چین بزرگ ترین رادیوتلسکوپ جهان را می سازد

در پی این اقدام، افراد ساکن در شعاع 5 کیلومتری پروژه فست در استان گوییژو چین مجبور به ترک خانه‌های خود و دریافت 1275 پوند غرامت می‌شوند.

چین بزرگ ترین رادیوتلسکوپ جهان را می سازد

به گزارش کلیک، چین قبل از رونمایی از بزرگ ‌ترین رادیو تلسکوپ جهان در اواخر امسال، بیش از 9000 نفر را مجبور به نقل‌ مکان خواهد کرد. دولت پکن امیدوار است با این کار بتواند باعث افزایش کشف جهانی حیات فرازمینی شود.
کار بر روی پروژه 1.2 بیلیونی (127 میلیون پوندی) فست (یک رادیوتلسکوپ کروی با دهانه دیافراگم 500 متری) از سال 2011 در استان جنوب غربی گوییژو شروع‌ شده است و انتظار می‌ رود که تا ماه سپتامبر به پایان برسد.

  • تلسکوپ نقشه یاب

آژانس خبری ژینهوآ در روز چهارشنبه اعلام کرد قبل از انجام این کار، 9110 نفر از ساکنین پینگتانگ گوژینهو و شهرستان‌ های لودیان از خانه‌ هایشان تخلیه می‌ شوند. این آژانش خبری افزود که هرکدام از این افراد 12000 ین (1275 پوند) را به خاطر غرامت از دفتر محیط‌ زیست مهاجرت دولت دریافت خواهند کرد.
لی یوچنگ مقام ارشد حزب کمونیست در گوییژو گفت که نقل‌ مکان‌ های انجام‌ شده از منطقه‌ای به شعاع 5 کیلومتری این پروژه به ایجاد یک محیط با موج الکترو مغناطیسی صوتی کمک خواهد کرد.
پکن این تلسکوپ با قطر 500 متری خود که باعث کوچک به نظر رسیدن تلسکوپ رصدخانه آرسیبو با قطر 300 متر شده است را به‌عنوان آخرین سمبل قدرت تکنولوژیکی رو به رشد خود در نظر می‌گیرد.
یکی از دانشمندان دخیل در این پروژه اخیراً ادعا کرده است که اگر این تلسکوپ با آب پرشده بود، هر نفر از جمعیت 7 میلیارد نفری جهان می‌ توانستند در حدود 5 بطری از آن را برای خود پر کنند.
ولی این تلسکوپ به‌عنوان یک کار و تلاش علمی پیشرو در نظر گرفته‌ شده است و نه به‌ عنوان تنگ با اندازه خیلی بزرگ. طبق گزارش‌های جدید رسانه دولتی چین، پروژه فست از 4450 پانل مثلثی شکل تشکیل‌ شده است. روزنامه چاینا دیلی در مدت انجام تست در نوامبر گذشته گزارش کرد که هنگامی‌ که این تلسکوپ به‌ صورت کامل عملیاتی گردد، از این هیئت‌ رئیسه‌ های متحرک برای انعکاس سیگنال‌ های رادیویی از قسمت‌های دور فضا به سمت یک شبکیه 30 تنی‌ استفاده می‌شوند که قادر به جمع‌آوری آن سیگنال‌هاست.
نان رندونگ یکی از دانشمندان ارشد این پروژه در مصاحبه‌ای در سال گذشته گفت: یک رادیوتلسکوپ مثل یک گوش حساس است که به گوش است تا پیام‌ های رادیویی معنی‌ دار را از نویز سفید موجود در جهان بیان کند. این کار شبیه تشخیص صدای جیرجیرک‌ ها در رعد و برق است.
وو زیانگ پینگ، مدیرکل انجمن نجوم چین به آژانس خبری ژینهوآ گفت که حساسیت بسیار بالای فست به دانشمندان کمک خواهد کرد تا حیات هوشمند را در بیرون از کهکشان جستجو کنند و منشأ جهان را کشف نمایند.
شی زیچنگ منجم چینی سال گذشته به روزنامه South China Morning Post گفت: این تلسکوپ نشان‌ دهنده گامی بزرگ برای کشف حیات بیگانگان است. او گفت که اگر بیگانگان هوشمند وجود داشته باشند، پیام‌ هایی که ایجاد می‌کنند یا پیام‌ هایی که می‌گذارند، درصورتی‌ که از طریق فضا مخابره شوند، به‌وسیله فست قابل‌ کشف و دریافت خواهد بود.
مقامات چینی می‌گویند که موقعیت این تلسکوپ در Qiannan که منطقه‌ای مجزا در قعر کوهستان‌های تماشایی Karst در گوییژو است، مکانی ایده آل برای کشف پیام‌ های فرازمینی احتمالی است.
Li Di که دانشمندی از آکادمی علوم چین است، گفت که فست به پکن اجازه خواهد داد تا در عمق بیشتری از فضا به کاوش بپردازد و به سیارک‌ ها و حتی مریخ نیز نگاه کند: او در سال گذشته به بخش دولتی CCTV چین گفت که این پروژه به کشور چین این فرصت را می‌ دهد تا تحقیقات رو به جلو را آغاز کند.
روزنامه South China Morning Post در ماه جولای گذشته در یک سرمقاله در خصوص جشن پیروزی علمی چین این گونه ادعا کرد : اگر ما قادر به تماس با بیگانگان باشیم، چین نقشی کلیدی خواهد داشت؛ احتمال زندگی در سیاره ای دیگر وجود دارد.
پروژه‌ های جا به جایی عظیم از قدیم جزء خصوصیات حزب کمونیست بوده است. در دهه‌ های اخیر به دلیل بخشی از الگوهای کاهش فقر یا برای ایجاد مسیر برای سدهای برقی-آبی و سایر پروژه‌های زیربنایی، تاکنون میلیون‌ ها شهروند چینی جا به جا شده‌اند و آن‌ هایی که به‌ اجبار از خانه‌ هایشان رانده‌ شده‌اند، معمولاً از دریافت غرامت کم شکایت می‌کنند.

منبع:theguardian

ارسال نظر