تحول جنجالی خودرو های هوشمند به کمک فناوری اینترنت اشیا

یکی از داغ ترین مباحث موجود در دنیای امروز فناوری بحث جذاب اینترنت اشیا می باشد؛آمار ها نشان می دهد که شرکت های بزرگ فعال در عرصه فناوری های جدید در چند سال اخیر بودجه های هنگفتی را برای تحقیق و توسعه فناوری اینتزنت اشیا صرف کرده اند.

تحول جنجالی خودرو های هوشمند به کمک فناوری اینترنت اشیا

به گزارش کلیک ،در چند سال اخیر و با پیدایش فناوری اینترنت اشیا و یا IOT،رقابت تنگاتنگی بین بزرگان دنیای فناوری شکل گرفته و اینطور که مشخص است هیچ شرکتی نمی خواهد از این قافله عقب بماند.

باید گفت که اینترنت اشیا یک فناوری مادر است،بدین معنی که با پیشرفت و توسعه آن همه جوانب زندگی بشر متحول خواهد شد و نکات مثبت استفاده از آن به هیچ حوزه خاصی محدود نمی باشد،اما یکی از شاخص ترین موارد مصرف این فناوری جدید به کار گیری آن در حوزه تولید خودروهای هوشمند است که بی شک می تواند صنعت خودرو را با تحولی عظیم روبرو سازد.

BI Intelligence یکی از دپارتمان های اصلی نشریه بیزینس اینسایدر است که وظیفه آن تحقیق و بررسی تخصصی در مورد مطالب و مباحث روز می باشد،چندی است که BI Intelligence تلاش خود را بر روی تحقیق و مطالعه در مورد خودرو های هوشمند و چگونگی تحول این صنعت توسط فناوری اینترنت اشیا متمرکز کرده است،کارشناسان BI Intelligence پیش بینی کرده اند که تعداد خودروهای هوشمند عرضه شده به بازار در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۹۴ میلیون دستگاه خواهد رسید و همچنین پیش بینی شده است که ۸۲ درصد از این تعداد خودرو ها به فناوری اینترنت اشیا تجهیز شده باشند،اگر آمار تخمین زده شده در مورد گسترش به کار گیری خودرو های هوشمند در سال ۲۰۲۱ میلادی به حقیقت بپیوندد،با توجه به اینکه تعداد کل خودروهای هوشمند عرضه شده به بازار در سال ۲۰۱۶ معادل ۲۱ میلیون دستگاه بوده است، شاهد رشد سالانه ۳۵ درصدی در به کارگیری خودرو های هوشمند خواهیم بود.

امروزه منظور از خودروی هوشمند خودرویی است که بتواند نیاز به وجود راننده را کاهش دهد،برای مثال می توان به خودروهای خودران شرکت تسلا و یا خودروی گوگل اشاره کرد اما با اضافه شدن فناوری اینترنت اشیا به صنعت خودروهای هوشمند قابلیت های فعلی خودروهای هوشمند دوچندان خواهد شد،هدف اصلی خودروسازان از به کارگیری فناوری اینترنت اشیا در محصولاتشان ایجاد ارتباط بین خودروهای مجزاست و با تجهیز خودروهای هوشمند به فناوری اینترنت اشیا خودرو ها می توانند با هم به تعامل پرداخته و اطلاعات و داده های خود را در یک شبکه ارتباطی وسیع با دیگر خودرو ها به اشتراک بگذارند.

بزرگان صنعت خودروسازی به اهمیت شبکه سازی و ایجاد ارتباط بین خودرو ها پی برده اند و قصد دارند تا با استفاده از آن فروش محصولات خود را به طور چشم گیری افزایش دهند،بر همین اساس کارشناسان BI Intelligence پیش بینی کرده اند که تا سال ۲۰۲۰ تعداد خودروهایی که به منظور ارتباط با دیگر خودرو ها از فناوری اینترنت اشیا استفاده می کنند به ۳۸۱ میلیون دستگاه برسد و این در حالیست که تعداد این نوع از خودرو ها در سال ۲۰۱۵ به ۳۶ میلیون دستگاه محدود بوده است،کارشناسان بازار معتقدند که عرضه خودروهای هوشمند مجهز به فناوری اینترنت اشیا به بازار تنها در بازه زمانی میان سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۰ می تواند سودی معادل ۸٫۱ تریلیون دلار را برای صنعت خودرو سازی به همراه بیاورد.

