نصرالله جهانگرد: وضعیت IT ایران یک وضعیت فوق‌العاده پرشتاب است

فینال مسابقات کد کاپ شریف که در روزهای پنجم و ششم خرداد ماه در دانشگاه شریف برگزار شد، بعد از ظهر دیروز به پایان رسید و در مراسمی از نفرات برتر آن تقدیر شد.به گزارش کلیک، این مسابقه با هدف افزایش مهارت برنامه‌نویسی دانشجویان در چندین مرحله برگزار شده بود و شرکت‌کنندگانی از سراسر ایران داشت. در مراسم اختتامیه‌ای که دیروز با حضور نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران برگزار شد، نفرات برتر مسابقه معرفی شدند و به آن‌ها جوایزی تعلق گرفت.

نصرالله جهانگرد: وضعیت IT ایران یک وضعیت فوق‌العاده پرشتاب است

به گزارش کلیک، این مسابقه با هدف افزایش مهارت برنامه‌نویسی دانشجویان در چندین مرحله برگزار شده بود و شرکت‌کنندگانی از سراسر ایران داشت. در مراسم اختتامیه‌ای که دیروز با حضور نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران برگزار شد، نفرات برتر مسابقه معرفی شدند و به آن‌ها جوایزی تعلق گرفت.

در این مراسم ابتدا دکتر موحدی، مدیر امور پژوهشی دانشگاه شریف ضمن خیر مقدم به حاضرین گفت:«باعث افتخار ماست که میزبان چنین جمع پرانگیزه و پرتحرکی باشیم. حوزه IT یکی از حوزه‌هایی است که همه دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه شریف تلاش می‌کند تا به عنوان زمینه اصلی فعالیت‌هایش به اعتلای علمی در سطح کشور کمک کند. با توجه به این که در فناوری IT فاصله ایده تا بازار بسیار کوتاه‌تر از سایر فعالیت‌هاست، باعث شده انگیزه بیشتری برای کار در آن وجود داشته باشد و شاهد هستیم که در سطح دانشگاه به شدت در حال پیگیری است.»

وی ادامه داد:«مرکز فناوری اطلاعات شریف در دانشگاه شریف که تنها دو سال است تشکیل شده بالاترین درصد فعالیت و قراردادهایی که بسته می‌شود را در حوزه IT دارد. استارت‌آپ‌ها نیز در مجموعه شتاب‌دهنده شریف در دوسال گذشته به خوبی رشد کردند. از حدود ۴۰تیمی که ابتدا وارد شدند، ۶ تایشان در فاصله کوتاهی سرمایه‌گذار بیرون از دانشگاه جذب کردند و ۲ تیم نیز در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند.»

مدیر امور پژوهشی دانشگاه شریف به خصوص از مرکز فناوری اطلاعات شریف تقدیر کرد که:« اهتمام ویژه‌ای در به کار گیری جوانان و شکل گیری فعالیت‌ها داشته‌اند و مسابقه کدکاپ نیز نتیجه تلاش‌های آنهاست. آمار فعالیت‌های IT از سال ۹۰ که سه رویداد داشته، در سال ۹۱ به ده رویداد و سال گذشته به پانزده رویداد رسیده است که کدکاپ نیز یکی از آن‌هاست.»

پس از آن مهندس جهانگرد به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت:«وضعیت IT ایران یک وضعیت فوق‌العاده پرشتاب است و افراد این حیطه شاید از اولین کسانی باشند که زودتر از دیگران این تغییرات را متوجه می‌شوند. با آمدن اینترنت نسل ۳و ۴ نقطه عطفی در بازار IT ایران پدیدار شد که از آن استفاده‌های مهمی می‌شود، نظیر تلگرام، اما حرفه‌ای‌ها استفاده وسیعی از آن می‌کنند. در طی یک سال و نیمی که نسل سه اعلام شده حدود ۷۰ هزار اپلیکیشن فارسی توسط این دوستان تولید شده است و همه به این امید بوده که با این کار بیزینسی راه بیفتد.»

