مقایسه کامل دو گوشی گلکسی اس ۸ و وان پلاس ۵

رسانه کلیک - در این مطلب قصد داریم به مقایسه کامل دو گوشی گلکسی اس ۸ و وان‌پلاس ۵ بپردازیم تا ببینیم آیا گوشی وان‌پلاس ۵ توانایی رقابت با گلکسی اس ۸ را به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین پرچم‌داران بازار دارد.

مقایسه کامل دو گوشی گلکسی اس ۸ و وان پلاس ۵

همانطور که می‌دانید شرکت OnePlus مدتی پیش از جدیدترین پرچم‌دار خود یعنی OnePlus 5 رونمایی کرد. این گوشی علی‌رغم قیمت مقرون به صرفه خود با گوشی‌های همچون آیفون ۷ و گلکسی اس ۸ از نظر کیفیت ساخت، سخت‌افزار و تجربه کاربر در هنگام کار با آن، با پرچمداران بزرگی همچون آیفون ۷ و گلکسی اس ۸ قابل رقابت است. این گوشی نسبت به مدل‌ قبلی خود یعنی OnePlus 3 پیشرفت‌ قابل توجهی داشته است و قیمت آن نیز نسبت به OnePlus 3 بیشتر است.

در این مطلب قصد داریم به مقایسه این گوشی با گلکسی اس ۸ بپردازیم. با وجود اینکه وان پلاس ۵ از ابعاد مختلف توانایی رقابت با جدیدترین پرچم‌دار سامسونگ را دارد، اما سیصد دلار ارزان‌تر از گوشی گلکسی اس ۸ است. یکی از مدل‌های گوشی OnePlus 5 دارای ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم است که در این مطلب به مقایسه آن با گلکسی اس ۸ می‌پردازیم.

طراحی

زمانی که در مورد گلکسی اس ۸ صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم در مورد صفحه‌نمایش infinity آن حرفی نزنیم. صفحه‌نمایش این گوشی دارای نسبت تصویر ۱۸:۹ بوده و ابعاد آن طوری است که فضای بسیار زیادی از جلوی گوشی را پوشانده و قاب بسیار نازکی در اطراف نیز اطراف آن را احاطه کرده است. دکمه هوم و حسگر اثر انگشت این گوشی از یکدیگر جدا شده اند و حسگر اثر انگشت آن در پشت گوشی تعبیه شده است. در کل استفاده از حسگر اثر انگشت این گوشی راحت است؛ اما ممکن است برخی از کاربران در هنگام استفاده از آن با مشکل مواجه شوند. ممکن است در هنگام استفاده از آن، دستتان با لنز دوربین تماس پیدا کند و لنز کثیف شود.

در مقابل OnePlus 5 از طراحی قدیمی‌تری برخوردار است و قاب اطراف صفحه‌نمایش آن بزرگ‌تر است. حسگر اثر انگشت این گوشی در دکمه هوم آن که در زیر صفحه‌نمایش آن قرار دارد، تعبیه شده است و در اطراف آن نیز دکمه‌های ناوبری اندروید دیده می‌شود. این گوشی دارای بدنه تمام فلزی بوده که از فلز مات ساخته شده و اثر انگشت نیز بر روی آن باقی نمی‌ماند. بدنه این گوشی کاملا لیز بوده و در هنگام استفاده از آن باید کاملا مراقب باشید.

اگرچه گوشی گلکسی اس ۸ فاقد برخی از مشخصات وان پلاس ۵ است، اما برخی از مشخصات گلکسی اس ۸ نیز در وان پلاس ۵ دیده نمی شود که از میان آن‌‌ها می‌توان به برخورداری از فناوری شارژ سریع، برخورداری از استاندارد IP 68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار و فناوری شارژ سریع اشاره کرد.

