ارتباط خطر بروز برخی بیماری ها با ماه تولد افراد

بر اساس یک پژوهش جدید، به واسطه ماه تولد هر فرد می توان احتمال بروز برخی بیماریها را پیش بینی کرد.

ارتباط خطر بروز برخی بیماری ها با ماه تولد افراد

به گزارش کلیک، در این پژوهش، محققان پی بردند که ماه تولد افراد می تواند با خطر ابتلا به یک یا بیش از 55 بیماری مختلف ارتباط داشته باشد. بطور کلی، احتمال ابتلا به یک بیماری مربوط به ماه تولد در بین افراد متولد ماه مه حاضر در این پژوهش پایین بود، در صورتیکه در افراد متولد اکتبر این احتمال بیشتر گزارش شده است.
نیکلاس تاتونتی، مسئول ارشد این پژوهش و استادیار دانشگاه کلمبیا در زمینه انفورماتیک زیست پزشکی، در سخنرانی خود اشاره می کند که " این اطلاعات می تواند به دانشمندان کمک کند تا عوامل بیماری زای جدید را کشف کنند ".

پژوهش قبلی نشان داده بود افرادی که در زمستان متولد می شوند، زمانی که روزها کوتاه تر و مردم ممکن است به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نگیرند تا ویتامین D مورد نیاز بدن خود را تامین کنند، احتمال بیشتری وجود دارد تا دچار کمبود ویتامین D شوند، و همچنین ممکن است احتمال بروز بیماری قلبی و عروقی در آنها بیشتر باشد. محققان پژوهش جدید نمی دانستند که آیا احتمال خطر برای افراد ساکن در شرایط دیگر نیز به ماه تولد آنها بستگی دارد یا خیر.
آنها پرونده پزشکی مربوط به 7/1 میلیون بیمار مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک که بین سالهای 1900 تا 2000 متولد شده بودند و کسانی که بین سالهای 1985 تا 2013 درمان شده بودند را بررسی کردند. اکثر افراد حاضر در پژوهش بین 20 تا 60 سال سن داشتند.
طبق گفته محققان، 10 مورد بیماری قلبی و عروقی به ماه تولد افراد ارتباط داشت و معمولاً در افرادی که در طول ماههای زمستان متولد شده بودند خطر بروز این بیماریها بیشتر بود. برای مثال، هم بیماری عضله قلب و هم فشار خون بالا در بین کسانی که متولد ماه ژانویه بودند بیشتر بود اما بروز این بیماری ها در بین افراد متولد سپتامبر و اکتبر کمتر بود.
از نظر محققان دقیقاً مشخص نیست که چرا احتمال بروز بیماری قلبی در افراد متولد زمستان بیشتر است. اما دلیل آن می تواند این باشد که زنان باردار در طول ماههای زمستان دچار عفونتهای بیشتری می شوند و این عفونتها باعث افزایش بروز بیماری قلبی و عروقی در بین نوزادان متولد شده در این دوره از سال می شود.
همچنین در این تحقیق مشخص شد که خطر بروز اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD) در افراد متولد ماههای آخر سال بیشتر است بطوری که این خطر در افراد متولد نوامبر در بالاترین سطح قرار داشت. به گفته محققان، این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که کودکان متولد ماههای آخر سال در مقایسه با همکلاسی های خود در مدرسه، نابالغ تر هستند بنابراین، احتمال بیشتری دارد تا به عنوان بیمار ADHD شناخته شوند.
پژوهشگران به این نکته متذکر شدند که اگرچه افراد حاضر در تحقیق متنوع بودند اما محققان به تاثیری که تفاوتهای قومیتی و عوامل اجتماعی- اقتصادی می تواند بر نتایج تحقیق آنها داشته باشد توجهی نکرده بودند.
ماری بولاند، پژوهشگر دانشگاه کلمبیا و سرپرست تحقیق به این نکته اشاره کرد که پژوهشگران تمایل دارند تا محدوده تحقیق خود را گسترش دهند تا بتوانند از داده های افراد ساکن در مناطق دیگر نیز در تحقیق خود استفاده کنند. طبق نظر او، اقلیم ها و محیطهای مختلف می توانند رابطه بین بیماری و ماه تولد را دچار تغییر کند. با این وجود، او اعتقاد دارد که بسیاری از روابط بین بیماری و ماه تولد در اقلیم ها و محیط های گوناگون نیز مشابه خواهد بود.
" من فکر می کنم عموم جامعه از این نوع نتیجه گیری شگفت زده خواهند شد" این جمله ای است که او در ایمیل خود به سایت Live Science به آن اشاره کرد. از نظر او، محیط پیش از تولد می تواند نقش مهمی در سلامتی انسان در طول زندگی داشته باشد اما با این وجود، " مردم نباید نگرانی خاصی از این بابت داشته باشند".
طبق گفته تاتونتی، در واقع " خطر بروز بیماریهای مرتبط با ماههای تولد در مقایسه با عوامل تاثیرگذارتری مانند رژیمهای غذایی و ورزش به مراتب کمتر است ".
این پژوهش در نشریه انجمن انفورماتیک پزشکی آمریکا در ماه ژوئیه به چاپ رسیده است.
منبع:www.livescience.com

ارسال نظر