ویکی پدیای چینی در راه است

بسیاری از ما برای پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز خود به صفحه ویکی‌‌پدیا مراجعه می‌کنیم و این اطلاعات را در مورد کشورها، افراد معرف، فناوری، شرکت‌ها و یا بسیاری از اطلاعات دیگر در این مرجع بزرگ و معتبر جستجو می کنیم. در همین راستا چین قصد دارد ویکی پدیای مختص خود راه اندازی کند.

ویکی پدیای چینی در راه است

به گزارش کلیک، امروزه در حقیقت صفحات سایت ویکی‌پدیا به دلیل دسترسی راحت و گسترده به انتخاب اول افراد برای پیدا کردن اطلاعات موردنظرشان تبدیل شده اند. با این حال به دلیل فیلتر بودن ویکی‌پدیا در چین، قضیه برای چشم بادامی‌ها کمی متفاوت به نظر می‌رسد. به همین دلیل این کشور، در حال گسترش ویکی‌پدیای اختصاصی خود بوده و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۸ این سرویس در دسترس عموم قرار گیرد. این وبسایت که به "Chinese Encyclopedia" نام‌گذاری شده است با مشارکت ۲۰ هزار نفر و به سردبیری Yang Muzhi اجرا خواهد شد. چینی‌ها تصمیم دارند ویکی‌پدیای اختصاصی خود را در ابتدا با ۳۰۰ هزار صفحه منتشر کرده و به تدریج به مقدار صفحات آن اضافه کنند.

بر اساس اظهارات Yang Muzhi هدف دانشنامه چینی تنها تقلید کورکورانه از ویکی‌پدیا نیست و آن‌ها قصد دارند تا با بهره‌گیری از نویسندگان خبره سرویسی با کیفیت‌تر از ویکی‌پدیا را در اختیار هموطنان خود قرار دهند.

البته گفتنی است چشم بادامی‌ها پیش از این نیز خدمات اینترنتی دیگری را با الگوبرداری از نسخه‌های جهانی گسترش داده بودند و این اقدام آنها چندان دور از انتظار نبود. از جمله این سرویس‌ها می‌توان به Youku یا همان نسخه چینی یوتیوب و همچنین Webio و Baidu که به ترتیب کاربرد توییتر و گوگل را برای چینی‌ها به همراه دارند اشاره کرد.

ارسال نظر