شارژ گوشی های هوشمند تنها با ضربه زدن به نمایشگر آن

روش جدیدی که به شارز تلفن های هوشمند کمک میکند، همگان را شگفت زده کرده است.

شارژ گوشی های هوشمند تنها با ضربه زدن به نمایشگر آن

به گزارش کلیک، به تازگی دانشمندان دریافته اند، ماده شفافي که به صفحه نمایش لمسی گوشی های هوشمند متصل است می تواند به شارژ گوشی تلفن همراه شما کمک کند؛ روش کار به این صورت است که اگر فردی ضربه آرامي به گوشي وارد نمايد، انرژي گوشي تأمين می شود.

در حال حاضر صفحه نمایش لمسی در بسیاری از تلفن های همراه و تبلت‌ ها وجود دارد. استفاده از یک صفحه نمایش لمسی معمولا مستلزم ضربات آهسته انگشت مي باشد، و دانشمندان به تازگی به این نتیجه رسیده اند که انرژی مکانیکی ناشي از این حرکات می تواند برای شارژ باتری گوشی، به انرژي الکتریسیته تبدیل شود و به اين ترتيب می توان زمان کار با این دستگاه‌ هاي قابل حمل را به طور قابل توجهی افزايش داد.

محققان یک ماده جدید ساخته شده از یک لاستیک سیلیکوني شفاف به نام PDMS را كشف كرده‌اند. دانشمندان سیم هاي موجود در دستگاه را در این لاستیک ساخته شده از تیتانات زیرکونات سرب تعبيه كرده‌ اند، که تنها 700 نانومتر و یا یک میلیاردم متر پهنا دارد. این لايه حدود 140 برابر نازک تر از یک تار موی متوسط انسان است.
از آنجا كه لاستیک جامد است، محققان از میدان های الکتریکی برای همترازي نانوسیم‌ ها در لاستیک موجود در پايه استفاده مي‌كنند. این همترازي به تنظيم ويژگي‌هاي الکتریکی و بصری مواد کمک مي‌كند.
زماني كه چنين نانوسیم هايي خم شوند ( به عنوان مثال وقتي کسی به اين مواد ضربه آرامي وارد نمايد) آنها انرژي الكتريسيته توليد مي‌كنند. اين پدیده به عنوان پیزوالکتریک شناخته شده است.

براساس پژوهش های دانشمندان اثبات شده است هنگامی که مواد از روبه رو مشاهده مي‌شوند، این سیم‌هاي فوق العاده باریک تا حد زیادی نامرئی هستند، و مواد عمدتا شفاف به نظر مي رسند. به این ترتیب، نانوسیم ها "می توانند انرژي ناشي از ضربه را بر يك صفحه نمایش بدون تأثير گذاري بر کار عادی صفحه نمایش به دست آورند."

علاوه بر این وقتی مواد از یک زاویه مشاهده مي‌شوند، نانوسیم ها با اشعه های نور مختل مي‌شوند به این معنی که هر چیزی از طریق مواد در آن زاویه تار دیده خواهد شد. به این ترتیب اين مواد همچنين می توانند به محافظت از حریم خصوصی کاربر کمک كنند به اين ترتيب كه مانع از اين مي شوند كه هر کسی در كنار كاربر است بتواند زیرچشمی صفحه نمایش گوشی های هوشمند شخص دیگری نگاه كند.

تجربه نشان داده است که ضربه زدن بر روی مواد یک جریان الکتریکی 0.8 نانوآمپري، در حدود یک میلیون برق استفاده شده توسط یک سمعک را تولید مي‌كند. دانشمندان خاطر نشان كرده اند که نتایج تحقیقات آینده می تواند به ایجاد جريان الكتريسيته توسط این مواد که منجر به شارژ باتری های تلفن های همراه می شود، کمک شایانی نماید.
با توجه به یافته های جدید، دانشمندان امیدوارند سیگنال های الکتریکی ناشي از نانوسیم ها بتواند محققان را براي كشف صفحه نمایش‌هاي لمسی حساس تر کمک کند.
منبع: theverge

ارسال نظر