نفس های بازار کامپیوتر به شماره افتاد

رسانه کلیک - پس از چالش و آشفتگی بازار در حوزه هایی همانند ارز، طلا و سکه، تلفن همراه، خودرو و مسکن اینبار بازار کامپیوتر کشور در شرایطی بحرانی و بی سابقه نسبت به سنوات گذشته به سر می برد و متاسفانه هیچ برنامه‌ای برای بهبود و مدیریت وضع به وجود آمده در دست تدوین و اجرا نیست.

نفس های بازار کامپیوتر به شماره افتاد

به گزارش کلیک ؛ رشد بی رویه و چشمگیر نرخ ارزهای خارجی در هفته‌ها و ماه‌های اخیر و بی‌ثباتی روز افزون، که در پی آن بازار کامپیوتر ایران را بهم ریخت، باعث شد که تعداد زیادی از شرکت‌ها و فروشندگان، شرایطی بس ناجوانمردانه را برای اولین بار در بازار کامپیوتر تجربه کنند.

شروع رسمی تحریم‌های مرداد ماه، علیه ایران، در روزهای آتی به قطع یقین تیر زهرآلود دیگری بر قامت بازار به شمار می‌آید و به احتمال قوی به جمع مشکلات حال حاضر بازار خواهد پیوست. در مجموع دورنمای تیره و تاری از حال روز بازار کامپیوتر قابل مشاهده خواهد بود.

مطمعنا سیر صعودی و روز افزون قیمت‌ها به کسب و کار عده زیادی از فعالان این حوزه آسیب زد، موج کشنده نوسانات بازار کامپیوتر با تلاطم بازار ارز به راه افتاد. تقریبا کلیه سخت افزار و قطعات اصلی و جانبی رایانه و لپ تاپ‌ها وارداتی هستند و به همین دلیل رابطه مستقیمی با نرخ روز ارز و حتی ایجاد مشکل در مراتب و مراحل ترخیص کالاها در گمرک کشور دارند.

روند تغییر قیمت در چندین بازه زمانی مختلف چنان پر سرعت شد که شرکت‌های وارد کننده و خرده فروشان را از اعلام قیمت و فروش کالاهای دیجیتال منصرف کرد، بسیاری به دلیل عدم توان خرید مجدد محصول جهت جایگزینی اقلام خود فروش را تعطیل و عده‌ای سودجو نیز با اندیشه سوداگری به احتکار کالاها مبادرت کردند. در نتیجه این روند طی چند ماه اخیر بسیاری از اقلام مصرفی نایاب و متاسفانه با قیمت‌های فضایی قابل خریداری هستند.

چندی پیش روند تخصیص ارز با نرخ دولتی به شرکت‌های IT متوقف شد و حتی میزان ارز ناچیزی که به بعضی از شرکت‌ها اختصاص داده می‌شد، هم توان تاثیرگذاری در کاهش قیمت ها را نداشت.

پس از گذشت زمانی کوتاه کالاهای حوزه IT در گروه دوم و سوم تخصیص ارز با نرخ دولتی قرار گرفت و انتظار می‌رفت این اقدام شتاب دهنده واردات کالاهای بازار کامپیوتر باشد. جالب اینجاست که حتی تخصیص ارز دولتی هم التیام‌بخش زخم بازار کامپیوتر نشد و گره از کار فعالان این حوزه باز نکرد. اکنون با گذشت بیش از پنج ماه از ابتدای سال جاری و تلاش مکرر فعالان بازار برای تامین کالاهای حوزه IT، واردات این کالاها انجام نشده و بسیاری از محصولات خریداری شده از قبل نیز مجاز به ترخیص از گمرک نشده‌اند. شنیده ها حاکی از آن است که برخی از واردکنندگانی که ارز با نرخ دولتی دریافت کرده بودند، به وارد کردن کالاهای معین این حوزه اقدام نکرده و یا ارز تخصیص یافته را در موارد دیگری خرج کرده‌اند.

در حال حاضر بسیاری از شرکت ها برای بهبود شرایط و افزایش درآمد به این سمت و سو رفتند که تدابیری جدید را در راس امور مجموعه خود قرار دهند، تا در نتیجه آن بتوانند از مخاطرات بازار به سلامت عبور کرده و برای بقای خود مبارزه کنند.

مسلما کاهش هزینه‌های جاری برای هر مجموعه اولین راهکار است، تداوم این وضعیت راهی جز تعدیل نیروی کار برای برخی شرکت‌ها نگذاشت و تعداد قابل توجهی از نیروهای متخصص در بازار کامپیوتر شغل خود را از دست داده اند.

نکته قابل تامل این است که شرکت‌های سخت افزاری هم فعالیت فروش را متوقف کرده‌اند و در بسیاری موارد از معدود فروش‌های انجام شده هم ضررهای کلانی را متحمل شده‌اند. در روزهای اخیر نرخ غیر رسمی ارز رکورد زد و تقریبا کلیه شرکت‌ها فروش کالا موجود در انبارهایشان را ممنوع کردند و کارمندان خود را به مرخصی اجباری فرستادند و این موضوع مزید بر علت شد تا بحران در بازار کامپیوتر همچنان ادامه دار باشد.

ارسال نظر