مقایسه کامل G6 و G5 ال جی

در این مطلب قصد داریم به مقایسه جی ۶ و جی ۵ ال جی از ابعاد مختلف بپردازیم تا ببینیم جدیدترین پرچمدار ال جی چه برتری هایی نسبت به مدل قبلی خود دارد و چه تغییرات جدیدی نسبت به جی ۵ در آن ایجاد شده است.

مقایسه کامل G6 و G5 ال جی

کلیک - گوشی جی ۵ برخلاف اینکه از طراحی خوبی برخوردار بود و دارای ویژگی منحصر به فرد طراحی مدولار بود، فروش خوبی نداشت؛ زیرا طراحی مدولار برای بسیاری از کاربران، کارایی چندانی نداشت و نتوانست آن طور که ال جی انتظار داشت، توجه زیادی را به خود جلب کند. به همین دلیل ال جی این نوع طراحی را در جدیدترین پرچمدار خود حذف کرد و در طراحی آن بیشتر بر روی ویژگی هایی تمرکز کرد که اکثر کاربران از آن استقبال می کنند؛ اما باز هم جی ۵ ویژگی هایی خوبی دارد که می تواند در جلب توجه کاربران مفید باشد.

طراحی

از نظر طراحی، برتری کامل با G6 است؛ زیرا در این گوشی از فضای جلوی گوشی استفاده بهینه تری شده است و با اینکه صفحه نمایش آن ۰٫۴ اینچ بزرگتر از جی ۵ است؛ اما اندازه آن تقریبا با جی ۵ یکسان است. در بدنه این گوشی از شیشه و فلز استفاده شده است؛ اگر چه گوشی های دیگری نیز در بازار موجود هستند که جنس بدنه آن ها ترکیبی از شیشه و فلز است؛ اما چیزی که جی ۶ را از این گوشی ها متمایز می کند، طراحی مدرن و شیک آن است. البته جی ۵ هم از طراحی خوبی برخوردار است و متفاوت بودن رنگ آن در قسمت جلو و پشت آن، تضاد جالبی را به وجود آورده است. در ساخت بدنه این گوشی فقط از فلز استفاده شده است که می تواند یک مزیت محسوب شود؛ زیرا در این گوشی دیگر خبری از ایجاد خط و خش و ترک خوردگی در قسمت شیشه ای بدنه نیست.

از دیگر مزایای جی ۵ نسبت به جی ۶ می توان به قابل تعویض بودن باتری آن اشاره کرد؛ اما در عوض جی ۶ ضد آب است و ظرفیت باتری آن نیز از جی ۵ بیشتر است.

همانطور که می دانید با توجه به طراحی مدولار جی ۵، ماژول هایی نیز برای آن عرضه شده است، یکی از این ماژول ها یک مبدل DAC 32 بیتی (تبدیل صدای دیجیتال به صدای آنالوگ) با فناوری صدای های فای است. در ضمن یک ماژول دوربین نیز برای این گوشی عرضه شده است که دارای باتری اختصاصی است. ماژول دوم تنها در آمریکا عرضه می شود؛ البته بدون استفاده از این ماژول هم می توانید تصاویر خوبی با دوربین خود گوشی بگیرید.

صفحه نمایش

ال جی در صفحه نمایش جدیدترین پرچمدار خود که Full Vision نام دارد، به جای استفاده از نسبت تصویر ۱۶:۹ که صفحه نمایش جی ۵ و سایر گوشی ها از آن برخوردار هستند، از نسبت تصویر جدید ۱۸:۹ استفاده کرده است. استفاده از این نسبت تصویر جدید موجب شده است که صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی ال جی نسبت به صفحه نمایش های دیگر با اندازه مشابه، کمی باریک تر و بلندتر به نظر برسد.

یکی از مزایای استفاده از این نسبت تصویر در صفحه نمایش G6 این است که با وجود اینکه این گوشی دارای نمایشگر بزرگی است؛ اما با یک دست هم به راحتی می توانید از آن استفاده کنید. استفاده از نسبت تصویر ۱۸:۹ معایبی نیز دارد؛ مثلا به دلیل اینکه اکثر فیلم ها ۱۶:۹ هستند، نمی توانند به صورت تمام صفحه در صفحه نمایش این گوشی پخش شوند و در هنگام تماشای فیلم، نوار سیاه رنگی در بالا و پایین تصویر دیده می شود. برای اجرا شدن برخی از اپلیکیشن ها و بازی ها به صورت تمام صفحه نیز باید تغییراتی در تنظیمات آن ها ایجاد کنید؛ بنابراین می بینیم که صفحه نمایش ۱۶:۹ جی ۵، یک عیب برای این گوشی محسوب نمی شود و مطمئن باشید که این نسبت تصویر تا چندین سال دیگر منسوخ نخواهد شد.

صفحه نمایش هر دو گوشی از وضوح کاملا خوبی برخوردار هستند، جزییات به خوبی در آن ها نمایش داده می شود و تراکم پیکسل هر دو نمایشگر نیز تقریبا یکسان است؛ اما روشنایی صفحه نمایش جی ۶ کمی بیشتر است که باعث می شود استفاده از آن در فضای بیرون کمی راحت تر باشد. صفحه نمایش جی ۶ منحنی است؛ اما در مورد صفحه نمایش جی ۵ این گونه نیست. در ضمن در صفحه نمایش جی ۶ حالتی برای فیلتر کردن نور آبی در هنگام شب وجود دارد که باعث می شود هنگام استفاده از گوشی در شب و محیط های تاریک، چشمان شما کمتر اذیت شوند. در ضمن صفحه نمایش این گوشی قادر است محتوای HDR را نیز به راحتی پخش کند که در بخش "پخش فایل های چند رسانه ای" کاملا در مورد آن توضیح خواهیم داد.

صفحه نمایش جی ۵ دارای فناوری جدیدی به نام Always On است که باعث می شود زمانی که گوشی در حالت استندبای است، تاریخ، ساعت و نوتیفیکیشن ها بر روی صفحه نمایش، نمایش داده شوند. صفحه نمایش جی ۶ نیز از این فناوری برخوردار است؛ اما موارد مذکور در نمایشگر این گوشی به صورت بزرگتری نمایش داده می شوند و گزینه ای برای به حداکثر رساندن روشنایی صفحه نمایش نیز در این گوشی وجود دارد. این دو تغییر باعث می شود کاربر بتواند ساعت، تاریخ و نوتیفیکیشن ها را راحت تر ببیند. البته لازم به ذکر است که این فناوری باعث افزایش مصرف باتری می شود و کاربران می توانند برای افزایش عمر باتری گوشی خود، آن را غیر فعال کنند.

نرم افزار و رابط کاربری

زمانی که اندروید ۷ نوقا بر روی هر دو گوشی نصب شود، تفاوت زیادی از لحاظ نرم افزاری در دو گوشی وجود ندارد. گوشی جی ۶ همراه با اندروید ۷ عرضه خواهد شد و این نسخه از اندروید به تازگی برای جی ۵ نیز عرضه شده است و کاربران این گوشی می توانند سیستم عامل آن را به جدیدترین نسخه اندروید ارتقا دهند. در صورت ارتقای جی ۵ به اندروید ۷، می توان گفت که هر دو گوشی دارای دستیار مجازی Google Assistant هستند و اپلیکیشن ها به شیوه اپلیکیشن های iOS سازماندهی شده اند. در هر دو گوشی امکان ایجاد تغییر در دکمه های ناوبری اندروید و همچنین افزودن دکمه های جدید (همانند دکمه پایین کشیده شدن نوار نوتیفیکیشن ها که دکمه واقعاً مفیدی است) وجود دارد. در هر دو گوشی امکان تغییر اندازه صفحه کلید و استفاده از قابلیت مولتی تسک نیز وجود دارد. در ضمن در هر دو گوشی کشوی اپلیکیشن ها حذف شده است؛ اما امکان بازگرداندن آن نیز وجود دارد.

رابط کاربری جی ۶

رابط کاربری جی ۵

در مورد رابط کاربری هم باید گفت که تردیدی نیست که جی ۶ دارای رابط کاربری بهتر و زیباتری است؛ اما تفاوت های چشمگیری بین رابط کاربری جی ۶ و جی ۵ وجود ندارد؛ البته به دلیل اینکه صفحه نمایش جی ۶ دارای نسبت تصویر ۱۸:۹ است و نسبت به نمایشگر جی ۵ بلندتر است، کاربران هنگام استفاده از قابلیت مولتی تسک، فضای بیشتری از صفحه نمایش در اختیار دارند. در ضمن در جی ۶ یک نوار جستجوی پیشرفته وجود دارد که با استفاده از آن می توان در بین اپلیکیشن های نصب شده در گوشی جستجو کرد. شما می توانید با پایین کشیدن نوار نوتیفیکیشن ها در صفحه اصلی گوشی، از این ویژگی جدید استفاده کنید؛ البته شاید به ندرت نیازمند استفاده از این ویژگی جدید باشید.

سخت افزار و حافظه داخلی

تنها تفاوت سخت افزاری بین این دو گوشی این است که در جی ۵ از پردازنده اسنپدراگون ۸۲۰ و در جی ۶ از اسنپدراگون ۸۲۱ استفاده شده است. هر دو پردازنده، محصول سال قبل شرکت کوالکوم هستند و اسنپدراگون ۸۲۱ تنها کمی سریع تر از اسنپدراگون ۸۲۰ است. در جی ۶ از یک سیستم خنک کننده جدید استفاده شده است که باعث می شود عملکرد گوشی در هنگام افزایش دمای آن، کمی بهتر باشد؛ اما در مورد جی ۵ این گونه نیست.

عملکرد لحظه ای هر دو گوشی عالی است. در هنگام انجام کارهای روزانه هیچ تفاوتی بین این دو گوشی مشاهده نخواهید کرد؛ البته عملکرد گوشی جی ۶ در هنگام اجرای بازی های سنگین تر، کمی بهتر است.

هر دو گوشی دارای رم ۴ گیگابایتی هستند و با حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی عرضه می شوند؛ البته در آمریکا نسخه ۶۴ گیگابایتی جدیدترین پرچم دار ال جی نیز عرضه می شود. هر دو گوشی از کارت حافظه نیز پشتیبانی می کنند.

دوربین

هر دو گوشی دارای دوربین اصلی دوگانه هستند. با این تفاوت که رزولوشن دوربین جی ۵، ۱۶ مگاپیکسل و دوربین جی ۶، ۱۳ مگاپیکسل است. یکی از لنزهای دوربین جی ۶ دارای زاویه عریض و لنز دیگر دارای زاویه معمولی است. دوربین سلفی جی ۵، ۸ مگاپیکسل است و دوربین سلفی جی ۶، نیز ۵ مگاپیکسل است.

اپلیکیشن دوربین در هر دو گوشی تقریبا یکسان است؛ البته در کنار اپلیکیشن دوربین جی ۶ یک نوار وجود دارد که می توانید ۵ تصویر آخر گرفته شده توسط دوربین را در آن مشاهده کنید. در جی ۵ فقط در حالت عکاسی امکان انجام تنظیمات به صورت دستی وجود دارد؛ اما در جی ۶ این امکان در حالت فیلم برداری نیز فراهم شده است.

اپلیکیشن دوربین جی ۶

اپلیکیشن دوربین جی ۵

کیفیت تصاویر دوربین

در مورد کیفیت تصاویر با کمال تعجب باید بگوییم که کیفیت تصاویر جی ۵ کمی بهتر از جی ۶ است، هنگامی که بر روی تصاویر گرفته شده توسط جی ۵ زوم می کنید، جزییات تصویر به خوبی قابل مشاهده هستند؛ اما هنگام زوم کردن بر روی تصاویر جی ۶ متوجه می شوید که تصاویر حالت مصنوعی مانندی دارند؛ زیرا پس از اینکه تصاویر گرفته می شوند؛ وضوح آن ها با فرایندهای پردازشی افزایش پیدا می کند؛ البته منظور ما این نیست که جی ۶ نمی تواند تصاویر با کیفیتی بگیرد؛ اما کیفیت تصاویر جی ۵ کمی بهتر است.

جی ۶

جی ۵

در مورد عکاسی با لنزهای دارای زاویه عریض در هر دو گوشی باید گفت که در تصاویر گرفته شده توسط جی ۶، جزییات بیشتری قابل مشاهده است. البته لازم به ذکر است که لنز های عریض در هر دو گوشی فاقد قابلیت OIS هستند که باعث می شود تصاویر گرفته شده توسط این لنزها کمی تار شوند و یا لرزش داشته باشند (در هنگام فیلم برداری). در ضمن به دلیل اینکه این لنزها دارای دریچه دیافراگم باریک تری هستند، عملکرد آن ها در هنگام عکاسی در نور کم در مقایسه با عملکرد لنز اصلی در چنین شرایطی، کمی ضعیف است.

در مورد تصاویر سلفی هم باید گفت که در این بخش برتری با جی ۶ است. کیفیت تصاویر سلفی هر دو گوشی در حالت پرتره تقریبا یکسان است؛ اما جی ۶ دارای یک حالت اضافه عکسبرداری با زاویه عریض است که می تواند در هنگام گرفتن عکس سلفی چند نفره، به کاربران کمک کند تا با استفاده از آن از چند نفر در یک قاب عکس بگیرند.

جی ۶

جی ۵

هر دو گوشی قادر هستند با وضوح ۴K فیلم برداری کنند که یک مزیت بسیار خوب محسوب می شود، نمایش جزییات در هنگام فیلم برداری با این وضوح در هر دو گوشی، در یک سطح است؛ اما روشنایی فیلم های گرفته شده توسط جی ۶ کمی بیشتر است. هر دو گوشی قادرند فیلم های گرفته شده با این وضوح را فشرده کنند. در مورد فیلم برداری با لنزهای دارای زاویه عریض هم باید گفت که فیلم های گرفته شده توسط جی ۶ کمی روان تر است و هنگامی که کاربر می خواهد به لنز اصلی سوییچ کند، وقفه و تاخیر کمتری مشاهده می شود.

