آیا می‌توان اعتیاد به موبایل را درمان کرد؟

رسانه کلیک – با توجه تعداد دفعاتی که بسیاری از افراد به بدون دلیل گوشی خود را چک می کنند و عدم توانایی دور شدن از آن حتی برای لحظاتی کوتاه، عبارت اعتیاد به موبایل به فرهنگ لغات زبان ما اضافه شده است.

آیا می‌توان اعتیاد به موبایل را درمان کرد؟

به گفته Tristan Harris یکی از طراحان سابق شرکت گوگل، تلفن های هوشمند مثل دستگاه های بازی و سرگرمی می مانند که در دفعات با پرداخت سکه به آن ها کاربر پاداشی دریافت می کند، در این مورد نیز هربار که نوتیفیکشین جدیدی توسط گوشی به کاربر اعلام می شود، توجه وی جلب شده و اثرات روانی و واکسن های شیمیایی مغزی اتفاق می افتند، دوپامین در قسمت پاداش و لذت مغز آزاد می شود و حس رضایت را در کاربر ایجاد می نماید، که به نوعی مشابه عملکرد ذهن یک فرد معتاد در برخورد با ماده مخدر می باشد.

وی در ادامه به معرفی راه حلی برای این مشکل می پردازد و آن استفاده از حالت تک رنگ و یا با اصطلاح Monochrome یا grayscale mode برای صفحه نمایش می باشد. منطق قرار گرفته در این راه حل این است که حذف رنگ ها می تواند به مرور از جذابیت تلفن های همراه کاسته و در نتیجه دفعاتی که کاربر حتی بدون دلیل گوشی خود را چک می کند کاهش می یابد.

برای انجام این کار در سیستم عامل ios10 از مسیر زیر اقدام نمایید:

Settings > General > Accessibility Display > Accommodations > Color Filters

و گزینه Greyscale را انتخاب نمایید.

در اندروید چگونگی انجام این تغییرات به نسخه سیستم عامل شما بستگی دارد، اما در Android 7.1 Nougat به صورت زیر می توان عمل کرد:
از منوی Accessibility گزینه Vision را انتخاب نمایید، در قسمت پایین صفحه حالت grayscale را فعال نمایید.

ارسال نظر