اما باید بدانید که فواید بهره گیری از فناوری اینترنت اشیا در صنعت حمل و نقل تنها اتومبیل ها را شامل نمی شود،بلکه همه ناوگان حمل و نقل عمومی همچون مترو و اتوبوس ها نیز در آینده نزدیک از ویژگی های جالب اینترنت اشیا بهره مند خواهند شد،برای مثال به گفته مسئول حوزه حمل و نقل شهری شهر نیویورک،در آینده قطار های مترو این شهر در شبکه ای گسترده با دیگر قطار ها تعامل خواهند داشت،دوربین های امنیتی در مترو ها کاربرد های بیشتر و دقیق تری پیدا می کنند و ...

گرچه فناوری اینترنت اشیا کل سیستم حمل و نقل را دگرگون خواهد کرد اما این خودرو های شخصی هستند که بیشترین تاثیر مثبت را خواهند دید،در زیر ما به مواردی خواهیم پرداخت که به توضیح چگونگی تاثیر اینترنت اشیا بر دنیای اتومبیل های شخصی می پردازد.

تکامل خودرو های شخصی

اولین تحول بزرگ در سیر تکاملی خودرو های شخصی در سال ۱۹۱۱ اتفاق افتاد در آن زمان خودروسازان توانستند تا برای اولین بار در خودرو ها از سیستم استارت الکتریکی استفاده کنند و همانطور که می دانید تا قبل از این اتفاق خودرو ها با استفاده از هندل روشن می شدند،بنا به گزارش سایت خبری Mashable فندک خودرو در سال ۱۹۲۵ اختراع شد،در سال ۱۹۳۰ بود که خودرو سازان برای اولین بار موفق شدند برای سرگرم کردن راننده و سرنشینان گیرنده رادیو را در خودرو ها تعبیه کنند،اولین به کارگیری فرمان هیدرولیک در خودرو در سال ۱۹۵۶ اتفاق افتاد،در سال ۱۹۶۵ خودروسازان اولین سیستم مولتی مدیا را به خودرو های شخصی آوردند که در آن زمان به فناوری استفاده از ۹ Track Player مجهز شده بود کمی بعد از این و در سال ۱۹۷۰ سیستم پخش کاست به خودرو اضافه شد،همچنین می دانیم که فناوری کیسه هوا در سال ۱۹۸۴ در خودرو ها به کارگیری شد.

در ادامه گزارش وبسایت خبری Mashable درباره تاریخ تحولات کلیدی در صنعت خودرو آمده است که تاریخ به کار گیری سیستم پخش سی دی به سال ۱۹۸۵ باز می گردد،اولین کامپیوتر سفری واقع بر روی داشبورد خودرو در سال ۱۹۹۴ به کار گرفته شد،در سال ۱۹۹۵ خودرو سازان موفق شدند تا سیستم ناوبری ماهواره ای را به خودرو ها اضافه کنند،در سال ۲۰۰۰ سیستم مولتی مدیای خودرو ها پشتیبانی از درگاه یو اس بی و نیز فناوری بلوتوث را آغاز کرد و این روند اکنون به جایی رسیده است که امروزه خودرو ها می توانند بدون نیاز به راننده به سفر های درون شهری و نیز برون شهری بپردازند.

تجلی فناوری اینترنت اشیا در خودرو های هوشمند امروزی

به لطف فناوری اینترنت اشیا در سالهای اخیر شاهد پیشرفت های بزرگ و سریعی در حوزه صنعت خودرو بوده ایم،امروزه شرکت های خودرو سازی برای تولید و طراحی خودرو های مجهز به اینترنت اشیا(قابل اتصال به شبکه ای از خودرو ها)از دو روش کلی استفاده می کنند:۱-روش جاگذاری و یا Embedding و ۲-روش همگام سازی.

در روش اول خودرو ساز به منظور بهره مندی محصولش از فناوری اینترنت اشیا تراشه و نیز آنتنی را در درون خودرو تعبیه می کند و این در حالی است که در روش دوم خودروساز با استفاده از سخت افزاری کوچک و با تمرکز بر گجت های هوشمند مشتری را قادر می سازد تا با همگام سازی خودروی خود با نرم افزار مخصوصی که وی بر روی گوشی هوشمند خود نصب کرده است بتواند تنها با در دست داشتن یک گجت هوشمند اعمالی نظیر روشن و خاموش کردن خودرو و حتی راندن جزئی خودرو از فاصله نسبتا نزدیک را انجام دهد.