صفحه‌نمایش

در مورد صفحه‌نمایش، برتری کامل با گوشی گلکسی اس ۸ است؛ زیرا هم دارای اندازه بزرگتری بوده و هم و از رزولوشن بیشتری برخوردار است. صفحه‌نمایش AMOLED این گوشی به جای نسبت تصویر ۱۶:۹ دارای نسبت تصویر ۱۸٫۵:۹ است و نسبت به صفحه‌نمایش رقیب خود دارای ارتفاع بیشتر و عرض کمتری است و فضای زیادی از قسمت جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است. زمانی که این دو گوشی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، روشنایی بیشتر صفحه‌نمایش گلکسی اس ۸ کاملا محسوس است.

البته صفحه‌نمایش Optic OLED گوشی وان‌پلاس ۵ با وضوح Full HD نیز از کیفیت خوبی برخوردار است؛ اما کیفیت آن با صفحه نمایش گلکسی اس ۸ قابل مقایسه نیست. در مورد استفاده از گوشی در زیر نور مستقیم آفتاب هم باید گفت که باز هم برتری با صفحه‌نمایش گلکسی اس ۸ است؛ زیرا صفحه‌نمایش این گوشی یکی از روش‌ترین صفحه‌نمایش‌های به کار گرفته شده در گوشی‌های هوشمند است.

رابط کاربری و قابلیت‌ها

گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس دارای اندروید ۷ نوقا هستند و همانند مدل‌های قبلی گوشی‌های سری گلکسی اس از رابط کاربری TouchWiz بهره می‌برند. نسخه جدید این رابط‌‌ کاربری همانند نسخه‌های قبلی آن دارای امکانات و ویژگی‌های زیادی است؛ اما هنوز معایبی دارد که عملکرد نه‌چندان خوب آن یکی از این معایب است. قابلیت‌ها و کارایی‌های این نسخه TouchWiz نسبت به قبل تغییر زیادی نکرده است و فقط ظاهر آن نسبت به قبل متفاوت و شیک‌تر شده است.

رابط کاربری One Plus 5

رابط کاربری گلکسی اس ۸

به دلیل اینکه جدیدترین پرچم‌داران سامسونگ فاقد دکمه هوم فیزیکی هستند، یکی از تفاوت‌های محسوس نسخه جدید TouchWiz نسبت به نسخه‌های قدیمی آن، وجود دکمه‌های ناوبری در زیر صفحه‌نمایش است. یکی از قابلیت‌های جالب نسخه جدید این رابط‌کاربری، امکان تغییر مکان دکمه‌های بازگشت و دکمه دسترسی به اپلیکیشن‌هایی که اخیرا اجرا شده‌اند، است و چنانچه کاربران مکان ‌پیش‌فرض این دکمه‌ها را دوست نداشتند، می‌توانند جای آن‌ها را با یکدیگر تغییر دهند. در ضمن امکان انتخاب بین نوار ناوبری سیاه تیره پایین صفحه‌نمایش و یک نوار شفاف که از ظاهر زیبایی هم برخوردار است، وجود دارد. یکی از اپلیکیشن‌های از پیش‌نصب واقعا کاربردی گوشی‌های گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس، اپلیکیشن Secure Folder بوده که توسط شرکت Knox ایجاد شده است و کاربران با استفاده از آن می‌توانند امنیت اپلیکیشن‌های خود را تأمین کنند و آن‌ها را برای استفاده توسط چندین کاربر در اکانت‌های مختلف دسته‌بندی کنند. جدیدترین پرچم‌داران سامسونگ علاوه بر برخورداری از نسخه جدید رابط کاربری TouchWiz با ظاهری زیبا، دارای دستیار مجازی اختصاصی این شرکت یعنی Bixby نیز هستند.

