ورود تراشه ها به عرصه تشخیص و پیشگیری از بیماری ها

هم پوشانی بین فناوری نیمه هادی و پزشکی رو به رشد است و پدید آورنده همان اقتصاد مقیاسی است که محرک صنعت نیمه هادی در پنج دهه اخیر بوده است.

ورود تراشه ها به عرصه تشخیص و پیشگیری از بیماری ها

به گزارش کلیک، شرکت Microfluidic ChiShop یک شرکت آلمانی متخصص در زمینه میکروفلوئیدیک است که توسعه دهنده نوعی سیستم ارزیابی پزشکی می باشد. هالگر بکِر، CSOدر Microfluidic ChiShop نتایج پروژه بنیاد Gates را نشان داد. در این پروژه یک کارتریج میکروسیال مدولار مبتنی بر سیستم جهانی تشخیصی برای کاربرد بهداشتی در سطح جهانی توسعه داده شده است. هزینه آزمایش با آن کمتر از ۵ دلار و هزینه دستگاه ۱۰ هزار دلار است.

این روش، که اخیرا در کنفرانس فتونیک غرب توسط بکِر معرفی شد، با یک کاتریج مدولار مدل تزریقی که از واکنشگرهایی در بسته های حبابی (مانند بسته های قرص)، مواد شیمیایی، والف های N-way، مخلوط کردن، کافتن و عناصر تشخیصی مانند تشخیص آپتیکال و تشخیص الکتریکی شروع می شود. امکان انجام طیف وسیعی از تشخیص های جامع از جمله آزمایش مولکولی DNA برای بیماری سل، ایمونو اسی برای HIV، آنتی بادی، و تست های شیمیایی به وسیله این کاتریج وجود دارد. این وسیله با تمام قسمت های متحرک دارای ارتباط بوده و همچنین دارای ردیاب هایی برای انجام آزمایش ها و تحلیل های کامل است. تکنسین ۲۰ تا ۲۰۰ میکرولیتر نمونه را مورد استفاده قرار می دهد و سپس تمام کارها به صورت خودکار انجام می شود.

هالگر گفت ما یک دستگاه آزمایشی و نمونه هایی برای هر سه کلاس آزمایش در اختیار داریم. پیچیده ترین چیزی که وجود دارد، یک فرآیند PCR 40 مرحله ای است که برای آزمایش TB استفاده می شود. شرکت Microfluidic ChiShop در حال کار با بنیاد Gates برای یافتن راهی برای تکمیل و توزیع دستگاه خود است.
وی ادامه داد ارائه دستگاه های سفارشی استاندارد همراه با پشتیبانی در واقع انقلابی در کسب و کار فعلی ما به شمار می آید. شرکت Microfluidic ChiShop در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد و سالانه رشدی برابر با ۲۰ درصد دارد و هم اکنون دارای ۸۰ کارمند است.
روبرت واکر مدیر عامل شرکت RayVio، در مورد حذف عفونت منتقله از آب یا سطح با استفاده از منابع نور عمیق UV LED صحبت کرد.
عفونت های ناشی از آلودگی آب بزرگترین علت مرگ و میر است که به صورت طبیعی رخ می دهد. در ایالات متحده، عفونت های ثانویه ناشی از بستری شدن افراد در بیمارستان ها بیش از اسلحه در مرگ و میر افراد نقش دارد. بنابراین یک روش کم هزینه ضدعفونی سازی که منجر به مقاوم سازی میکروب نشود تاثیرات عظیمی خواهد داشت.

سال ها است که UV عمیق برای تخریب DNA گونه های عفونی و همچنین ضدعفونی کردن آب با استفاده از لامپ جیوه در مقیاس صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. این لامپ ها دارای خطر آلودگی و هزینه بالا بوده و همچنین ولتاژ بالایی را مصرف می کنند و گزینه ای برای ضد عفونی کلی به شمار نمی آید.
روبرت واکر مدیر عامل شرکت RayVio گفت ما در حال توسعه کاربردهای آزمایشی هستیم که روی پتانسیل دیودهای پر قدرت UV عمیق AIGaN تاکید دارد؛ یک LED کوچک و کم هزینه که بالافاصله روشن می شود و می تواند یک ابزار ضد عفونی کننده در محل (POU) برای عفونت های منتقله از آب یا سطح باشد.
شرکت RayVio یک شرکت سرمایه گذاری مشترک است که تا کنون به ۱۳ میلیون دلار رسیده است و درآینده نزدیک دور جدیدی اعلام خواهد شد. چالش فنی این شرکت این است که AIGaN بیش از GaN به عیب و نقص حساس است و تا کنون دستگاه های پر قدرت UV عمیق در بسترهای عمومی رشد یافته اند. این شرکت از یک مجوز انحصاری از سوی دانشگاه بوستون برای AIGaN استفاده می کند که این ماده را در برابر نقص و عیب غیر حساس می کند.

با یک جستجو می توان دریافت درخواست حق ثبت اختراع ایالات متحده توسط دانشگاه بوستون به همراه مدیر ارشد فناوری شرکت RayVio به عنوان دستیار مخترع وجود دارد : در یک روش رشد ماده نیمه هادی AIGaN از Ga بالاتر از مقدار استوکیومتری معمول استفاده می شود. این مقدار استفاده از Ga منجر به نوسانات بالقوه ساختار نواری می شود که کارایی بازترکیب تابشی را بهبود بخشیده و تولید نور دستگاههای الکترونیک نوری را افزایش می دهد.
شرکت RayVio مشخص نکرد که آیا از این فناوری در دستگاه های خود استفاده می کند یا خیر. بر اساس امتیازنامه به نظر می رسد با اصلاح شرایط رشد، شرکت می تواند بازده کوانتومی دستگاه را افزایش دهد.

به گفته واکر یک LED با توان mw40 که با باتری کار می کند می تواند یک شیر آب خانگی نسبتا تمیز را پاکسازی POU کند. وی گفت دستورالعمل LED پرقدرت به طور معمول شامل دستگاه های نازک برای استخراج نور، و فلیپ چیپ برای استخراج حرارت مناسب است.
اما هنوز چگونگی تامین پشتیبانی تست به گونه ای کاربر بداند به اندازه کافی در معرض UV قرار گرفته است به صورت یک چالش باقی مانده است . واکر اذعان داشت لازم است آزمایش در محل برای پشتیبانی از کاربردهای میدانی پیشرفت کند.

منبع:semiengineering

ارسال نظر