علاوه بر این به کارگیری نرم افزار ها در خودرو های شخصی امروزه بیش از پیش در مرکز توجه بزرگان این صنعت قرار دارد،برای مثال چندی است که برخی از خودروسازان به جای استفاده از سیستم های ناوبری پیش فرض خود از نرم افزار های معروف حوزه ناوبری همچون Google Maps استفاده می کنند،نرم افزار دیگری که این روز ها به سرعت در حال گسترش در سیستم چند رسانه ای خودرو هاست نرم افزار GasBuddy می باشد،این نرم افزار با استفاده از موقعیت مکانی خودرو به راننده جایگاه های سوختگیری ای را معرفی می کند که قیمت سوخت آن نسبت به دیگر جایگاه های سوخت ارزان تر می باشد و در آخر می توانیم به نرم افزار های موسیقی همچون Spotify اشاره کنیم که با به کارگیری آن در سیستم چند رسانه ای خودرو امروزه نیاز راننده و سرنشینان به استفاده از رادیو به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است.

و اما شاید مهم ترین مثالی که می توان برای تحول صنعت خودرو و هوشمند سازی هر چه بیشتر و مداوم خودرو ها بدان اشاره کرد طرح جدید شرکت خودرو سازی تسلا باشد که ایلان ماسک-مدیر عامل این شرکت آمریکایی از آن به عنوان "طرح اصلی" یاد می کند،طبق این برنامه کلی این شرکت مطرح خودروسازی قصد دارد تا برای ایجاد کارامدی بیشتر خودرو های الکتریکی سقفی خورشیدی تولید کند که علاوه بر تولید انرژی الکتریکی از نور خورشید به کمک تجهیزات الکترونیکی خود انرژی الکتریکی تولیدی را ذخیره سازی نماید،علاوه بر این مدیران این شرکت خودروسازی ادعا کرده اند که در ادامه این "برنامه اصلی"قادر خواهند بود خودرویی خودران را تولید کنند که ضریب ایمنی آن ده برابر خودرویی معمولی باشد که توسط یک راننده کنترل می شود،طرح جالب دیگری که در برنامه اصلی شرکت تسلا بدان اشاره شده ویژگی Car Sharing می باشد،بنا به توضیحات ایلان ماسک به کارگیری این ویژگی در محصولات آینده تسلا مشتریان این شرکت را قادر می سازد تا در صورت تمایل در زمان هایی که به خودروی خود نیازی ندارند آن را در اختیار کسانی قرار دهند که نیاز به استفاده از یک خودرو دارند،در این صورت فردی که خودوری خود را با استفاده از ویژگی Car Sharing اجاره داده است می تواند برای خود درآمدی را از این راه کسب نماید.

کارشناسان دپارتمان BI Intelligence به کارگیری فناوری اینترنت اشیا در حوزه حمل و نقل را یکی از بزرگترین تحولات این صنعت از ابتدای پیدایش خودرو ها تا به امروز عنوان کرده اند و با تولید خودرو های خودران امروز شاهد اولین نتایج به کارگیری اینترنت اشیا در صنعت خودرو هستیم.

پیشرفت و توسعه خودرو های خودران را می توان به چندین مرحله تقسیم بندی کرد،مرحله اول در مسیر تولید خودرو های خودران به کارگیری ویژگی Autopilot در این نوع از خودرو ها بوده است،ویژگی مذکور خودرو را قادر می سازد تا در هنگام مواجهه با ترافیک سنگین و از طریق آنالیز کردن لاینی که خودرو در آن قرار دارد و نیز فاصله از خودروی جلویی بتواند راننده را از رانندگی در شرایط ترافیک بی نیاز کند و خودرو به طور خودکار حرکت نماید،مرحله دوم با پیدایش ویژگی Remote Valet Assistant همراه بود،این ویژگی به راننده اجازه می دهد تا از فاصله نسبتا نزدیک و با به کار گیری نرم افزار مخصوصی که بر روی گجت هوشمند خود نصب کرده است خودرو را روشن کرده و آن را به موقعیت مکانی خود احضار نماید،مرحله سوم زمانی آغاز به کار کرد که خودرو های خودران به نسخه پیشرفته تری از ویژگی Autopilot مجهز شدند،این ویژگی به خودرو اجازه می داد که در سفر های برون شهری کنترل خودرو را از راننده گرفته و به صورت خودران به مسیر خود ادامه دهد،قابل ذکر است که خودرو های مجهز به ویژگی Highway Autopilot به منظور کارکرد خود از دوربین ها وسنسور های متعددی استفاده می نمایند و علاوه بر آنالیز مسیر پیش رو فضای پشت خودرو را نیز تحت نظر دارند،خودرو در این حالت می تواند نسبت به تعویض لاین نیز اقدام کند.(تعویض لاین در نسخه اولیه ویژگی Autopilot امکان پذیر نبود.)

هم اکنون صنعت خودرو سازی در حال ورود به مراحل هیجان انگیزی در مسیر پیشرفت خودروهای هوشمند می باشد،مرحله چهارم در این مسیر که در شرف ورود به آن می باشیم به تولید خودرو هایی منجر خواهد شد که با وجود اینکه به حظور فیزیکی راننده نیاز دارند اما راننده می تواند با فشار دادن یک دکمه خودش را به صورت کامل از رانندگی معاف کند و خودرو به طور کامل و در هر شرایط ترافیکی ای خواهد توانست بعه مسیر خود به سمت مقصد از پیش تعیین شده ادامه دهد،مرحله پنجم مرحله پایاینی در این مسیر است،خودرو هایی که در مرحله پنجم مسیر توسعه تولید می شوند از وجود راننده در کابین خودرو بی نیاز خواهند بود،حتی برخی از کارشناسان معتقدند که در این مرحله ممکن است غربیلک فرمان از طراحی خودرو حذف گردد،کارشناسان BI Intelligence پیش بینی می کنند که خودرو های مرحله پنجم تا سال ۲۰۲۰ به خیابان ها آمده و تردد داشته باشند.

فناوری اینترنت اشیا چگونه می تواند به ارتباط بیشتر خودرو های هوشمند با یکدیگر منجر وشد؟

دغدغه این روز های صنعت خودروسازی تولید خودرو هایی با داشتن ویژگی های ارتباطی بیشتر و بهینه تری است،اما چرا خودرو سازان این همه بر وجود ویژگی های ارتباطی در محصولاتشان اصرار دارند؟این مسئله چندین دلیل عمده دارد.

اینترنت اشیا می تواند خودرو ها را همیشه در یک شبکه گسترده و متشکل از چندین میلیون خودرو آنلاین نگاه دارد که این ویژگی شرکت سازنده خودرو را قادر می سازد تا بتواند به صورت زنده به روز رسانی های نرم افزاری و امنیتی را به محصولاتش منتقل کند،دلیل دیگر این است که اتصال همیشگی خودرو به سرور های شرکت سازنده شرکت مذکور را قادر می سازد تا با آنالیز داده های گرفته شده از هر خودرو به صورت زنده عملکرد فنی آن را زیر نظر داشته باشد،علاوه بر این شرکت می تواند رفتار مشتری را به هنگام استفاده از خودرو ملاحظه کند و از نیاز های وی اطلاع پیدا کند تا در آینده بتواند محصولات و سرویس های بیشتری را به مشتریان ارائه دهد.

اما کدامیک از خودرو سازان در حال حاضر در مسیر تولید خودرو های خودران نسل بعدی از بقیه رقبا جلوتر است؟اینطور که به نظر می رسد رقابت فوق العاده تنگاتنگ است و نمی توان برنده ای قطعی را مشاهده کرد،بنا بر گزارش اخیر موسسه KPMG که در این حوزه و بر روی ۲۰۰ شرکت مطرح خودروسازی به انجام رسید می توان گفت که شرکت خودروسازی بی ام دبلیو کمی از دیگر رقبایش پیشی گرفته است،پس از این غول خودروسازی آلمانی شرکت دایملر آلمان قرار گرفته(شرکت مادر مرسدس بنز)و جنرال موتورز آمریکا،تویوتای ژاپن،تسلا و فورد نیز با فاصله ای اندک در رده های بعدی جای گرفته اند.