گوشی وان‌پلاس ۵ نیز دارای سیستم عامل Oxygen OS است که ظاهر آن تقریبا شبیه نسخه خام اندروید است و کاربران در سفارشی‌سازی رابط کاربری آن آزادی زیادی دارند. قابلیت‌های نسخه جدید سیستم‌عامل Oxygen OS تفاوت زیادی با سیستم‌عامل وان‌پلاس ۳ ندارد. البته ویژگی‌های جدیدی به سیستم‌عامل وانپلاس ۵ اضافه شده است که از میان آن‌ها می‌توان به ایجاد یک حالت جدید در صفحه‌نمایش برای خواندن متون مختلف، ویژگی "Secure Box" برای رمزگذاری فایل‌ها و ویژگی Auto night mode اشاره کرد که نور صفحه‌نمایش را در طول شب به صورت خودکار تنظیم می‌کند.

دوربین

یکی از تفاوت‌های عمده گوشی وان‌پلاس ۵ نسبت به گوشی وان‌پلاس ۳، برخورداری آن از دوربین دوگانه است که گلکسی اس ۸ فاقد آن است. دوربین اصلی این گوشی دارای یک لنز اصلی ۱۶ مگاپیکسلی و یک لنز تله فوتو با زاویه عریض است (همانند آیفون ۷ پلاس) است. لنز تله فوتوی این گوشی دارای زوم اپتیکال است که با استفاده از آن می‌توان عمق میدان را در تصاویر شبیه سازی کرد. دوربین اصلی آیفون ۷ پلاس نیز دارای حالتی به نام portrait mode است که می‌تواند برای شبیه‌سازی عمق میدان به کار گرفته شود. می‌توان گفت زوم اپتیکال لنز تله فوتوی وان‌پلاس ۵ حتی بهتر از لنز تله فوتوی دوربین آیفون ۷ پلاس است؛ اما در مورد لنز اصلی ۱۶ مگاپیکسلی آن اصلا این چنین نیست و عملکرد آن نسبت به دوربین اصلی سایر گوشی‌های پرچمدار ضعیف‌تر است؛ حتی عملکرد دوربین این گوشی در هنگام فیلم‌برداری نسبت به وان‌پلاس ۳ هم در سطح پایین‌تری قرار دارد.

گلکسی اس ۸

وان‌پلاس ۵

گلکسی اس ۸

وان‌پلاس ۵

گلکسی اس ۸

وان‌پلاس ۵

گلکسی اس ۸

وان‌پلاس ۵

در مقابل گوشی دوربین گلکسی اس ۸ یکی از بهترین دوربین‌ها در میان گوشی‌های پرچمدار است و کیفیت تصاویر آن در طول روز عالی بوده و در محیط‌های با نور کم زیر از عملکرد خوبی برخوردار بوده است؛ تصاویر این دوربین در محیط‌هایی که دارای خوبی نیستند، دارای جزییات فراوان و فاقد نویز هستند. این در حالی است که دوربین بسیاری از گوشی‌ها در چنین شرایطی دارای عملکرد خوبی نیست. البته دوربین این گوشی بی نقص هم نیست و از معایب تصاویر آن می‌توان به گرم بودن بیش از حد رنگ‌ها و اشباع زیاد از حد آن‌ها اشاره کرد.

پردازنده و حافظه‌داخلی

هر دو گوشی دارای جدیدترین پردازنده شرکت کوالکوم یعنی اسنپدراگون ۸۳۵ هستند؛ پس می‌‌توان گفت عملکرد هر دو گوشی تقریبا در یک سطح قرار دارد. البته گوشی‌های گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس در برخی از مناطق جهان با پردازنده اختصاصی سامسونگ یعنی اگزینوس ۸۸۹۵ عرضه می‌شوند. عملکرد گوشی‌های دارای اگزینوس ۸۸۹۵ کمی بهتر از گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۳۵ است؛ البته هنگام استفاده از هر دو مدل هیچ تفاوت محسوسی را احساس نمی‌کنید. جدیدترین پرچم‌داران سامسونگ دارای رم چهار گیگابایتی بوده و وان‌پلاس ۵ مجهز به رم ۸ گیگابایتی است.

