تکنولوژی لیتوگرافی لیزری جدید چین، محرکی برای به دست گرفتن بازار 5G

رسانه کلیک - تکنولوژی لیتوگرافی لیزری که چین تازگی به آن دست یافته است، به این کشور کمک می‌کند تا در زمینه تولید تراشه 5G با تولید‌کنندگان بزرگ دنیا رقابت کند و رهبری این بازار را به دست بگیرد. 

تکنولوژی لیتوگرافی لیزری جدید چین، محرکی برای به دست گرفتن بازار 5G

از زمانی که جنگ بین چین و آمریکا بر سر بازار شبکه 5G شروع شده است، پیشرفت‌های زیادی در تکنولوژی به وجود‌ آمده است. تحریم‌های آمریکا علیه هوآوی و همکاری کشورهای دیگر با آمریکا باعث شده است تا رکت‌های چینی از جمله هوآوی برای توسعه این شبکه به توانایی‌های خود متکی باشند.

اکنون به نظر می‌رسد کشور چین به تکنولوژی دست یافته است که به آن کمک می‌کند تا به رهبر تولیدکنندگان تراشه‌های 5G تبدیل شود. موسسه نانو فناوری و نانو بیونیک Suzhou زیرمجموعه آکادمی علوم چین و مرکز ملی نانو ساینس و تکنولوژی، کشفیات زیادی در رابطه با لیتوگرافی لیزری با دقت بالا داشته‌اند.

دستگاه های لیتوگرافی نقش بسیار مهمی در تولید تراشه ها دارند. این کشف هنوز یک تئوری است و برای تحقق این امر به سال‌ها تلاش و سرمایه زیادی نیاز است.

کشور چین در مقایسه با کشورهای دیگر، هنوز در تولید تراشه‌ها عقب است و اغلب اوقات تولید تراشه‌ها را به شرکت‌هایی مانند TSMC برون‌سپاری می‌کند. به همین دلیل کشف فرآیند لیتوگرافی لیزری برای این کشور، پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود.

شرکت AMSL که رهبر جهانی لیتوگرافی است و انحصار بازار را در اختیار دارد، اخیرا پس از فشارهای آمریكا، توسط دولت هلند از فروش دستگاه‌های خود به مشتریان چینی منع شد.

بزرگ‌ترین تولیدکننده چین، یعنی شرکت SMIC، تراشه‌های ۱۴ نانومتری می‌سازد؛ در حالی که جدیدترین تراشه‌ها در دنیا، ۵ نانومتری هستند. اگر پیشرفت در زمینه تولید تراشه در چین با سرعت زیادی جلو برود و سرمایه‌گذاری مناسبی داشته باشد، شرکت SMIC و شرکت‌های مشابه آن می‌توانند از آخرین تکنولوژی برای تولید تراشه‌های خود استفاده کنند. این موضوع نیز مزیت زیادی برای شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در چین، از جمله هوآوی خواهد داشت.

ارسال نظر