درمان سرطان از طریق دستکاری ژن CRISPR

دانشمندان چینی موفق به کشف روشی برای درمان بیماری سرطان از طریق ویرایش ژن CRISPR-Cas9 ژنوم شده اند.

درمان سرطان از طریق دستکاری ژن CRISPR

به گزارش کلیک، دانشمندان چینی در حال آماده سازی درمانی هستند که برای اولین بار در جهان با استفاده از روش ویرایش ژن CRISPR-Cas9 ژنوم، درمان بیماران مبتلا به سرطان ریه را با سلول‌های ایمنی اصلاح شده امکان پذیر می‌سازد. این تیم متشکل از محققان پزشکی امیدوار است که سلول‌های ایمنی اصلاح شده به سلول‌های سرطانی حمله کنند، و در مواردی که دیگر درمان‌های مرسوم با شکست مواجه شده اند راه حل درمانی را ارائه دهد. انکولوژیست لو یو از بیمارستان چین غرب در دانشگاه سیچوان اعلام کرد، این روش منافع زیادی برای بیمارن به ویژه بیماران سرطانی به ارمغان خواهد آورد.

لو و تیم او قصد دارند تا سلول‌های T را از بیماران مبتلا به سرطان استخراج کنند و آن‌ها را با استفاده از روش CRISPR-Cas9 ژنوم اصلاح کنند. این فناوری ژن PD-1 را از کار می‌اندازد، که بر روی سطح سلول T می‌نشیند و از سلول در برابر حمله به سلول‌های سالم که پروتئین PD-L1 به همراه دارند ممانعت می‌کند. بسیاری از سلول‌های سرطانی نیز این نشانگر PD-L1 را به عنوان مکانیسم دفاعی برای جلوگیری از حمله به سلول‌های T بدن دارند. با غیرفعال کردن این ژن PD-1 و از بین بردن پروتئین PD-1، سلول T اصلاح شده قادر به از بین بردن سلول‌های سرطانی نیست.

این سلول‌های T اصلاح شده و از بین برنده سرطان در آزمایشگاه تکثیر و سپس به جریان خون بیماران تزریق می‌شوند. این سلول‌های تزریق شده راه خود را به سوی سلول‌های سرطانی در بدن می‌یابند. مرحله اول این آزمایش انسانی به منظور تست امن بودن این روش برای استفاده در بدن انسان طراحی شده است. یکی از نگرانی‌های اصلی تحریک بیش از حد سیستم ایمنی بدن است، زیرا این سلول‌های T به تازگی معرفی شده، در سایر سیستم‌های بدن به سلول‌های سالم نیز حمله کردند. از این رو، محققان قصد دارند با دوز کمی از سلول‌های T اصلاح شده بر روی تنها یک بیمار شروع کنند و سپس به تدریج این دوز را افزایش دهند. به منظور اطمینان از دقت این روش درمانی در مورد حذف سلول‌های سرطانی و نه آسیب به سلول‌های سالم بدن، محققان از مزدیک بر روند این پروسه نظارت می‌کنند.

دانشمندان در ایالات متحده نیز قصد دارند آزمایشات کلینیکی انسانی مشابهی انجام دهند، اما انتظار نمی‌روند که مجوز اجرا این نوع آزمایش را تا پایان سال ۲۰۱۶ دریافت کنند. گروهی از محققان از دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا پیش از این از جانب موسسه ملی بهداشت (NIH) مجوز دریافت کردند، اما هنوز در انتظار چراغ سبز از اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) و هیئت بررسی دانشگاه برای انجام این آزمایش هستند.

ارسال نظر