برخی از گوشی‌های گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس دارای حافظه داخلی UFS 2.1 هستند و برخی دیگر دارای حافظه داخلی UFS 2.0 است که از سرعت کمتری برخوردار است و اینکه مدل خریداری شما دارای چه نوع حافظه‌ای باشد، کاملا شانسی است. البته هر دو مدل از سرعت بسیار بالایی برخوردار هستند. گوشی وان‌پلاس ۵ هم از عملکرد سریعی برخوردار است و به نظر می‌رسد که عملکرد آن از جدیدترین پرچم‌داران سامسونگ نیز سریع‌تر است. با توجه به اینکه وان پلاس ۵ دارای رم ۸ گیگابایتی است، می‌تواند تعداد بیشتری از اپلیکیشن‌ها را به صورت هم‌زمان اجرا کند.

البته پرچم‌داران سامسونگ نیز از عملکرد خوب و روانی برخوردار هستند و در این گوشی‌ها به اجرای روان انیمیشن‌ها و سوییچ شدن روان بین صفحه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف توجه زیادی شده است. پرچم‌داران سامسونگ هنگام برقراری تعامل کاربر با رابط‌کاربری، تعداد فریم‌ها را کاهش می‌دهند؛ حتی هنگام انجام برخی از انجام کارهای ساده مانند باز و بسته کردن کشوی اپلیکیشن‌ها. اما در مورد گوشی وان‌پلاس ۵ این چنین نیست.

مشکل کشیده شدن صفحه‌نمایش در وان‌پلاس ۵

یکی از مشکلات عجیب و قابل توجه در وان‌پلاس ۵ که کاملا محسوس است، مشکل کشیده شدن صفحه‌نمایش این گوشی در هنگام اسکرول کردن و حرکت متون به صورت عمودی در آن است، کاربران در هنگام اسکرول کردن به خوبی متوجه این موضوع می‌شوند؛ البته تعداد کمی از کاربران این مشکل را گزارش کرده‌اند. به نظر می رسد که دلیل این موضوع، قرار دادن پانل صفحه‌نمایش به صورت برعکس است و ظاهرا شرکت وان‌پلاس رای اینکه فضای بیشتری در گوشی برای قرار دادن سیستم جدید دوربین آن ایجاد شود، پانل صفحه‌نمایش آن را به صورت برعکس در گوشی قرار داده است.

پخش فایل‌های چند رسانه‌ای

در این بخش هم برتری کامل با گلکسی اس ۸ است؛ زیرا همانطور که گفتیم این گوشی دارای صفحه‌نمایش بسیار باکیفیتی است و از قابلیت پخش ویدیوهای HDR نیز برخوردار است؛ البته درحال‌حاضر تعداد معدودی از سرویس‌های ارائه دهنده فیلم، ویدیوهای HDR را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. همانطور که قبلا گفتیم صفحه‌نمایش این گوشی دارای نسبت تصویر جدید ۱۸٫۵:۹ است و هنگام پخش ویدیوهای ۱۶:۹، کادر سیاهی در بالا و پایین تصاویر مشاهده می‌شود. با وجود اینکه بسیاری از کاربران هیچ مشکلی با این موضوع ندارند، باید قبل از خرید گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس آن را در نظر بگیرید.

گوشی وان پلاس ۵ دارای یک بلندگو که در زیر آن تعبیه شده است و قادر است حجم زیادی از صدا را ایجاد کند. البته وقتی گوشی را روی میز قرار می‌دهید، صدای ناهنجاری ایجاد می‌کند که کمی آزار دهنده است.

گوشی‌های گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس نیز همراه با هدفون AKG عرضه می‌شوند که از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار هستند؛ اما به‌راحتی در گوش قرار نمی‌گیرند.

کیفیت صدا در هنگام مکالمه

کیفیت صدای گلکسی اس ۸ در هنگام مکالمه در حد خوبی است؛ البته به دلیل اینکه قاب بالای صفحه‌نمایش این گوشی بسیار باریک است، ممکن است قرار دادن محل خروجی صدا بر روی گوش، کمی سخت باشد، اما با گذشت زمان به این موضوع عادت می‌کنید.

