دلایل کاهش سرعت اینترنت

انتقال داده ها از طریق وای فای با استفاده از یکی از دو فرکانس رادیویی ۲٫۴ گیگاهرتز (استاندارد قدیمی تر) و ۵ گیگاهرتز (استاندارد جدیدتر) انجام می پذیرد. بیشتر روترهای مدرن می توانند بین این دو موج جابه جایی انجام دهند و روترهای هوشمند حتی می توانند بهترین فرکانس را برای شما انتخاب کنند. در درون این فرکانس ها، کانال های متعددی وجود دارد که ۱۴ تا از آن ها در ۲٫۴ گیگاهرتز و ۳۰ تا از آن ها در ۵ گیگاهرتز است.

دلایل کاهش سرعت اینترنت

به گزارش کلیک، حضور وای فای این روزها یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر است. هرچند، گاهی اوقات، سرعت آن کند می شود و می تواند باعث ناراحتی ما شود.
هنگامی که شما سیستم وای فای راه اندازی می کند، مسائل مربوط به سرعت باید برای شما مهم باشد و اگر سرعت وای فای شما کند شود، می تواند برای شما دردسر ایجاد کند. متاسفانه مسائل مربوط به شناخت عوامل کاهش سرعت وای-فای همیشه آسان نیست. مثلا یک منبع ناشناخته به طور بالقوه می تواند سرعت وای فای شما را تا نصف آن کاهش دهد. بنابراین شناخت این عوامل برای زمانی که با افت سرعت وای فای خود روبه رو شدید، مهم است.

WiFi-Router

انتقال داده ها از طریق وای فای با استفاده از یکی از دو فرکانس رادیویی ۲٫۴ گیگاهرتز (استاندارد قدیمی تر) و ۵ گیگاهرتز (استاندارد جدیدتر) انجام می پذیرد. بیشتر روترهای مدرن می توانند بین این دو موج جابه جایی انجام دهند و روترهای هوشمند حتی می توانند بهترین فرکانس را برای شما انتخاب کنند. در درون این فرکانس ها، کانال های متعددی وجود دارد که ۱۴ تا از آن ها در ۲٫۴ گیگاهرتز و ۳۰ تا از آن ها در ۵ گیگاهرتز است .

این ها اصوال اولیه کار کردن وای فای است. با دانستن این اطلاعات، حالا می توانیم برخی از دلایل کمتر شناخته شده در پشت پرده این که چرا سرعت وای فای افت می کند را بررسی کنیم.

۱ - موقعیت روتر

اکثر مردم اهمیت انتخاب جایگاه مناسب برای روتر را دست کم می گیرند. حتی یک جابه جایی کوچک در موقعیت روتر می تواند در افزایش یا کاهش سرعت اینترنت شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

اگر شما هم مانند اکثر مردم هستید، احتمالا روتر جدید خود را باز کردید، به نزدیک ترین پریز ممکن برای خودتان متصل کردید و احتمالا در زیر قفسه، میز، و یا حتی روی زمین رها نمودید. اما شما باید بدانید که میزان ارتفاع روتر از سطح زمین مناسب است. در نتیجه قرار دادن روتر بر روی زمین و یا در پشت اشیاء دیگر معمولا در عملکرد بدتر روتر تاثر می گذارد. در عوض، روتر را در بالاترین و بهترین موقعیتی قرار دهید که به دامنه پخش امواج رادویی نزدیک تر است و آن وقت سرعت اینترنت خود را با قبل مقایسه کنید.

بتن و فلز

اجسامی از جنس فلز یا بتن بدترین موانع برای مسدود کردن امواج وای فای هستند. اطمینان حاصل کنید که روتر شما با اینگونه اشیاء، به ویژه دستگاه هایی که الکترونیکی هستند مسدود نشده باشد. همچنین، از قرار دادن روتر خود در زیزمن خانه خودداری کنید، چرا که آن جا هم معمولا از بتن ساخته شده است و راه نفوذ امواج وای فای را سد می کند.

فاصله تا روتر

هرچه فاصله شما از روتر بیشتر باشد، سیگنال وای فای ضعیف تری دریافت می کنید. بنابراین بهترین گزینه آن است که روتر را در نزدیک ترین موقعیت ممکن، نسبت به خود قرار دهید. اما این تنها در صورتی است که شما بخواهید فقط از یک قطه ثابت و همیشگی از دستگاه خود استفاده کنید، و اگر بخواهید هر زمان از جای متفاوتی از آن استفاده کنید، باید به دنبال بهترین نقطه مناسب بگردید.

در ضمن اگر روتر شما ضعیف است یا در خانه بزرگی سکونت دارید، باید امواج وای فای خود را تقویت کنید. برای این کار می توانید از ابزار توسعه دهنده استفاده کنید. این دستگاه های کمکی به روتر اصلی متصل شده و با "تکرار" سیگنال باعث می گردند منطقه وسیع تری تحت پوشش قرار گیرد.

