علت افزایش ذوب شدن لایه های یخی در گرینلند

آیا ذوب شدن ناگهانی یخ های گرینلند نگران کننده است؟

علت افزایش ذوب شدن لایه های یخی در گرینلند

به گزارش کلیک، طبق مطالعه انجام شده توسط جنیفر فرانسیس، استاد تحقیقات در دانشگاه علوم دریایی و ساحلی راتگرز، این روند چشمگیر بوده و افزایش جهانی سطح آب دریا با آن مرتبط است.

در طول تابستان گرینلند، ذوب یخ های دریای قطب شمال موجب "انسداد بالای" سیستم های تحت فشار می شود، که چرخش عقربه های ساعت و ماندن تا حد زیادی در محل و سرد شدن، نفوذ هوای خشک کانادایی به این جزیره را مسدود می کند. وضعیت اوج تمایل به افزایش جریان هوای گرم و مرطوب گرینلند دارد که طبق مطالعه منجر به افزایش شدید رویدادهای گرمایی و ذوب شدن سطح یخ و به نوبه خود، افزایش تحریک سطح دریا می شود.

فرانسیس گفت: بالا آمدن سطح دریاها مسئله ای " هولناک" برای جوامع ساحلی سراسر جهان است. افزایش ذوب ورق های یخی گرینلند در سال های اخیر نیز ممکن است مرتبط با دمای خنک تر از حد معمول اقیانوسی جنوب جزیره و کاهش گردش اقیانوسی باشد.

این مطالعه که در مجله آنلاین Climate در ماه گذشته چاپ شده، از مدل های کامپیوتری و اندازه گیری میدانی بهره گرفته است.

فرانسیس گفت: "من فکر می کنم این مطالعه کار خوبی در جهت مشخص کردن این واقعیت است که یخ [قطب شمال] به دلایل کاملی در حال ناپدید شدن است- و باعث شده ذوب سطح یخ در منطقه گرینلند افزایش یابد".

مطالعه ذکر می کند که لایه های یخ گرینلند دارای حجم زیادی از آب منجمد هستند و در صورتی که تمام آن ذوب شود، سطح دریای جهانی در حدود ۲۰ تا ۲۳ فوت افزایش خواهد یافت.

مطالعه همچنین اشاره می کند، سطح ذوب ورق یخی به طور چشمگیری به دلیل ثبات نسبی و میانگین تجمع برف ​​در دهه ۱۹۷۰ افزایش یافته است.

مطالعه عنوان می کند از سال ۲۰۰۹، اکثر افزایش تلفات یخ گرینلند ناشی از افزایش سطح ذوب بوده که نگرانی هایی را در این زمینه مطرح ساخته که افزایش سطح دریا می تواند فراتر از میزان پیش بینی شده رخ دهد و افزایش سطوح تهدیدی برای جوامع ساحلی به شمار می رود.

با توجه به اظهارات سازمان ملی اقیانوسی و جوی در چهارم ژوئیه امسال، منطقه در حال ذوب گرینلند بیش از نیمی از لایه های یخ خود را برای اولین بار از جولای ۲۰۱۲ تحت پوشش قرار داد.

فرانسیس گفت: " افزایش سطح آب دریا در حال آشکار شدن بوده و رو به وخامت می نهد. این پدیده سریع تر و سریع تر از آنچه همکاران راتگرز من اندازه گیری کردند در حال وقوع است. این تغییر شتاب دهنده است."

با توجه به اظهارات فرانسیس، انسداد بالای سیستم های تحت فشار در گرینلند معمولا زمانی رخ می دهد که مقدار زیادی از هوای گرم در قطب شمال وجود داشته و تا این زمان، امسال بسیار گرم بوده و یخ های دریای قطب شمال در سطوح پایین ثبت در این موقع از سال قرار دارند.

فرانسیس گفت که گرما در قطب شمال موجب ضعیف شدن جت استریم می شود، که معمولا از غرب به شرق جریان دارد و اجازه می دهد این جریان به شمال و جنوب بیشتر بوزد.

وی افزود:" این نوسان بزرگ شمالی است که در واقع نوع قطع شده و اَشکال چرخش بسته می باشد". انسداد بالا موجب پایداری شده و پیش بینی آن سخت می شود.

او گفت:"هر گاه یک سال مذاب بزرگ در گرینلند وجود داشته باشد، در هر حال در سطح معمولا به دلیل وجود انسداد بالا و یا نوسان بزرگ شمالی در جت استریم بوده و هر دو این موارد تمایل به ویژگی عمر طولانی در گردش هستند". هر دوی این موارد مقدار زیادی گرما، رطوبت و ابر را در لایه های یخی گرینلند انتقال می دهند، که منجر به ذوب بیشتر می شود.

او گفت که افزایش ذوب ممکن است منجر به کاهش سرعت گردش در اقیانوس آتلانتیک شمالی شود. یک ذخیره بزرگ آب سرد اقیانوسی غیر طبیعی در جنوب گرینلند که می تواند گردش را کند نماید برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۳ مشاهده شد. زمان در مورد یک پدیده موقت اطلاعات خوبی ارائه خواهد کرد.

منبع: phys

ارسال نظر