چین درصدد تصاحب انحصاری اینترنت خودروها

در هفته گذشته شرکت اپل باز هم خبر ساز بود اما نه در زمینه گوشی های آیفون! این غول فناوری به تازگی گام در مسیر خودروهای تمام هوشمند گذاشته است و با سرمایه گذاری یک بیلیون دلاری هدف تازه ای را در بازار تکنولوژی نشانه گرفته است. این شرکت قصد دارد تا با ورود به صنعت اینترنت خودروهای هوشمند، نبض این بازار را نیز در دست بگیرد، پیش از اینکه رقبا وارد میدان شوند.

چین درصدد تصاحب انحصاری اینترنت خودروها

به گزارش کلیک، با پیشرفت تکنولوژی و ورود آن به صنعت خودروسازی، طراحی و تولید خودروهای هوشمند که با ایجاد ارتباط اینترنتی علاوه بر سرگرم کردن سرنشینان در طول مسیر، ارتباط با خودروهای دیگر و نیز مسیریابی را نیز میسر می سازد، برای شرکت های طراح و تولیدکننده خودرو و همچنین برند های مطرح در عرصه تکنولوژی یک رویای مشترک را شکل داده است. تولید خودرویی تمام هوشمند بر مبنای اینترنت. مدلی عینی از Apple's CarPlay و Google's Android Auto در دنیای واقعی که رانندگی و سفر را لذت بخش تر از پیش می سازد.

شرکت اپل یکی از صد ابر قدرت دنیای تکنولوژی است که قصد به دست آوردن بازار خودروهای هوشمند را دارد. که قطعا راهی آسان نخواهد بود. چرا که کشور چین انحصار تمامی سیستم های شبکه ای اینترنت خودروهای هوشمند و اتوماتیک را به دست گرفته است. در این میان اپل و سایر شرکت ها راهی جز انتخاب بین شراکت و یا شکست را نخواهند داشت .

در میان تولیدات خودروهای هوشمند چینی رقابتی تنگاتنگ میان سازندگان و طراحان این صنعت وجود دارد. چرا که محققان معتقدند نسل جوان این کشور به سمت انتخاب از میان خودروهایی پیش خواهند رفت که ارتباطات اینترنتی سرنشینان، امنیت شبکه ای و همچنین مسیریابی کاملا بی نقص را به کاربران ارائه دهد. این نکته در میان شهروندان این کشور نیز به عنوان یک ارزش نهادینه شده است، به این معنا که در انتخاب خودرو علاوه بر مشخصات فیزیکی و ویژگی های ساختاری و کیفیتی، ارتباطات اینترنتی حرف اول را در معیارهای انتخاب خواهند زد. بر اساس تحقیات انجام شده، ۶۰ درصد از خریداران خودروهای هوشمند در هنگام خرید نخست نوع ارتباطات اینترنتی را در اولویت انتخاب قرار داده اند.

بسیاری از برندهای خودروسازی معروف از جمله، BMW، مرسدس، فورد و آئودی به سمت تمام اینترنتی کردن محصولات خود پیش رفته اند. به گونه ای که یک خط تولید از برندهای نام بردن شده با شعار "ماشین زندگی، ماشین سرگرمی" به بازار راه پیدا کرده اند تا بیش از پیش رانندگی در مسیرهای طولانی را به یک تفریح تبدیل کنند. شرکت برزگ Baidu اولین سرمایه گذار و طراح در این میان معرفی شده است که بسیاری از امور جانبی مربوط به شبکه سازی خودرو ها را بر عهده دارد و خود بازار رقابت را میان گوگل و اپل در سرمایه گذاری بر روی این پروژه گرم تر می کند.

گوگل با ارائه مسیریاب گوگل مپ بر روی سیستم عامل های اندروید، در گذشته قابلیت تمرکز و سرمایه گذاری بر روی این طرح را ثابت کرده است. همچنین شرکت اپل نیز از میدان رقابت دور نمانده است و با یادآوری کارایی اپلیکیشن های بی نظیری از قبیل iBook و iTunes توانایی رقابت در عرصه سرکرمی خودرو ها را متذکر شده است. شرکت های خودروسازی نیز با اضافه شدن این نام ها در کنار خودروهای هوشمند، خریداران بیشتری را جلب خود خواهند کرد، که این خود سودی بی نظیر به همراه خواهد داشت.

تمامی موارد گفته شده، هدفی ست که دولت چین برای تبدیل شدن به قطب ابداعات دنبال می کند و مشارکت کشورها و برند های مطرح بیش از پیش این هدف را آسان می نماید. سال گذشته در افتتاحیه مراسم "اختراعات و ابداعات چین تا سال ۲۰۲۵" مسئولین این کشور از یومی سازی تکنولوژی و همچنین مشارکت دادن برندهای جهانی در طرح های داخلی چین نوید مطرح شدن این کشور به عنوان یکی از بزرگترین قطب های تکنولوژی دنیا را تا سال های آینده دادند.

برنامه ریزی اقتصادی چین تا سال ۲۰۳۰، نمایانگر تخصیص بودجه این کشور برای تجهیز و تولید خودروهای تمام هوشمند با مسیریابی بدون نقص از طریق داده های اینترنتی ست.

شرکت های تولیدکننده قصد دارند، با تجهیز سیستم های داخلی در طراحی خودرو، اکوسیستمی را همانند IOS و اندروید برای این خودروها تعریف کنند، که خود رقابتی میان برندهای تکنولوزی ایجاد کرده است.

یکی از دغدغه های شرکت های سازنده خودروهای چینی بر مبنای دسترسی به اینترنت، صادرات این خودروها به آن سوی مرزها و چگونگی همگون سازی خودروها با شبکه های اینترنت خارجی ست.

بسیاری از شرکت های برزگ در کنار غول های تکنولوژی به رقابت می پردازند تا سهمی در آینده خودروهای هوشمند داشته باشند.

منبع: bloomberg

ارسال نظر