مقایسه دوربین دوگانه آیفون ۷ پلاس با تمام رقبایش

تکنولوژی دوربین دوگانه اولین باری نیست که به گوش ما می‌خورد. ما بارها این تکنولوژی را در دوربین گوشی‌های هوشمند کمپانی‌های متفاوت مانند هواوی دیده‌ایم اما حالا می‌خواهیم به مقایسه این تکنولوژی در سایر گوشی‌های هوشمند و آیفون ۷ پلاس بپردازیم.

مقایسه دوربین دوگانه آیفون ۷ پلاس با تمام رقبایش

کلیک،بالاخره انتظارها به پایان رسید و آیفون‌های جدید رونمایی شد. نکته قابل‌توجه در iPhone 7 Plus دوربین دوگانه این گوشی هوشمند است که امکانات جدیدی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

دوربین‌های دوگانه‌ای که در پشت این گوشی طراحی‌شده‌اند، جفتشان ۱۲ مگا پیکسل هستند ویکی از دوربین‌ها زاویه دید باز دارد یا لنز wide angle،۲۸ میلی‌متری است و لنز دیگر ۵۶ میلی‌متری و یک لنز تله‌فتو یا زاویه نزدیک است که قابلیت زوم کردن بهتر را به کاربران می‌دهد.

این اولین باری نیست که تکنولوژی دوربین‌های دوگانه را درگوشی‌های هوشمند مشاهده می‌کنیم. این تکنولوژی قبلاً بارها توسط کمپانی‌های LG، Huawei، Xiaomi و HTC در کوشی های هوشمند استفاده‌شده است.

پیشرفت دوربین در آیفون‌های جدید فقط در ظاهر دوربین‌ها خلاصه نمی‌شود. اپل برنامه‌های عکاسی آیفون ۷ را نیز به‌روزرسانی کرده است که این به‌روزرسانی باعث پیشرفت کیفیت تصاویر دوربین‌ها ایجاد حالت‌هایی محو و ایجاد بوکه در پس‌زمینه عکس در حالت عکاسی پرتره می‌شود. بوکه حالت محوی است که در عکاسی پرتره در پشت سوژه شما حالت محوی ایجاد می‌شود و عکاسی با این جلوه تنها با دوربین‌های حرفه‌ای DSLR امکان‌پذیر است؛ اما همان‌طور که گفته شد این ویژگی در به‌روزرسانی اپلیکیشن دوربین آیفون قرار می‌گیرد و کاربران باید کمی صبر کنند تا این به‌روزرسانی به بازار عرضه شود.

آیفون 7 پلاس با دوربین دوگانه و رقبایش

در تصویر بالا حالت عمق دار عکس توسط اپلیکیشن دوربین که در iOS10 عرضه می‌شود، به وجود آمده که فقط در iPhone 7 Plus ارائه‌شده است.

تکنولوژی متفاوت

همان طورکه گفتیم کمپانی‌های مانند هواوی قبلاً تکنولوژی دوربین‌های دوگانه را بر روی گوشی‌های هوشمند خود ارائه کرده بودند. هواوی در P9 خود دو دوربین ۱۲ مگا پیکسلی را در کنار هم قرار داده بود که یکی از دوربین‌ها اطلاعات مربوط به رنگ را دریافت و پردازش می‌کند و دوربین دیگر اطلاعات مربوط به نور صحنه را دریافت می‌کند. در کنار دوربین‌های P9 نام کمپانی معروف لایکا دیده می‌شود.

لایکا شرکت بسیار بزرگ و معروف صنایع اپتیکی است که یکی از غول‌های صنعت اپتیک جهان است. قطعاً قرار گرفتن نام لایکا در کنار دوربین‌های هواوی می‌تواند سندی برای خوب بودن کیفیت دوربین‌های گوشی هوشمند P9 باشد. هواوی اظهار داشته که این فرآیند تفکیک عملکردها باعث نتیجه بهتر در کیفیت نهایی عکس می‌شود.

کمپانی LG نیز تکنولوژی دوربین‌های دوگانه را بر روی گوشی هوشمند G5 خود قرار داده بود. دوربین‌های دوگانه پشت LG G5 از کیفیت خوبی برخوردارند؛ یکی از دوربین‌ها رزولوشن ۱۶ مگا پیکسل و دیگری رزولوشن ۸ مگا پیکسل با زاویه ۱۳۵ میلی‌متری را دارد.

کمپانی LG فبلت V20 خود را نیز به تکنولوژی دوربین‌های دوگانه مجهز کرده است که سیستمی مشابه با G5 دارد. منتقدان نویزهای ایجادشده در عکس‌های دوربین V20 را یکی از ایرادات این دوربین دانسته‌اند.

آیفون 7 پلاس با دوربین دوگانه و رقبایش

شیائومی نیز به‌تازگی پرچم‌دار خود Redmi Pro را معرفی کرده که این گوشی هوشمند هم دوربین دوگانه دارد. یکی از دوربین‌های Redmi Pro 13 مگا پیکسل با لنز IMX258 سونی است و دوربین دیگر ۵ مگا پیکسلی است که توسط کمپانی سامسونگ طراحی‌شده است.

