۲ هفته تا مرگ آتشین کاوشگر «کاسینی» زمان باقیست

رسانه کلیک - کاوشگر کاسینی در حال حرکت به سمت سیاره زحل است تا در آخرین روزهای مأموریت خود باز هم اطلاعات ارزشمندی را در اختیار دانشمندان قرار دهد.

۲ هفته تا مرگ آتشین کاوشگر «کاسینی» زمان باقیست

به گزارش رسانه کلیک ؛ به نقل از خبرگزاری ایندیپندنت، فضاپیمای کاسینی (Cassini) حدود ۱۳ سال پیش با هدف کشف حیات بیگانه به سمت سیاره زحل پرتاب شد و تا امروز مشغول ثبت اطلاعات و مستندسازی از این سیاره غول‌پیکر گازی و قمرهایش بوده است.

اکنون تنها دو هفته تا مرگ آتشین این کاوشگر زمان باقی است و در این مدت کاسینی حقایق زیادی را در خصوص منظومه شمسی به ما نشان داده است.

این فضاپیمای وفادار در آخرین روزهای حیات خود نیز قرار است اطلاعات مهمی را از زحل به زمین مخابره کند. این کاوشگر اکنون به سمت فضای خالی میان سیاره و درونی‌ترین حلقه پرتاب شده و این آخرین دیدار کاسینی با سیاره خواهد بود به طوری که این کاوشگر پس از سقوط آتش خواهد گرفت.

کورت نیبور، دانشمند برنامه ریز کاسینی، در کنفرانس تلفنی با خبرنگاران از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در کالیفرنیا گفت: «این مأموریت شگفت انگیز، زیبا و موفق حدود دو هفته دیگر به پایان می‌رسد. کاسینی ۱۵ سپتامبر در ساعت ۱۱:۵۴ دقیقه به وقت انگلیس از بین خواهد رفت».

اسپیلکر (Spilker) یکی دیگر از دانشمندان این پروژه در این خصوص گفت: «آخرین اطلاعات ارسال شده از سوی فضاپیمای کاسینی نشان داد که حلقه‌های سیاره زحل توده‌ای سبک‌تر از آنچه ما پیش بینی می‌کردیم دارند».

وی افزود: «این نشان می‌دهد که حلقه‌های زحل جوان‌تر از آنچه ما می‌پنداشتیم، است و حدود ۱۲۰ میلیون سال بعد از تولد منظومه شمسی ایجاد شده‌اند».

این دانشمند ناسا ادامه داد: «کاسینی در حال گذر از مدارهای نهایی بین اتمسفر و حلقه‌های زحل است و جو این سیاره را بررسی می کند و اطلاعاتی را در خصوص هسته سخت زحل برای ما می‌فرستد.

کاسینی از ماه ژوئیه سال ۲۰۰۴ با بررسی زحل، سیاره ششم منظومه شمسی از سوی خورشید و همچنین ۶۲ ماه شناور اطراف آن توانست اطلاعات کافی برای ۴ هزار مقاله علمی را ارائه کند.

گفتنی است؛ با منفجر کردن این کاوشگر، ناسا اطمینان پیدا می‌کند که هر گونه میکروب و باکتری که ممکن است هنوز در کاسینی وجود داشته باشند، فضا را برای مطالعه آینده آلوده نخواهند کرد.

ارسال نظر