شرکت های فعال در موسسه فناوری نیز بیکار ننشسته اند و هر کدام سعی دارند تا از این بازار پر سود سهمی را برای خود به ارمغان بیاورند،به طور مثال شرکت مخابراتی AT&T تنها در بازه سه ماهه اول سال ۲۰۱۵ در آمریکا توانست تا ۲٫۷ میلیون دستگاه از خودرو های هوشمند موجود در بازار را تحت پوشش سرویس های خود در آورد،اما دیگر شرکت های بزرگ فعال در حوزه فناوری همچون Microsoft،Apple،Pandora،Sprint،Google و ... تا به این لحظه نتوانستند تا سهم زیادی از این بازار را بدست خود بگیرند و فعلا در مرحله تحقیق و توسعه به منظور ورود به بازار خودرو های هوشمند و خودران قرار دارند.

بی شک هیچ تلاشی در راستای تولید خودرو های هوشمند از سوی مصرف کنندگان با بی توجهی مواجه نخواهد شد،شرکت گوگل اخیرا مطالعه ای گسترده را در مورد میزان وابستگی افراد به گوشی های هوشمندشان به انجام رسانید که نتیجه قابل توجهی را به همگان نشان داد،تحقیقات میدانی شرکت گوگل نشان داد که حدود ۳۰ درصد از کاربران گوشی های هوشمند در شرایطی که برای مدت زمان محدودی گجت خود را به همراه ندارند عصبی و نگران می شوند،نتیجه جالب دیگری که از این مطالعه بدست آمده نشان می دهد که حدود ۶۸ درصد از کاربران گوشی های هوشمند حداکثر ۱۵ دقیقه پس از بیدار شدن در صبح به گوشی خود سر می زنند و آن را چک می کنند و از آنجایی که گسترش خودروهای هوشمند می تواند به آنلاین بودن همیشه شما کمک زیادی بکند انتظار می رود که بازار استقبال زیادی از این نوع خودرو ها به عمل بیاورد.

یکی از دیگر مزیت های به کار گیری خودرو های هوشمند کاهش میزان حواس پرتی راننده به هنگام رانندگی می باشد،حتما می دانید که کار کردن با گوشی همراه در هنگام رانندگی می تواند خطرات بزرگی را به همراه بیاورد،در بسیاری از کشور ها کار با گوشی تلفن همراه به هنگام رانندگی یک خلاف محسوب می شود و در صورت مشاهده توسط پلیس جریمه هایی سنگین را در پی دارد،در چنین شرایطی ورود و به کار گیری خودرو های هوشمند می تواند در کاهش تصادفات و تلفات جاده ای نقش تعیین کننده ای را داشته باشد،همانطور که پیشتر گفتیم با استفاده از خودرو های هوشمند راننده و سرنشینان تجربه جدیدی را از اتصال به اینترنت و نیز بهره گیری از سرویس های متنوع اینترنتی تجربه خواهند کرد و جالب تر این است که خودروی هوشمند راننده را به هنگام اس ام اس دادن و اکثر دیگر اعمال معمولی که کاربر با گوشی خود انجام می دهد از نگاه کردن به صفحه گوشی بی نیاز می سازد،حتی اگر شما نیاز به در دست داشتن گوشی خود در هنگام رانندگی داشته باشید می توانید خودرو را بر روی حالت Autopilot قرار داده تا هم شما با تمرکز بیشتری به کار با گوشی خود بپردازید و هم خطری شما و دیگر سرنشینان خودرو را تهدید نکند.

آمارها نشان می دهند که مشترین روز به روز علاقه بیشتری نسبت به خرید خودرو های هوشمند نشان می دهند،و صنعت خودرو سازی هم این اشتیاق رو به افزایش را به منزله درآمد هرچه بیشتر برای خود می بیند،طبق آخرین مطالعه انجام شده توسط شرکت هایی همچون AT&T و Ericsson بیش از ۶۲ درصد از مردم آمریکا امروز با معنی و مفهوم خودرو های هوشمند آشنایی کامل دارند و شرکت گوگل هم می گوید که واژه خودروی هوشمند هر روز به میزان بیشتری در موتور جست و جویش استفاده می شود.

در پایان باید بگوییم که فناوری اینترنت اشیا در سال های پیش رو به جزئی جدا ناشدنی از صنعت خودرو سازی تبدیل خواهد شد و افزایش تیراژ تولید خودرو های خودران گواهی بر این مسئله می باشد.

ارسال نظر