چین دیگر پیشنهاد دوستی فیسبوک را نادیده نمی گیرد

چین دوباره در سال 2016 با فیسبوک دوست خواهد شد.

چین دیگر پیشنهاد دوستی فیسبوک را نادیده نمی گیرد

سیاست های سانسوری چین از دسترسی به شبکه اجتماعی 300 میلیارد دلاری فیسبوک، تقریبا یک سال بعد از پیدایش آن در ماه ژوئن سال 2008 جلوگیری کرد، موسس فیس بوک مارک زاکربرگ، تمامی سعی خود را کرد تا از فایروال بزرگ چین عبور کند، رقبای فیسبوک نشان دادند که گروه های خارجی می توانند با قانون های داخلی هماهنگ شوند.
با اینکه 668 میلیون کاربر اینترنت در چین نمی توانند به فیسبوک دسترسی داشته باشند، یک کمپانی مستقر در سیلیکون ولی ادعا می کند که مردم جمهوری خلق چین یکی از بزرگترین بازار های تبلیغاتی هستند، همانطور که صنعت بازرگانی چین به دنبال بازار های فرا منطقه ای با کاربران آنلاینی بالغ بر 1 میلیارد هستند، بنابراین رابطه با فیس بوک، یک موضوع قابل تأمل است، چرا که سود آوری تبلیغات ناشی از آن، بیش از 95 درصد ارزش 4.5 میلیارد دلاری ای که تا سه ماهه قبل از سپتامبر بوجود آمده است را تشکیل می دهد.
اکنون زاکربرگ مشتاق است تا شبکه اجتماعی خود را به بزرگترین جمعیت اینترنتی جهان متصل کند، موسس 31 ساله با رئیس سیاست های اینترنتی چین در سال 2014 ملاقات کرده و در اکتبر امسال نیز با رئیس جمهور چین ملاقات داشته است، این موسس با سابقه در حال یادگیری زبان ماندرین (یکی از اصلی ترین زبان های رایج در چین) نیز هست.
هیچ کدام از این موضوعات تأثیر حتمی بر روی چینی های بروکرات نخواهد گذاشت، ولی نشانه هایی از این موضوع هست که به شرط اطاعت از قوانین داخلی چین شرکت های مربوط به تکنولوژی آمریکا، اجازه فعالیت در چین را پیدا خواهند کرد، سایت های مربوط به مشاغل مانند LinkedIn قسمت های خاصی از سایت خود را برای چین سانسور میکند و این درحالی است که نرم افزار نت برداری Evernote یک ویژگی خاص از نت برداری خود را برای چین مسدود کرده است و این استراتژی ها در حال نتیجه دادن هستند. برای مثال LinkedIn که دارای 4 میلیون کاربر بود، در فوریه سال 2014 به صورت رسمی فعالیت خود را در چین آغاز کرد و اکنون 10 میلیون کاربر دارد.
حال به این موضوع بپردازیم که فیس بوک چینی چه شکلی خواهد گرفت؟ پست هایی که در داخل کشور بیش از حد حساس تلقی می شوند مسدود شده و موضوعاتی که از خارج از کشور نیز می آیند می توانند مسدود و اگر این موضوع پیچیده شود، فیسبوک می تواند با راه اندازی یک سرویس نرم افزاری جداگانه شانس خود را امتحان کند.
پیدا کردن یک شریک داخلی می تواند برای نهایی شدن توافق کمک کند. گوگل که به دلیل سانسور شدن در پنج سال پیش از دسترس مردم جمهوری چین خارج شده بود قرار است یک اپ استور چینی در سال 2016 معرفی کند، شراکت با سازنده گوشی های هوشمند چینی هوآوی (Huawei) که دستگاه های گوگلی میسازد میتواند کمک موثری به این موضوع نماید. فیسبوک میتواند با دیگر شرکت سازنده گوشی های هوشمند مانند ژیائومی (Xiaomi) برای نصب نرم افزار فیس بوک به صورت پیش فرض مذاکره کند.
ورود دوباره فقط یک شروع برای فیسبوک میتواند باشد که باید با شبکه های اجتماعی داخلی مانند وی چت رقابت کند، زاکربرگ باید تا جایی میتواند دوست چینی پیدا کند.

ارسال نظر