از نکات مثبت این دوربین‌های دوگانه عملکرد بهتر در ایجاد عمق میدان بیشتر در عکس‌ها و فوکوس بهتر در عکس‌ها است.

گوشی هوشمند HTC's One M8 هم مانند بقیه گوشی‌های هوشمند نام‌برده در این لیست تکنولوژی دوربین‌های دوگانه را دارد. دوربین اول ۴ مگا پیکسلی و دوربین دوم ۲ مگا پیکسلی است.

دوربین متفاوت

اما دوربین‌های دوگانه آیفون ۷ پلاس با همه گزینه‌های بررسی‌شده در این لیست متفاوت است. در این لیست دوربین‌های دوگانه هواوی P9 جز قدرتمندترین‌ها به‌حساب می‌آید.

Paul Sawers در مقاله‌ای قابلیت‌های P9 را بررسی کرده است و در این بررسی دوربین گوشی‌های هوشمند P9 را با آیفون ۶s مقایسه کرده است.

در مقایسه دوربین‌های آیفون سابق (آیفون ۶s) با P9 ما شاهد رنگ‌هایی زنده‌تر در P9 هستیم. نکته قابل‌توجه و مهم در P9 فوکوس اتوماتیک سریع است که در عکاسی ورزشی و عکاسی از حیوانات که حرکت سریع دارند بسیار مؤثر و کارآمد است؛ فوکوس اتوماتیک سریع باعث می‌شود که کاربر سوژه عکاسی موردنظر خود را از دست ندهدو به‌سرعت عکاسی کند.

ممکن است طرفداران متعصب و دوآتشه آیفون از این مقایسه آیفون ۶S با هواوی P9 ناراحت و عصبانی شوند. قبل از عصبانی شدن کاربران آیفون، از آن‌ها می‌خواهیم که به مقایسه‌ای میان دوربین‌های iPhone 6s و هواوی P9 و بررسی عکس‌های نمونه این دو دوربین دقت کنند و بعد خودشان قضاوت کنند. در بررسی عکس‌های نمونه این دو دوربین می‌توانیم کیفیت بهتر رنگ، کنتراست رنگی بهتر و تصاویر روشن‌تر و واضح‌تر را در دوربین هواوی P9 مشاهده کنیم.

آیفون 7 پلاس با دوربین دوگانه و رقبایش

آیفون 7 پلاس با دوربین دوگانه و رقبایش

آیفون 7 پلاس با دوربین دوگانه و رقبایش

Ken Walton عکاس مستند اجتماعی اهل سانفرانسیسکو که عکس‌های بالا را عکاسی کرده در تعریف و تمجید از هواوی P9 می‌گوید که عاشق دوربین دوگانه P9 شده و به نظرش از این دوربین بهتر در دنیای دوربین گوشی‌های هوشمند وجود ندارد.

برتری آیفون ۷ پلاس نسبت هواوی P9 این است که هر دوربین آیفون ۷ پلاس دارای فاصله کانونی متفاوت است که یکی از دوربین‌ها زاویه بازدارد و دوربین دیگر زاویه بسته دارد یا تله‌فتو است. علاوه بر این‌که دوربین تله‌فتو آیفون ۷ پلاس قابلیت زوم بهتری دارد، کاربر می‌تواند میان دو دوربین یک‌فاصله کانونی را انتخاب کند و با آن عکاسی کند که این خاصیت در هواوی P9 وجود ندارد.

در تصویرهای نمونه‌ای که از دوربین آیفون ۷ پلاس منتشرشده است عکس‌های پرتره بسیار خوبی با بوکه های بسیار تمیزی دیده می‌شود؛ اما همان‌طور که گفته شد باید منتظر آپدیت اپلیکیشن عکاسی آیفون ماند و دید که کاربران از این جلوه راضی هستند یا نه.

اپل اظهار دارد که در به‌روزرسانی اپلیکیشن دوربین آیفون ۷ پلاس می‌توان فوکوس دوربین را تغییر داد. ایجاد بوکه در آیفون ۷ پلاس با روش نرم افزاری ممکن است با مشکلاتی مواجه شود چون ایجاد بوکه توسط نرم‌افزار ممکن است در تعیین مرز بوکه ها مشکلاتی ایجاد کند و بوکه به‌اندازه‌ای که باید طبیعی و خوب درنیایند و در تعیین مرز چهره و بوکه اختلالاتی ایجاد شود.

این گفته‌ها فقط نقد و بررسی منتقدان نسبت به حالت بوکه در آیفون ۷ پلاس است و هنوز نمی‌توان نظر قطعی راجع به آن داد و باید صبر کرد تا آپدیت اپلیکیشن دوربین آیفون ۷ پلاس ارائه شود.

در آخر به بررسی تصاویر نمونه دوربین آیفون‌های جدید می‌پردازیم:

آیفون 7 پلاس با دوربین دوگانه و رقبایش

آیفون 7 پلاس با دوربین دوگانه و رقبایش

آیفون 7 پلاس با دوربین دوگانه و رقبایش

ارسال نظر