۴٫۵۴ متر -
وزن ۱۹۹۵ کیلوگرم ۱۳۵۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۳ میلیون دلار ۲٫۳ میلیون دلار
ارسال نظر