نسخه ۵۶ گوگل کروم با تغییرات چشمگیر عرضه شد

در این نسخه از مرورگر کروم ما شاهد امنیت بیشتر، مصرف کمتر برق سیستم، سرعت بالاتر در بارگذاری صفحات و سایر ویژگی های مهم دیگر هستیم که در ادامه به تفصیل بیشتر درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.

نسخه ۵۶ گوگل کروم با تغییرات چشمگیر عرضه شد

به گزارش کلیک ، چندی پیش گوگل از نسخه ۵۶ مرورگر خود رونمایی کرد. این نسخه از به روز رسانی کروم حرف های زیادی برای گفتن دارد. علاوه بر این که در این نسخه بسیاری از مشکلات امنیتی برطرف گردید، صرفه جویی در مصرف انرژی و هم چنین به طور کلی افزایش کارایی در این مرورگر به چشم می خورد.

در این نسخه از کروم ما شاهد هستیم که زمانی که وب سایتی در خواست رمزعبور یا هر نوع اطلاعات مهم دیگر از کاربر داشته باشد و از پروتکل HTTPS استفاده نکرده باشد در نتیجه این مرورگر به کاربر این موضوع را اطلاع یا حتی هشدار خواهد داد. هم چنین کروم ۵۶ اولین نسخه از این مرورگر است که از HTML5 به عنوان استاندارد پیش فرض برای کاربران استفاده می کند. علاوه بر این در کروم محتویات فلش به طور خودکار مسدود خواهند شد. گفتنی است که HTML5 از ماه گذشته فقط برای تعداد اندکی از کاربران به طور پیش فرض فعال شده بود، اما این موضوع حالا شامل کلیه کاربران مرورگر شده و استفاده از آن برای بارگذاری صفحات فلش می تواند به تجربه ای بهتر و امن تر از وب گردی منجر شود.

chrome

از دیگر قابلیت ها می توان به اضافه شدن Web Bluetooth API اشاره کرد که این امکان را فراهم می سازد تا اپلیکیشن های تحت وب در اندروید، مک و سیستم عامل کروم با دستگاه های بلوتوثی نزدیک به خود، مانند پرینترهایی که از BLE (بلوتوث با مصرف انرژی پایین) استفاده می کنند، ارتباط برقرار کنند.

در این نسخه کاربر تجربه لذت بخش تری از وب گردی خواهد داشت. همان طور که پیش تر نیز در مورد افزایش امنیت در این نسخه از مرورگر صحبت شد، شرکت گوگل ۵۱ اصلاحیه در این نسخه از کروم اعمال کرده است تا این مرورگر را بیش از پیش قابل اعتمادتر سازد.

گوگل در بلاگ خود می گوید:

تیم کروم خوشحال هستند که ارتقا نسخه کروم ۵۶ را به نسخه پایدار ۵۶٫۰٫۲۹۲۴٫۷۶ برای سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس اعلام می کنند. این نسخه در روزهای آتی عرضه خواهد شد.

مدتی بود که کاربران کروم با مشکل کندی سرعت در بارگذاری صفحات وب مواجه بودند. به نظر می رسد که گوگل به این مسئله توجه کرده و در نسخه ۵۶ این مورد را برطرف کرده است. طبق پستی که در بلاگ گوگل منتشر شد، آخرین نسخه از کروم ۵۶ در سرعت بارگذاری صفحات نیز تغییراتی داشته است. به طوری که صفحان وب در این نسخه ۲۸ درصد سریعتر بارگذاری می شوند و نتایج جستجو نیز با کاهش ۶۰ درصدی در درخواست های احراز هویت، ارتقا یافته اند. هم چنین در به روز رسانی جدید روش استفاده از منابع کش شده نیز بهبود یافته است. به شکلی که با روش جدید میزان انرژی کمتری از سیستم مصرف خواهد شد و صفحات نیز بدون تاخیر بارگذاری می شوند.

از طرفی به منظور مقابله با مصرف دیتای اینترنت که به وسیله برگه های (Tabs) مختلف باز شده در کروم ایجاد خواهد شد، گوگل ویژگی جدیدی به نام Browser Timer ارائه داده است. این ویژگی در واقع مصرف دیتایی که در پس زمینه این برگه ها رخ می دهد را چک می کند. این ویژگی این اطمینان را به وجود می آورد که برگه ها از مدت زمانی که برای اجرای آن ها در نظر گفته شده است تجاوز نگرده اند، مگر این که در حال اجرای یک مدیا (مثل فیلم یا موسیقی) باشند.

علاوه بر این، برای اولین بار گوگل یک کدک صوتی ارائه کرده است که اجازه خواهد داد تا فایل های صوتی با کیفیت بالا در حجم کمتر اجرا شوند. (همانند فایل های ZIP) کاربران قادر خواهند بود تا به این نوع فایل های صوتی در داخل مرورگر گوش دهند. البته مدیا پلیری که برای این کار در گوگل کروم قرار گرفته هم چنان دارای رابط کاربری ساده ای است و تغییری به خود ندیده است.

گوگل همیشه گوشه چشمی نیز به جنبه های امنیتی کروم داشته است. هم اکنون گوگل در صفحاتی که مخصوص به پرداخت های مالی هستند اما به جای استفاده از پروتکل HTTPS از پروتکل HTTP استفاده می کنند عبارت "non-secure" را در نوار آدرس نمایش می دهد. البته طبیعی است که با افزایش حملات فیشینگ و خطراتی که از جانب بدافزارها کاربران را تهدید می کند، گوگل باید مسایل امنیتی را در درجه اول اولویت در به روز رسانی های کروم و سایر محصولاتش قرار دهد.

ارسال نظر