انتخاب بهترین سیستم فایل برای درایو USB

رسانه کلیک - سیستم فایل های متعددی جهت نصب روی یک درایو USB وجود دارند. با این حال بسته به سیستم عامل و اندازه فایل های کاربردی، می توان بهترین سیستم فایل را انتخاب کرد. در ادامه با مزایا و معایب سیستم فایل های مختلف آشنا می شویم.

انتخاب بهترین سیستم فایل برای درایو USB

پیش از فرمت کردن یک درایو USB پرسشی به وجود می آید مبنی بر این که چه سیستم فایلی برای آن بهتر است. با اینکه سیستم فایل های مختلف نسبت به یکدیگر ارجحیت ندارند، اما بسته به کاربرد USB، یک سیستم فایل خاص می تواند بهتر از دیگری عمل کند. در این مطلب به چند نکته پیش از انتخاب سیستم فایل مناسب برای USB اشاره می کنیم.

سیستم فایل چیست؟

سیستم فایل یک تکه از نرم افزار بوده که نحوه ذخیره سازی و بازیابی داده ها روی یک رسانه را کنترل می کند. سیستم فایل در واقع عملیاتی نظیر کپی کردن، انتقال دادن و حذف فایل ها روی یک درایو را مدیریت می کند.

توجه داشته باشید که سیستم فایل متفاوت با سیستم عامل است. سیستم فایل پیش از سیستم عامل اجرا می شود، اما در بسیاری از عملیات به سیستم عامل وابسته است. هر یک سیستم عامل های اصلی (مثل ویندوز، مک یا لینوکس) می توانند با سیستم فایل های متعددی کار کنند.

کاربرد USB درایو به چه صورت است؟

در اصل مهم ترین نکات در هنگام انتخاب سیستم فایل مناسب برای درایو USB ، سیستم عامل فعلی و اندازه فایل های احتمالی جهت انتقال است.

اگر قرار است از رسانه USB خود عمدتا برای دستگاه های مجهز به سیستم عامل ویندوز استفاده کنید، هر یک از سه فرمت FAT32، exFAT یا NTFS به کار می آیند. فرمت های FAT32 و NTFS در لینوکس نیز پشتیبانی می شوند، اما exFAT نیازمند لوازم جانبی جهت اجرا روی این سیستم عامل است. اگر کاربرد USB تنها محدود به دستگاه های لینوکس می شود، می توانید از فرمت های محلی EXT 2، EXT 3 یا EXT 4 استفاده کنید. از طرف دیگر سیستم عامل مک می تواند فرمت FAT32 را به طور محلی اجرا کرده و با exFAT نیز کار کند، اما برای اجرای NTFS به تجهیزات اضافی نیازمند است. بر خلاف باور برخی، فرمت محلی سیستم عامل مک، HFS+ (و APFS جدید) نام دارد، نه EXT.

بنابراین می توان گفت که FAT32 و تا حدودی NTFS به روی تمام سیستم عامل های اصلی اجرا می شوند. این فرمت ها غیر قابل تغییر بوده و تفاوت هایی نسبت به یکدیگر دارند. نکته دیگر در این میان، اندازه فایل های احتمالی جهت انتقال است، چرا که اندازه هر فایل جهت انتقال در سیستم فایل FAT32 تنها به چهار گیگابایت محدود می شود.

مقایسه FAT32 در برابر exFAT، NTFS، HFS، EXT 2، EXT 3 و EXT 4

سیستم فایل های متعددی تا کنون معرفی شده اند. با این حال موارد زیر جزو متداول ترین سیستم فایل های انتخابی برای درایو USB به شمار می آیند:

NTFS. سیستم فایل NT یا همان NTFS، سیستم فایل پیشفرض برای پارتیشن های ویندوز است. این فرمت از اندازه فایل های بزرگ، مقایسه فایل، اسامی فایل طولانی، کنترل دستیابی، ژورنالینگ و غیره پشتیبانی می کند. اگر محیط کاری شما تنها با دستگاه های ویندوز مجهز شده است، با خیال آسوده می توانید از NTFS استفاده کنید. لینوکس نیز می تواند با این فرمت به خوبی کار کند. سیستم عامل مک قادر به خواندن فرمت NTFS است، اما به ابزارهای جانبی برای نوشتن احتیاج دارد. بنابراین می توان گفت که فرمت NTFS تقریبا برای تمام دستگاه ها (با هر سیستم عاملی) به کار می آید.

FAT32. فرمت FAT32 یا همان جدول تخصیص فایل 32 سیستم فایلی است که معمولا به طور پیشفرض روی درایو USB نصب می شود. این فرمت پیش از NTFS فرمت استاندارد ویندوز بود. FAT32 کندتر از NTFS عمل می کند، امنیت آن پایین تر است و محدودیت 4 گیگابایتی را برای انتقال فایل ها لحاظ می کند، اما در عوض برای تمام سیستم عامل های اصلی شناخته شده و توسط آن ها پشتیبانی می شود. اگر محیط کاری شامل دستگاه هایی با سیستم عامل های مختلف است، FAT32 بهترین گزینه جهت انتخاب به شمار می آید.

exFAT. جدول تخصیص فایل تعمیم یافته یا همان exFAT نسخه جدیدی از FAT32 به شمار می آید. این فرمت سبک، از قابلیت ژورنالینگ پشتیبانی نمی کند، با سیستم عامل های مک و مایکروسافت سازگاری داشته، اما برای اجرای روی لینوکس به تجهیزات اضافی احتیاج دارد. فرمت exFAT بر خلاف FAT32، محدودیت 4 گیگابایتی را برای انتقال فایل ها ندارد.

HFS+. سیستم فایل سلسله مراتبی (HFS+) سیستم فایل پیشفرض برای دنیای macOS است. اگر عمده استفاده از درایو USB روی دستگاه های مک است، HFS+ بهترین گزینه انتخابی به شمار می آید. HFS+ روی ویندوز و لینوکس نیز عمل می کند، اما اگر محیط کاری شما شامل دستگاه هایی با سیستم عامل های مختلف می شود، سیستم فایل های بهتری جهت انتخاب وجود دارند.

EXT 2، EXT 3 و EXT 4. سیستم فایل تعمیم یافته یا همان EXT ، فرمت پیشفرض سیستم عامل لینوکس است. سیستم فایل EXT نیز همانند HFS+ برای تمام سیستم عامل ها به کار می آید، اما بهترین گزینه ممکن جهت انتخاب نیست. اگر عمده کاربرد USB روی دستگاه های لینوکس است، فرمت EXT نسبت به سایرین به کار می آید.

اکثر سیستم فایل های USB روی سیستم عامل های متعدد کار می کنند. بنابراین انتخاب سیستم فایل، محدود به یک گزینه نمی شود. اگر معمولا با فایل های کوچک سروکار دارید، گزینه های بهتری برای انتخاب سیستم فایل وجود دارند. اگر سرعت انتقال جزو اولویت های اصلی به حساب نمی آید، انتخاب های متعددی پیش روی شما قرار دارند. توجه داشته باشید که در هر زمان، می توان سیستم فایل درایو USB را تغییر داد.

ارسال نظر