پخش فایل های چند رسانه ای

همانطور که قبلا گفتیم صفحه نمایش G6 از قابلیت پخش فیلم های HDR نیز برخوردار است و قادر است این فیلم ها را با فرمت HDR 10 و Dolby Vision پخش کند. در حال حاضر این فیلم ها در سرویس Amazon Video در دسترس هستند و شما می توانید با گرفتن اشتراک در این سایت، آن ها را دریافت کرده و از دیدن آن ها لذت ببرید.

در مورد کیفیت صدا هم باید گفت که بلندگوی هر دو گوشی صدای بلند و شفافی را ایجاد می کند؛ اما به نظر می رسد که هنگام پخش صداهای زیر، بلندگوی جی ۵ عملکرد بهتری دارد و این صداها را با عمق بیشتری پخش می کند. در ضمن جک هدفون در هر دو گوشی دیده می شود.

یکی از مزایای دیگر جی ۶ نسبت به جی ۵، استفاده از تراشه Quad DAC در این گوشی است که گوشی V20 نیز از آن برخوردار است. این تراشه به میزان قابل توجهی باعث افزایش کیفیت صدا می شود و کیفیت صدای هدفون ها را نیز افزایش می دهد؛ البته لازم به ذکر است مدلی که در آمریکا عرضه می شود درست همانند جی ۵، دارای نسخه استاندارد این تراشه است. شایان ذکر است که برای افزایش کیفیت صدای جی ۵ نیز می توانید از ماژول صوتی B & D استفاده کنید. البته در صورت استفاده از این ماژول، دیگر نمی توانید برای محافظت از گوشی خود از قاب محافظ استفاده کنید.

عمر باتری

جی ۶ دارای یک باتری ۳۳۰۰ میلی آمپری و جی ۵ دارای باتری ۲۸۰۰ میلی آمپری است. با هر بار شارژ کامل جی ۶، در صورت استفاده متوسط می توانید یک تا یک و نیم روز از آن استفاده کنید. به نظر می رسد که عمر باتری جی ۶ بهتر از جی ۵ است؛ زیرا جی ۵ در آزمایشات عمر باتری، امتیاز متوسطی کسب کرده است. در ضمن هر دو گوشی از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می کنند.

نتیجه گیری

در پایان می توان گفت که اگر صاحب جی ۵ هستید و از نظر مالی هم مشکلی ندارید، خرید جی ۶ را به شما توصیه می کنیم؛ زیرا جدیدترین پرچم دار ال جی برتری های زیادی نسبت به مدل قبلی خود دارد و کاربران خود را نا امید نخواهد کرد؛ اما از سویی دیگر خرید جی ۵ را که قیمت آن از زمان عرضه آن تاکنون کاهش زیادی داشته است و در حال حاضر با قیمتی کمتر از ۴۰۰ دلار (۲۵۰ دلار کمتر از جی ۶) به فروش می رسد، نیز توصیه می کنیم؛ زیرا یک گوشی به روز با سخت افزار قدرتمند و دوربین با کیفیت است.

کاربران جی ۵ می توانند با خرید جی ۶، صاحب یک گوشی با صفحه نمایش بزرگتر شوند که ابعاد آن تقریبا با گوشی قبلی آن ها یکسان است. در ضمن یکی از برتری های قابل توجه جی ۶ نسبت به مدل قبلی آن، ضد آب بودن آن است که در بسیاری از شرایط می تواند از گوشی محافظت کند؛ اما نباید انتظار داشته باشید که عمر باتری و کیفیت دوربین آن به میزان قابل توجهی بهتر از جی ۵ باشد.

در پایان به مقایسه برخی از مزایای جی ۶ با مزایای جی ۵ می پردازیم.

مزایای جی ۶

  • تغییرات قابل توجه در رابط کاربری
  • برخورداری از استاندارد IP 68 (مقاومت در برابر آب و گرد و غبار)
  • اندازه تقریبا کوچکتر نسبت به جی ۵ و صفحه نمایش بزرگتر
  • برخورداری از فناوری شارژ بی سیم (فقط در نسخه ای که برای آمریکا عرضه می شود)
  • افزایش کیفیت دوربین هنگام استفاده از لنز دارای زاویه عریض در مقایسه با جی ۵

مزایای جی ۵

  • دارای قیمت بسیار کمتر
  • کیفیت بالای تصاویر دوربین آن (حتی می توان گفت که کیفیت تصاویر دوربین آن از جی ۶ هم بهتر است)
  • باتری قابل تعویض
ارسال نظر