کامپیوتر خالق یک اثر هنری از رامبرانت شد

هنوز هم پس از گذشت ۴۰۰ سال از عصر طلایی هلند در قرن هفدهم، ماهرترین و بزرگ ترین هنرمندان متعلق به این دوره هستند. امروز تنها یک کامپیوتر توانسته

کامپیوتر خالق یک اثر هنری از رامبرانت شد

به گزارش کلیک، تقابل هنر و فناوری نوعی فناوری را با عنوان"the next Rembrandt" را به وجود آورده است. این فناوری جدید اثری شبه نقاشی را در کامپیوتر خلق می‌کند که در مورد نقاشی نامیدن این اثر تردید وجود دارد. اثر خلق شده یک تک چهره حیرت آور است که خالق آن رامبراند، هنرمند افسانه‌ای هلندی است، اثر مذکور یکی از ۱۶۸،۲۶۳ آثار نقاشی این هنرمند افسانه‌ای است و تعداد پیکسل‌های تشکیل دهنده این اثر ۱۴۸ میلیون پیکسل است.

تکمیل این اثر ۱۸ ماه زمان برد. این اثر فعالیتی کنجکاوانه در راستای بهره گیری از داده‌ها و علوم کامپیوتری برای خلق اثری ترکیب شده از عواطف و حساسیت هنری است که پیش از این تصور می‌شد این دو عامل (عواطف و حساسیت) فقط متعلق به بشر است.

خود اثر تک چهره، اثر اصلی است و کپی نیست و احتمالا متعلق به گالری آثار رامبراند است. رامبراند هرگز در طول عمر هنری خود اثری شبیه به این اثر خلق نکرد.

امانوئل فلورس، سرپرست بخش مرتبط با فناوری این پروژه طی مصابحه‌ای با BBC اذعان کرد "ما واقعا می‌خواستیم بدانیم با چه روشی می‌توان یک تک چهره‌ای شبیه به یکی از آثار رامبراند ایجاد کنیم. این کار نیازمند تحلیل و بررسی ۳۰۰ اثر نقاشی بود. این کار به منظور دستیابی به الگوریتمی جهت تقلید از سبک کلاسیک رامبرانت است. سرانجام اطلاعات به دست آمده در اختیار یک چاپگر سه بعدی قرار گرفت که از ۱۳ لایه جوهر رنگی UV برای خلق اثر نهایی بهره می‌برد.

باس کورستِن که در زمینه تبلیغات فعالیت می‌کند و فردی بود که برای نخستین به طرح این ایده پرداخت، متذکر شد که زمانی که او به طرح این ایده پرداخت، تردیدهای زیادی در این مورد وجود داشت؛ برخی از افراد این کار را غیر ممکن می‌دانستند و برخی دیگر در مورد آن تردید داشتند. وی در ادامه گفت البته طرح این ایده یک موضوع بود و تحقق آن موضوع دیگری است که نیازمند تلاش فراوان است.

افراد متخصص بسیاری در این پروژه عظیم سهیم بودند و مشارکت داشتند که دانشمندان، توسعه دهندگان، مهندسان و مورخان هنری از جمله این افراد بودند؛ این افراد در سازمان‌هایی همچون میکروسافت، دانشگاه صنعتی دِلفت، موزه مائریتشویس واقع در لاهه و موزه رامبرانت واقع در آمستردام فعالیت می‌کنند.

باستِن در نهایت گفت "این پروژه با هدف شناخت بیشتر از رامبرانت انجام شد و اینکه چگونه این هنرمند اسطوره‌ای این چنین مشهور شده است". وی در ادامه گفت ممکن است نتوانیم در این اثر نبوغ این هنرمند گرانقدر را نشان دهیم، اما حداقل می‌توانیم با این کار یاد و خاطره او را جاودانه سازیم.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر