مقایسه اسکنر هاسلبلاد Flextight X1 و اسکنر اپسون v700

اسکنر های یکی از ابزار بسیار مفید و کاربردی برای عکاسان است، اسکنر های متفاوتی در بازار وجود دارد که این اسکنر ها قیمت های متفاوتی نیز دارند، در این مطلب به مقایسه اسکنر گران قیمت هاسلبلاد و اسکنر ارزان قیمت اپسون می پردازیم.

مقایسه اسکنر هاسلبلاد Flextight X1 و اسکنر اپسون v700

کلیک -پرینتر ها و اسکنر های بسیار متفاوتی در بازار وجود دارد، اسکنر های بسیار باکیفیت و بسیار بی کیفیت در بازار وجود دارد که این اسکنر ها از نظر قیمتی نیز تفاوت های بسیار زیادی دارند. در این مطلب به مقایسه دو اسکنر با کیفیت می پردازیم که یکی از این اسکنر ها، اسکنر هاسلبلاد Flextight X1 است که این اسکنر قیمتی معادل با ۱۶۰۰۰ دلار است. این اسکنر دارای کیفیت بسیار بالایی است و در کنار کیفیت بالا قیمت بالایی نیز دارد.

در کنار این اسکنر گران قیمت، یک اسکنر دیگر را نیز بررسی می کنیم، این اسکنر، اسکنر اپسون v700 است، قیمت این اسکنر ۵۰۰ دلار است. مدل بالاتری از این اسکنر وجود دارد که مدل آن v800 است، این اسکنر ها مناسب برای فیلم های قطع متوسط است.

با استفاده از اسکنر هاسلبلاد می توان به راحتی نگاتیو هایی با کیفیت کم را نیز بازسازی کرد و با کیفیت بسیار خوب آن ها را در سیستم مشاهده کرد.

در تصویر زیر شما می توانید یک اسکن را از یک نگاتیو متوسط مشاهده کنید:

مقایسه اسکنر هاسلبلاد Flextight X1 و اسکنر اپسون v700

به بررسی این عکس می پردازیم:

این عکس با اسکنر Hasselblad Flextight X1 اسکن شده است و دارای رزولوشن ۳۲۰۰dpi است و ابعاد تصویر آن نیز ۷۰۸۶ در ۷۱۲۱ است و دارای رزولوشن ۵۰ مگا پیکسل است.

مگا پیکسل صرفاً یک راهنما برای چاپ دیجیتال است، شما با استفاده از مگا پیکسل های بالا عکس های خود را در ابعاد بزرگ تر چاپ کنید. اگر فیلمی با مگاپیکسل پایین را در ابعاد بزرگ چاپ کنید دانه های گرین در عکس شما بزرگ تر می شود. اسکنر تا حد بسیار زیادی می تواند افت کیفیت عکس را جبران کند ولی اگر مگا پیکسل آن کم باشد اسکنر تا حد کمی می تواند این افت کیفیت را جبران کند. برای درک بهتر این مفهوم می توانید به عکس زیر توجه کنید، این عکس یک کراپ از عکس بالا است که در آن می توان به خوبی مفهوم ارائه شده را درک کرد:

مقایسه اسکنر هاسلبلاد Flextight X1 و اسکنر اپسون v700

در تصویر بالا گرین های تصویر را مشاهده می کنید که نسبت به عکس اول بیشتر به چشم می آید و بیشتر در تصویر مشخص است. این تصویر در واقع چیزی حدود ۱۰۰ درصد بزرگ نمایی شده است.

The Epson v700 Scan

در اینجا به بررسی اسکن عکس فوق با اسکنر اپسون می پردازیم، این عکس دقیقاً دارای همان کیفیت عکس بالایی است ولی اسکنر آن متفاوت است. در این عکس داینامیک رنج پایین تر است و سایه ها و تیرگی ها به نسبت عکس قبلی کمتر شده است.

مقایسه اسکنر هاسلبلاد Flextight X1 و اسکنر اپسون v700

این عکس با مشخصات زیر عکاسی و اسکن شده است:

این عکس با اسکنر اپسون v700 اسکن شده است و دارای رزولوشن ۳۲۰۰dpi است و ابعاد آن ۷۰۶۹ در ۷۱۳۲ است و رزولوشن آن ۵۰ مگا پیکسل است و در چاپ نیز ابعاد چاپ آن ۵۶ در ۵۶ سانتی متر است که در چاپ باید با ابعاد ۳۲۰ppi چاپ شود.

اسکنر های اپسون و به خصوص این اسکنر دارای مشکلاتی است که یکی از این مسائل شیشه ای است که در این اسکنر وجود دارد و باعث اعوجاج آن می شود و باعث می شود تغییر زاویه هایی در عکس اسکن شده به وجود بیاید. حتی در مواردی نیز اسکنر باعث می شود فوکوس عکس تخریب شود، در اینجا به بررسی نمونه تصویری این مسئله می پردازیم.

در تصویر زیر عکس اسکن شده با اسکنر اپسون را در زاویه ای نزدیک تر بررسی می کنیم و مشاهده می کنیم که آیا جزئیات این عکس اسکن شده با اسکنر اپسون با اسکنر هاسلبلاد چه تفاوتی دارد:

مقایسه اسکنر هاسلبلاد Flextight X1 و اسکنر اپسون v700

شما به راحتی با مشاهده این عکس ها می توانید تفاوت میان این اسکنر ها را درک کنید، در عکس اسکن شده با اسکنر هاسلبلاد کیفیت عکس بسیار بهتر است و جزئیات بسیار بهتر نمایش داده شده است و البته باید به قیمت این دو اسکنر نیز توجه کرد.

این دو اسکنر در حد معمول عملکرد خوبی دارند، اگر شما یک کاربر خانگی باشید و فقط قصد داشته باشید تا نگاتیو های خود را اسکن کنید، اسکنر اپسون v700 گزینه بسیار خوبی است. اما اگر یک کاربر حرفه ای هستید بدون شک اسکنر هاسلبلاد گزینه ای بهتر برای شما است. یکی از معایب اسکنر اپسون کاهش رزولوشن در گوشه های تصویر است، با استفاده از این اسکنر گوشه های تصویر محو می شود و این یکی از ایراد های این اسکنر است ولی در اسکنر هاسلبلاد تمام جزئیات تصویر واضح ثبت می شود و هیچ محوی و مشکلی در تصویر دیده نمی شود. البته این نکته نیز نباید ناگفته بماند که کیفیت و رزولوشن تصویر شما و کیفیت دوربین شما نیز در این زمینه بسیار مؤثر است.

مقایسه اسکنر هاسلبلاد Flextight X1 و اسکنر اپسون v700

شاید درک موضوع واضح بودن گوشه های تصویر برای شما ملموس نباشد ولی با مقایسه عکس قبلی و عکس پایین این موضوع برای شما واضح می شود.

مقایسه اسکنر هاسلبلاد Flextight X1 و اسکنر اپسون v700

اگر شما عکس پایین را مشاهده کنید به راحتی می توانید تفاوت این دو اسکنر را به وضوح مشاهده کنید:

مقایسه اسکنر هاسلبلاد Flextight X1 و اسکنر اپسون v700

اسکنر های با کیفیت برای عکاسان حرفه ای یک ابزار بسیار مناسب و کاربردی است مخصوصاً اگر عکاس، عکاسی قدیمی باشد و بسیاری از عکس های خود را نگاتیو داشته باشد.

مقایسه اسکنر هاسلبلاد Flextight X1 و اسکنر اپسون v700

در تصویر بالا شما عکس نهایی اسکن شده و چاپ شده را مشاهده می کنید که درابعاد ۲۵ در ۲۵ چاپ شده است. اینجا این سؤال پیش می آید که آیا برای اسکن و چاپ عکسی با این ابعاد نیاز است که ما از اسکنر های بسیار گران‌قیمت استفاده کنیم؟ خبر اگر شما نیازی ندارید تا نگاتیو های خود را بزرگ تر از این سایز چاپ کنید لزومی ندارد شما یک اسکنر ۱۶۰۰۰ دلاری تهیه کنید و شما با یک اسکنر ۵۰۰ دلاری نیز به راحتی می توانید نیاز خود را برآورده کنید ولی اگر در فضای گالری نیاز دارید عکسی با ابعاد ۵۰ در ۷۰ را بزرگ چاپ کنید بدون شک اسکنر هاسلبلاد برای شما یک گزینه ضروری است.

برای مقایسه دیگر این دو اسکنر عکسی بسیار بی کیفیت را با هر دو این اسکنر ها اسکن کرده این و در کنار هم قرار داده ایم، شما به وضوح می توانید مشاهده کنید که اسکنر هاسلبلاد به خوبی توانسته با کیفیت بسیار بالا عکس را اسکن کند ولی اسکنر اپسون در این جا نیز کیفیت عکس را کاهش داده است:

مقایسه اسکنر هاسلبلاد Flextight X1 و اسکنر اپسون v700

ارسال نظر