اتومبیل خود را با ذهنتان کنترل کنید

محققان چيني خودرویی ابداع كرده‌اند توانایی کنترل آن بوسیله ذهن افراد را امکان پذیر کرده است. 

اتومبیل خود را با ذهنتان کنترل کنید

به گزارش کلیک، محققي به نام ژنگ ژائو با پوشيدن دستگاهي كه قادر است سيگنالهاي مغزي را دريافت كند، آماده است تا اين خودرو را تنها با استفاده از امواج مغزي خود به حركت در آورد. اين كار قرار است در دانشگاه نانكائي واقع در تيانجين چين انجام شود.

mind control 4

این خودرو درست مشابه ديگر سيستم هاي رايانه‌اي که با رابط يا همان (BCI) كار مي كنند، راننده براي اين كار بايد كلاه ويژه‌اي را بر سر بگذارد كه سيگنال‌هاي مغز او را به سيگنال‌هاي قابل استفاده براي هدايت خودرو تبديل كند.

محققان دانشگاه نانكائي از شانزده الكترود حسگر مخصوص براي تجزيه و تحليل سيگنالها‌ي مغزي راننده استفاده كرده‌اند. سپس با استفاده ازسيستم رايانه‌اي ابداعي خود، سيگنال هاي مرتبط را دريافت كرده و آنها را به سيگنال هاي دستوري براي كنترل خودرو تبديل مي كند مثلا حركت رو به جلو يا رو به عقب باشد.

mind control car

اين محققان مدعي هستند كه اين تكنولوژي مي‌تواند با حركت رو به جلو و عقب، ترمز، قفل كردن و باز كردن درب‌هاي خودرو در هدايت مورد استفاده قرار گيرد.

هرچند اين تكنولوژي بدون شك مبهوت كننده است ولي اين اولين باري نيست كه كاري مثل اين انجام مي‌شود.

در سال 2011 نيز محققان تيم اوتونوموس از گروه محققان هوش مصنوعي دانشگاه آزاد، چنين سيستمي را روي يك خودروي فولکس واگن پاسات آزمايش كردند و درست مانند محققان چيني دانشگاه نانكائي، راننده فولکس واگن نيز مي‌بايست يك كلاه مجهز به حسگر هاي عصبي كه قادر به تبديل سيگنالهاي مغزي بود، بر سر مي‌گذاشت.

اخيرا نيز مك لارن خودروی مفهومي فرمول يك به نام ام پي 4 ايكس را معرفي كرده است. آنها مي‌گويند كه در نهايت قادر خواهند بود تكنولوژي رابط رايانه اي بسازند كه راننده بتواند به سادگي با به سر گذاشتن يك كلاه مخصوص خودرو را هدايت كند.

mind control volkswagen

محققان همچنين در حال يافتن راه‌هاي جديدي هستند تا بتوانند با استفاده از اين تكنولوژي به افراد معلول وكم توان در هدايت خودرو كمك كنند.

منبع : TechInsider

ارسال نظر