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود:«این شتاب در ایران برای آینده پیش‌رو فوق‌العاده بیشتر خواهد بود. حجم بازار ICT کمتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان، یعنی حدود ۲۵یا ۲۶هزار میلیارد تومان در سال است که بیشتر آن متعلق به تلگرام و تبادل اطلاعات است و درصد سهم نرم‌افزار در آن کم، اما به شدت در حال تغییر است. ما ۲/۵ درصد درآمد کلان کشور هستیم، اما پیش‌بینی می‌شود سال آینده این درصد به دو برابر برسد.سهم حوزه محتوا، به سمت ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌رود. ما پیش‌بینی ۵ تا ۶ برابر بیشتر در کشور، و در بازار منطقه‌ای داریم. »

وی ادامه داد:«ما سرمایه انسانی خیلی قوی ۲۰۰هزار نفری در سال فارغ‌التحصیل در رشته‌های خانواده IT داریم. ۱۷ تا ۱۸ درصد دانشجویان این رشته‌ها وقتی از دانشگاه بیرون می‌آیند مهارت‌های برنامه نویسی کمی دارند، به خصوص در زمینه‌هایی که در این مسابقه وجود داشت. نقش این همایش رد افزایش مهارت نیروهای جوان و فرهنگ‌سازی است که این دانشجویان زبان‌های برنامه نویسی حرفه‌ای را که درس‌های دانشگاهی وجود ندارد، یاد بگیرند.»

جهانگرد هم‌چنین ضمن ارایه گزارشی از وضعیت برنامه نویسی در کشورهای مختلف دنیا، به انیمیشن شاهزاده روم اشاره کرد و گفت در این انیمیشن بیش از ۱۰ یا ۱۲ میلیون خط برنامه استفاده شده بود و انیمیشن نیز حوزه‌ای است که IT بسیار در آن کاربرد دارد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران هم‌چنین بیان کرد:«ما باید زبان‌های تخصصی برنامه نویسی را اشاعه بدهیم و بستر سازی کنیم تا بازار آن رشد کند. طبیعتا داننشگاه باید بتواند دانشجویان را هنگام فارغ‌التحصیل شدن به عنوان نیرویی که آماده کار است تحویل بازار کار بدهد. مرکز توانمندسازی کسب و کارهای نوپا مرتبط به فناوری اطلاعات و اقتصاد دانش‌بنیان نیز مجموعه‌ای است که برای این هدف در نظر گرفته شده است.»

بعد از آن هر کدام از شرکت‌های بسترساز و حمایت‌کننده مسابقه سخنرانی کوتاهی داشتند و از تیمی که هر دو نفر شرکت‌کننده خانم بودند، جوان‌ترین شرکت کننده(متولد سال ۸۰) و دورترین شرکت‌کننده از نظر جغرافیایی، تقدیر شد.

سپس نوبت به معرفی نفرات برتر مسابقه، به شرح زیر رسید:

۱.WLMS- محمد روغنی/ رضا سلطانی

۲٫تیم- سید محمدامین خدایی/مجتبی فیاض‌بخش

۳٫Charti- علی بهجتی/امیرمحمد دهقان

۴.رنگین کمونه!- سیدپارسا میرطاهری/محمدمهدی شکر

۵.Whistle- محمدحسین نعمت‌الهی/حمیدرضا هدایتی

۶.baby.pangolin- حمید فرهادی/حامد صالح

۷.we know nothing- امیرحسین آهنچی/ایلیاد رمضانی

۸.JeDaf- علیرضا ندافیان/پیمان جبارزاده

۹٫Pearxor Apple- پوریا ظفر

۱۰.pass- سروش عبادیان/پرند علیزاده

لازم به ذکر است جوایز مسابقه‌ ۶۰ ربع سکه بهار آزادی به ۱۰ تیم برتر به همراه اعطای ۱۰۰ گواهینامه به ۱۰۰ نفر برتر بود.

ارسال نظر