گوشی وان‌پلاس ۵ نیز در این زمینه از عملکرد خوبی برخوردار است و کیفیت صدا در هنگام مکالمه در حد خوبی است و به قدر کافی بلند است. در ضمن تن طبیعی صدای مخاطبان نیز به‌راحتی قابل تشخیص است. کیفیت خروجی میکروفون نیز در حد بسیار خوبی است و طرف مقابل به‌راحتی صدای شما را می‌شوند.

عمر باتری

گوشی وان پلاس ۵ دارای باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپری است که ظرفیت آن نسبت به باتری ۳۴۰۰ وان‌پلاس ۵ کمی کاهش یافته است. البته از سویی دیگر پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ مصرف کمتری نسبت به اسنپدراگون ۸۲۱ دارد. صفحه نمایش Full HD این گوشی نیز مصرف کمتری نسبت به صفحه‌نمایش‌های QHD دارد.

عمر باتری این گوشی در یک آزمایش عمر باتری، ۹ ساعت و ۱۸ دقیقه بوده است که مدت‌زمان خوبی است و از گوشی‌های آیفون ۷ پلاس، گوگل پیکسل ایکس ال، جی ۶ ال‌جی و گلکسی اس ۸ بهتر است.

گوشی گلکسی اس ۸ نیز دارای باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپری است؛ اما به دلیل اینکه اندازه و وضوح صفحه‌نمایش آن بیشتر از صفحه‌نمایش وان پلاس ۵ است، دارای عمر باتری کمتری نسبت به این گوشی است.

نتیجه‌گیری

چنانچه قصد خرید یک گوشی مقرون‌به صرفه با مشخصات خوب را دارید، خرید گوشی OnePlus 5 را حتما به شما توصیه می‌کنیم. اما اگر از نظر مالی مشکلی ندارید خرید گلکسی اس ۸ را که دارای صفحه‌نمایش منحنی با نسبت تصویر جدید ۱۸:۹ است؛ به شما توصیه می‌کنیم.

اگرچه گوشی OnePlus 5 دارای مشخصات سخت‌افزاری خوب از جمله پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵، رم ۸ گیگابایتی، حافظه‌داخلی ۱۲۸ گیگابایتی بوده و از عملکرد سخت‌افزاری خوب و روانی نیز برخوردار است؛ اما دوربین آن عملکرد خوبی ندارد و حتی از عملکرد دوربین گوشی وان‌پلاس ۳ نیز ضعیف‌تر است. در ضمن مشکل کشیده شدن صفحه‌نمایش بر اثر اسکرول کردن متون و حرکت آن‌ها به صورت عمودی در صفحه‌نمایش نیز در این گوشی دیده می‌شود.

در مقابل گوشی گلکسی اس ۸ یکی از گوشی‌های بسیار مطرح بازار است و از سخت‌افزار بسیار خوبی نیز برخوردار است؛ البته رابط‌کاربری سنگین این گوشی گاهی سرعت آن را کاهش می‌دهد؛ اما در کل یکی از گوشی‌های گران‌قیمت بازار است که توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است.

در پایان به بیان مزایای هر دو گوشی به صورت مختصر می‌پردازیم.

وان پلاس ۵

  • عملکرد بسیار عالی گوشی با توجه به قیمت نسبتا آن
  • برخورداری از فناوری شارژ سریع Dash
  • ظرفیت بالای حافظه‌داخلی
  • عمر باتری بسیار خوب
  • توانایی بسیار خوب بلندگو در تولید حجم بالایی از صدا

گلکسی اس ۸

  • طراحی شیک
  • وضوح و روشنایی بسیار خوب صفحه‌نمایش
  • بهترین گوشی از نظر کیفیت دوربین
  • برخورداری از استاندارد IP 68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار
ارسال نظر