ماراتن طراحی ساختمان جدید موزه علوم و فناوری ایران

نشست خبری موزه علوم و فناوری امروز ۱۷ خرداد با محوریت همایش بین‌المللی و سالانه تخصصی موزه، دومین جشنواره علم و عامه و نشست فصلی سار برگزار شد.

ماراتن طراحی ساختمان جدید موزه علوم و فناوری ایران

به گزارش کلیک، دکتر جلیلی، رییس موزه علوم و فناوری در مورد برنامه‌های آتی این موزه گفت:«همان‌طور که در انجام برنامه‌های سال ۹۴ موفق بودیم، در سال ۹۵ نیز این روند را حفظ خواهیم کرد. یکی از خبرهای خوب در اولین ماه‌های سال ۹۵، انتخاب موزه علوم و فناوری در تمام زمینه‌ها به عنوان معیار، و برای چهارمین سال پیاپی به عنوان موزه برتر کشور است.»

وی ادامه داد:«با توجه به مشکل کمبود فضای فیزیکی که در موزه با آن مواجه هستیم،سه هفته قبل تفاهم‌نامه تاسیس ساختمان جدید موزه را با شهردار امضا کردیم که در نهایت تا سه سال دیگر در بوستان ولایت ساخته خواهد شد. مراسم کلنگ‌زنی ساختمان هفته آینده برگزار خواهد شد.»

جلیلی در مورد طرح این ساختمان توضیح داد:«برای ساختمان جدید موزه علوم و فناوری، مسابقه‌ بین‌المللی ترتیب خواهیم داد که اطلاعیه آن تا اواخر هفته آینده در روزنامه‌ها چاپ خواهد شد. این مسابقه جایزه خوبی نیز خواهد داشت. در این مسابقه ۳۲ نفر از اساتید دانشگاه و معماران برتر به عنوان داوران حضور خواهند داشت.»

رییس موزه علوم و فناوری در مورد برنامه‌های در نظر گرفته برای ساختمان جدید گفت:«در این ساختمان هشت گالری جدید به موزه اضافه خواهند شد. گالری‌هایی داریم که از نظر ساخت وسایل تمام شده هستند اما برای نمایش آن‌ها فضای فیزیکی نداریم. ما این‌جا به کتابخانه ملی متصل هستیم و فضای موقتی داریم.ساختمان موزه علوم و فناوری باید در خور کشورمان باشد.»

وی در مورد رویکرد موزه علوم و فناوری نسبت به مجموعه‌داران گفت:«یکی از اهداف موزه جذب افراد علاقمند و مجموعه‌دارهاست که اگر مایل به همکاری با موزه باشند با استقبال ما مواجه شده و از آن‌ها حمایت مادی و معنوی خواهد شد. حق مالکیت و نمایش اشیا یا گالری نیز به نام خود این اشخاص خواهد بود.»

رییس موزه علوم و فناوری از ادامه برگزاری نمایشگاه‌های سیار و تاسیس واحدهای شهرستانی و استانی در سال ۹۵ خبر داد و گفت:«ما می‌خواهیم در استان‌های دیگر نیز شعبه داشته باشیم. شعبه اردبیل سال قبل افتتاح شد، در مشهد و کاشان نیز در نظر داریم واحدهایی داشته باشیم. تاسیس این واحدها به حمایت استان‌ها بستگی دارد.»

پس از آن، دکتر حسین مدنی، دبیر سار(سخنگاه اندیشه‌های راهبر) که توسط موزه علوم و فناوری برگزار می‌شود، گفت:«هدف این پروژه ترویج افکار خلاق و نوآورانه و تجربه‌های منحصر به فرد در زمینه‌های مختلف علم و فناوری است و به شکل کنفرانس‌های فصلی برگزار می‌شود.»

وی توضیح داد:«سار یک بنیاد نیست و شکل رسمی یک همایش را ندارد که به شکل نظری برگزار شود، بلکه تلاش شده تا تمام کسانی که تجربه‌های زیستی جالبی داشته‌اند، آن‌ها را غیر رسمی و تا جای ممکن به طور عملی به اشتراک بگذارند. برای مثال اقتصاد دانش‌بنیان، ایده‌ای وارد فضای نوآوری کشور می‌شود و مسیر تبدیل شدن به درآمد را طی می‌کند. به اشتراک گذاشتن این مورد می‌تواند برای دیگران بسیار مفید باشد که به خودشان بگویند اگر کسی این کار را انجام داده است پس من هم می‌توانم. این ایده اصلی سار است که محورهای مختلفی نیز دارد.»

مدنی گفت:«در حال حاضر قصد داریم سار را به شکل فصلی برگزار کنیم که اولین آن ۷ خرداد برگزار شدند و دومین دوره آن ۱۳ شهریور، روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی برگزار خواهد شد.در این رویداد از کسانی که ایده یا خلاقیتی دارند دعوت می‌کنیم. در واقع می‌گوییم که از آن‌ها حمایت خواهد شد. ممکن است حتی تجربه‌های این افراد از این طریق مورد توجه شرکت‌ها و افراد دیگری نیز قرار گیرند.»

دبیر سار در مورد امکان دسترسی به سخنرانی‌های اولین دوره سار گفت:«ویدیوهای سار قبلی که به شکل حرفه‌ای فیلم‌ برداری شده‌اند به زودی در سایت قرار خواهند گرفت. در سارهای آینده در نظر داریم دو زبان دیگر-که به احتمال زیاد زبان‌های عربی و انگلیسی خواهند بود- را نیز اضافه کنیم.»

در این نشست هم‌چنین دبیر ششمین همایش بین‌المللی و سالانه تخصصی موزه علوم و فناوری و نیز دبیر دومین جشنواره علم و عامه به بیان توضیحاتی در این موارد پرداختند.

ارسال نظر