کره یا مارگارین: کدام سالمتر است؟

کره یک محصول جامد لبنی است که از شیر و یا خامه ساخته شده است که مواد جامد در آن پس از پیوستن به هم کره را تولید می کند .کره معمولا محصولی است که در پخت و پز و انواع نان ها استفاده می شود.مارگارین به عنوان جایگزین توسعه یافته به جای کره استفاده می شود و در آن از روغن های گیاهی مانند روغن کانولا، روغن خرما و روغن سویا استفاده شده است. وجود نمک و مواد دیگر در کره باعث می شود عطر و طعم خود را برای مصرف کننده حفظ کند. موادی همچون مالتودکسترین ، لیستین سویا و مونو نیز به مارگارین اضافه می شود. روغن هایی مانند روغن زیتون، روغن دانه کتان و روغن ماهی ممکن است در آن استفاده شود.برخی از انواع مارگارین ها به گونه ای ساخته شده است که به تنهایی از آن استفاده شود و نباید از آن در پخت و پز استفاده شود.

کره یا مارگارین: کدام سالمتر است؟

مارگارین به عنوان جایگزین توسعه یافته به جای کره استفاده می شود و در آن از روغن های گیاهی مانند روغن کانولا، روغن خرما و روغن سویا استفاده شده است. وجود نمک و مواد دیگر در کره باعث می شود عطر و طعم خود را برای مصرف کننده حفظ کند. موادی همچون مالتودکسترین ، لیستین سویا و مونو نیز به مارگارین اضافه می شود. روغن هایی مانند روغن زیتون، روغن دانه کتان و روغن ماهی ممکن است در آن استفاده شود.برخی از انواع مارگارین ها به گونه ای ساخته شده است که به تنهایی از آن استفاده شود و نباید از آن در پخت و پز استفاده شود.

چربی وکلسترول
چربی ترانس: چربی ترانس باعث افزایش کلسترول در بدن می شود، چربی های ترانس در دمای اتاق سفت می شود در واقع چربی ترانس در مارگارین بالاتر است در حالی که شرکت های مواد غذایی ادعا می کنند چربی ترانس مارگارین صفر است ولی در واقع در با مصرف مارگارین هر وعده غذایی حدود 0.5 گرم ترانس چرب آن وارد بدن می شود. به جای آنکه فقط به برچسب تغذیه موجود بر روی بسته بندی توجه کنید باید مطمن شوید که از چه موادی تشکیل شده است. در هر وعده غذایی فرآوری شده دارای هیدوژنه که حاوی روغن است یک منبع مشترک چربی ترانس محسوب می شود. اگر محصولی حاوی روغن های هیدوژنه باشد حتما دارای چربی ترانس است حتی اگر بر روی بسته بندی ترانس آن مقدارش صفر باشد.

چربی اشباع شده:
چربی اشباع شده نیز باعث افزایش کلسترول می شود اما مقدار آن خیلی کمتر از چربی ترانس ها است. در کره نیز مقدار قابل توجهی از چربی اشباع شده وجود دارد اما هیچ چربی ترانسی در آن وجود ندارد.

کلسترول:
کلسترول فقط در محصولات حیوانی، روغن نارگیل و روغن نخل وجود دارد. مارگارین حاوی کلسترول بسیاری کمی بوده اما دارای مقادیر قابل توجهی کلسترول دارد. پژوهش های اخیر نشان داده که بدن حاوی کلسترول بسیار زیادی است. در واقع با مصرف هر وعده غذایی مقدار زیادی کلسترول به بدن وارد می شود. این میزان کلسترول با عث افزایش کلسترول بدن می شود که خود بر چربی خون نیز تاثیر مستقیم دارد.

