درمان سرطان با انفجار سلول های سرطانی

دانشمندان بر این باورند که شاید بتوان با انفجار سلول های سرطانی، این بیماری را درمان کرد!

درمان سرطان با انفجار سلول های سرطانی

به گزارش کلیک، فرآیند فعلی به این صورت است که تومور تا حد ممکن در عمل جراحی برداشته می شود و سپس شیمی درمانی شروع می شود تا تمام سلول های سرطانی باقی مانده از بین بروند. سلول هایی که باقی بمانند می توانند دوباره گسترش پیدا کنند و سرطان را برگردانند. مشکل همین است؛ اینکه از بین بردن سلول های باقی مانده همیشه با موفقیت همراه نیست.

در مقاله ای که در نشریه نانو تکنولوژی طبیعی منتشر شده، پاسخی به این مشکل داده شده است. محققان دانشگاه رایس در تگزاس کشف کرده اند که می توانند از نانو ذرات مانند اسب تروآ استفاده کنند، یعنی آن ها را به داخل تومور در حال رشد بفرستند تا تومور را از درون منفجر کنند.

آزمایش به این صورت بود که دانشمندان چند دسته اتم طلا به نام نانو ذره را به داخل بدن سرطانی یک موش فرستادند تا توسط تومور جذب شوند. این تومور از یک سلول سرطانی انسانی که معمولا در تومور های سر و گردن وجود دارد ساخته شده بود. زمانی که نانو ذرات به داخل تومور رسیدند، تیم محققان از پالس لیزر برای یافتن نانو ذرات و سپس برخورد نور فروسرخ با دسته آن ها استفاده کردند. نور، آب نزدیک دسته اتم ها را بخار کرد و حباب های بخاری به وجود آمدند که قدرت منفجر شدن و از هم گسیختن سلول های سرطانی را داشتند.

این فرآیند موثر به نظر می آید اما بر اساس اظهارات دیمیتری لاپوتکو، رییس دانش لیزر در گروه نانو تکنولوژی پزشکی در شرکت ماسیمو که از تولید کنندگان تکنولوژی های بیمارستانی است، این روش ممکن است به مشکلاتی منجر شود. لاپوتکو بیان کرد: اگرچه این روش موثر است اما ممکن است این اتم هایی که به داخل فرستاده می شوند توسط سلول های سالم هم محاصره شوند. مانند شیمی درمانی، سلول های سالم هم ممکن است به شدت به خاطر انفجار نانو ذرات آسیب ببینند. به علاوه گرمای لازم برای بخار کردن آب نزدیک دسته اتم ها ممکن است بافت های حیاتی، اعصاب و شریان ها را هم به طرز نا درستی گرم کند و آن ها را در معرض خطر بگذارد. مثل این است که بخواهیم یک گروگان را با پرتاب نارنجک به سمت او از دست گروگان گیر خلاص کنیم.

برای حل این مشکل، تیم محققان نانو ذرات را به آنتی بادی هایی مجهز کرد تا باعث شود خود را به سلول های سرطانی بچسبانند و همچنین به جای اشعه پیوسته لیزر از پالس های لیزر استفاده کرد. در میان حیوانات آزمایش شده صد در صد آن ها سالم ماندند و سرطان از بدن آن ها پاک شد.

این موضوع شاید تبدیل به اتفاقی بزرگ در تومورشناسی شود. بازگشت سرطان به بدن نتیجه باقی ماندن آن دسته از سلول های سرطانی در بدن بیمار است که جراح بار اول متوجه آن ها نشده است. اگر تیم رایس بتوانند به راحتی بتواند این سلول های پراکنده را پیدا کند و از بین ببرد و به قلب یا کبد هم کاری نداشته باشد، شاید در نهایت بتوانیم با تولد دوباره صورت زشت سرطان در بدن خداحافظی کنیم.

منبع : mic

ارسال نظر