کابوس دارندگان دوربین های Canon به پایان رسید

کمپانی کانن در این هفته از شاتر گلوبال خود بر روی سنسورهای CMOS خبر داد. تکنولوژی شاتر گلوبال تا قبل از این فقط بر روی سنسورهای CCD کاربرد داشت.

کابوس دارندگان دوربین های Canon به پایان رسید

به گزارش کلیک-کمپانی کانن این هفته از شاتر گلوبال برای سنسورهای CMOS خبر داد. این فناوری جهش بزرگی در صنعت سنسور دوربین‌های DSLR است. شاتر گلوبال بر روی سنسور CMOS کاربران را از کابوس شاتر رولینگ نجات داد.

برای توضیح مختصر شاتر گلوبال و تفاوت آن با رولینگ شاتر می‌توان گفت که شاتر رولینگ شاتری است که مانند پرده؛ خط به خط از بالا به پایین می‌آید و نور را دریافت کرده و به سطح سنسور می‌رساند؛ اما شاتر گلوبال نور را در یک‌زمان به‌صورت یکسان در همه جای سنسور پخش می‌کند که این فرآیند باعث ثبت عکس با اطلاعات دقیق‌تر و بدون هیچ‌گونه خطا در خطوط عمودی و هم‌چنین ثبت عکس‌ها با سرعت بالاتر می‌شود.

دو نوع سنسور برای دوربین‌های عکاسی مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ سنسورهای CMOS و CCD. تفاوت این سنسورها در نحوه عملکرد و کیفیت آن‌ها است. مهم‌ترین مؤلفه در یک سنسور وضوح یا تعداد نقاط تشکیل‌دهنده است. حساسیت سنسورهای CCD به نور بیشتر از سنسورهای CMOS است. نویزهای ایجادشده در سطح سنسور CCD کمتر از CMOS است؛ اما تنها یکی از عیوب اصلی سنسور CCD مصرف انرژی بیشتر نسبت به CMOS است.

شاتر گلوبال به جنگ شاتر رولینگ می رود

کمپانی کانن شاتر گلوبال را برای سنسور CCD خود ارائه داده بود ولی هنوز این تکنولوژی را برای سنسورهای CMOS به دلیل بزرگ‌تر بودن سطح سنسور ارائه نکرده بود؛ که این هفته ما شاهد ارائه سنسور CMOS با شاتر گلوبال بودیم.

یکی از ویژگی‌های مثبت و قابل‌توجه شاتر گلوبال در سرعت آن‌ها برای ثبت سوژه‌ها است. معمولاً در فیلم‌برداری این ویژگی بسیار به کمک کاربر می‌آید چون به دلیل سرعت‌بالای جسم و تأخیر در پردازش نور در شاترهای رولینگ؛ حرکت فیلم با سرعت واقعی سوژه یکی نیست. ولی در شاترهای گلوبال این موضوع مشاهده نمی‌شود.

کمپانی کانن امیدوار است که با استفاده از شاتر گلوبال بر روی سنسورهای CMOS مشکل‌های کاربران دوربین‌های DSLR در رابطه با خطاهای تصویری و سرعت ثبت سوژه‌ها حل شود. هم‌چنین این سنسور در کاهش نویز نیز در تصویر تأثیر می‌گذارد.

با همه این تفاسیر؛ عده‌ای به سنسور CMOS با شاتر گلوبال کمپانی کانن که بر روی محصول پر سروصدای این کمپانی؛ دوربین کانن EOS 5D Mark IV DSLR

انتقاد کرده‌اند. کانن ۵D Mark IV DSLR که هفته پیش به‌صورت رسمی رونمایی شد؛ ویدئویی در سایت DPreview منتشر کرد تا قدرت شاتر گلوبال دوربین را نشان دهد اما در برخی حرکات سوژه و در پنینگ کردن سوژه؛ ایراداتی وجود داشت و شاتر به آن سرعتی که می‌بایست حرکات را ثبت کند؛ عمل نکرد.

برای توضیح مختصر تکنیک پنینگ در عکاسی می‌توان این‌گونه توضیح داد که در این تکنیک سوژه واضح است و پس‌زمینه سوژه به‌صورت محو یا تار ثبت می‌شود.

شاتر گلوبال در دوربین‌های فیلم‌برداری کانن قبلاً به‌کاررفته بود ولی این اولین باری بود که یک کمپانی از شاتر گلوبال بر روی سنسور CMOS استفاده کرده است.

ارسال نظر