تجزیه کره:
یک قاشق غذاخوری کره شامل :
100گرم کالری
12 گرم چربی
7گرم چربی اشباع شده
0.5 گرم چربی ترانس
31میلی گرم کلسترول
0 گرم قند

کربوهیدرات:
کره از خامه ساده و پاستوریزه شده به دست می آید که گاهی به آن مقدار کمی نمک اضافه می کنند. در کشورهایی که در آن گاو های علف خوار وجود دارند مصرف کره تهیه شده از شیر این گاو ها باعث کاهش چشمگیر بیماری های قلبی می شود. فرآورده های لبنی گاو های علف خوار دارای ویتامین K2 و اسیدهای چرب امگا 3 است که هر دو فوق العاده برای قلب دارای اهمیت است.
اگر گاو به مواد غذایی سالم دسترسی داشته باشد این تاثیر بر روی شما نیز مشاهده می شود. به این خاطر که شما از سایر محصولات گاو مثل گوشت، پنیر، شیر و ... استفاده می کنید.

چوب مارگارین:
یک قاشق غذا خوری مارگارین شامل :
100- 80گرم کالری
11-9 گرم چربی
2گرم چربی اشباع شده
2.5-1.5گرم چربی ترانس
0 گرم کلسترول
0 گرم کربو هیدرات
0گرم قند
این محصول ممکن است کالری کمتری نسبت به کره داشته باشد.
حاوی چربی ترانس می باشد.

مارگارین نور
این نوع مارگارین نسبت به مارگارین سنتی شامل درصد بالایی از اب بوده و دارای کالری و چربی کمتری است. به طور کلی در هر قاشق غذا خوری مارگارین:
40گرم کالری
5 گرم چربی
1.5گرم چربی اشباع شده
0 گرم چربی ترانس
0 گرم کلسترول
0گرم کربوهیدرات
0 گرم قند
این محصول به طور منظم دارای چربی اشباع و ترانس کمتری نسبت به مارگارین است.
دارای روغن هیدوژنه است.
مارگارین با فیتوسترولها
فیتوسترولها ترکیبات گیاهی هستند که در ساختار شبیه به کلسترول می باشند به همین دلیل با کلسترول ها برای جذب در بدن رقابت می کنند. باعث کاهش جذب کلسترول می شوند و همین عامل باعث می شود کلسترول خون پایین بیاید. مارگارین با فیتوسترول حاوی مخلوطی از روغن مانند روغن زیتون یا روغن بذر کتان است. به طور کلی مارگارین با فیتوسترول حاوی:
80-70گرم کالری
8گرم چربی
2.5گرم چربی اشباع شده
0 گرم چربی ترانس
0 گرم کلسترول
0گرم کربوهیدرات
0 گرم قند
این محصول می تواند به کاهش کلسترول کمک می کند. ترانس چربی در آن وجود ندارد.
نسبت به مارگارین نور از کالری و چربی اشباع بلاتری تشکیل شده است.
کره در مقابل مارگارین:

حفظ تغذیه مناسب یک تعهد شخصی است . چه چیزی باعث می شود فرد به منافع آینده خود توجه داشته باشد ؟

راهنمای سریع:
برای خرید محصول ابتدا باید توجه داشته باشید چربی ترانس آن 0 گرم باشد و بررسی کنید مواد تشکیل دهنده آن آیا هیدوژنه است یا خیر؟ اگر کره گیاهی را انتخاب نموده اید و تمایل به مصرف مجدد آن نداشتید این احتمال وجود دارد که شما بیش از حد به طعم شیرین علاقه مند هستید.
اضافه کردن کره به غذا باعث می شود کالری انسان بالا برود که شاید شما قبلا به آن فکر نکرده باشید. به عنوان نمونه خوردن غذاهای حاوی کره در هر وعده در ایجاد کالری نقش مهمی دارد زیرا به عنوان یک منبع چربی محسوب می شود. بدن نیز به وسیله چربی کار می کند که این چربی باعث ایجاد سیری در هر وعده غذایی می شود تا اگر در طی روز یک وعده غذایی بدون چربی مصرف کنید به احتمال زیاد در مدت کوتاهی احساس گرسنگی می کنید.
اگر سوال دارید که کره انتخاب مناسب است یا مارگارین؟ بهتر است با یک متخصص (مشاور)تغذیه مشورت کنید.

منبع : MEDICAL NEWS TODAY

ارسال نظر