۲ - تداخل های بیسیم و نویز

شما احتمالا هرگز متوجه نمی شوید اما سیگنال های بی سیم، همه جا حضور دارند و همیشه در حال عبور از کنار شما هستند. از کجا سرچشمه می گیرند؟ دستگاه های الکترونیکی، روترهای وای فای، ماهواره، دکل های مخابراتی، و دیگر موارد که در دنیای پیشرفته و الکترونیکی امروز کم نیستند.

۴

اگرچه قرار است فرکانس های وای فای نسبت به بیشتر این دستگاه ها متفاوت باشد، اما با این وجود هم مقداری نویز رادیویی می تواند باعث تداخل شود. بعضی از علل شایع و قابل توجه در این تداخل ها عبارتند از٫٫٫

امواج ماکروویو

آیا می دانید که اجاق های مایکروویو می توانند برای شبکه وای فای شما تداخل ایجاد کنند ؟ به خصوص برای روتر های قدیمی تر. دلیل این است که اجاق های مایکروویو با فرکانس ۲٫۴۵ گیگاهرتز کار می کنند، که به فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز امواج روترهای قدیمی نزدیک است. به طور خاص، طول موج امواج ۲٫۴ گیگاهرتز در واقع بین ۲٫۴۱۲ گیگاهرتز و ۲٫۴۷۲ گیگاهرتز پخش می گردد ، و فرکانس مایکروویو می تواند با فرکانس وای فای " همپوشانی" به وجود آورد و هنگامی که این اتفاق می افتد ، داده در حال انتقال مختل می شود .

دستگاه های بلوتوث
مشخص شده است بلوتوث، که نوع دیگری از ارتباطات بی سیم و رایج در میان مردم است، بر روی موج ۲٫۴ گیگا هرتز کار می کند. ولی به منظور جلوگیری از تداخل ارتباط، تولیدکنندگان بلوتوث ۷۰ کانال مختلف طراحی کرده اند که در آن، سیگنال به صورت تصادفی بین این ۷۰ کانال می چرخد و در ۱۶۰۰ بار در ثانیه تغییر می کند. ولی هم چنان امکان تداخل وجود دارد، پس اگر قصد دارید اطلاهات یا فایلی را از طریق بلوتوث انجام دهید، سعی کنید به دور از روتر این کار را انجام دهید.
چراغ های کریسمس
چراغ های کریسمس می توانند یک عامل غیر مستقیم در کاهش سرعت وای فای داشته باشند. چون این چراغ ها قابلیت دارند یک میدان مغناطیسی ایجاد کنند که با وای فای شما در تعامل باشد. استفاده از این چراغ ها زمانی بدتر می گردد، که قابلیت فلاش زدن داشته باشند.
۵
شما حتی از دست چراغ های مدرن LED هم در امان نیستید، چرا که چشمک زدن این لامپ ها نیز می تواند یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد کند.در نتیجه باز هم توصیه می کنیم روتر خود را دور از این چراغ ها نگه دارید.
۳ - همسایگان شما
یکی از حقایق جهان مدرن این است که هر خانواده دارای شبکه وای فای خود است. در نتیجه امکان تداخل و کاهش سرعت به شدت افزایش می یابد. این مسئله در مورد خانه های شهری تا حدودی مشکل ساز است، اما در خصوص مجتمع های مسکونی و آپارتمان ها که روترها بسیار نزدیک به هم هستند، می تواند مشکلات فراوانی را ایجاد کند.
۴ - نحوه استفاده شما از اینترنت
آیا تا به حال دانلود یک فایل بزرگ را بر روی کامپیوتر خود ناقص و نیمه کاره رها کرده اید؟ یا اصلا فایلی با حجم بالا دانلود کرده اید؟ خب، اگر این کار را کرده باشید، علت اصلی کاهش سرعت اینترنت، خودتان هستید. دانلود فایل های بزرگ می تواند کاملا بر عملکرد وای فای شما تاثیر بگذارد. گاهی اوقات نمی توان از این دانلود ها اجتناب کرد، مانند به روز رسانی سیستم عامل، اما اگر فایل های غیر ضروری دارید که به آن ها نیاز ندارید، بهتر است پاکشان کنید.
در واقع دانلود کردن فایل باعث افت سرعت اینترنت شما می شود، و اگر شما در همین حین بخواهید با آن کار کنید، دچار مشکل می شوید. پس بهتر است نه تنها به تمام موارد بالا عمل کنید، بلکه به این مورد هم به خوبی دقت داشته باشید.
منبع: makeuseof
ارسال نظر