تبدیل داده‌ها و اطلاعات به آثار هنری در سبک جدید نقاشی

سبک جدیدی از آثار هنری در حال رشد کردن است که در آن هنرمندان با استفاده از ابزار و سیستم ها و نرم افزار ها داده های اطلاعاتی را تبدیل به آثار هنری دو بعدی و سه بعدی می کنند.

تبدیل داده‌ها و اطلاعات به آثار هنری در سبک جدید نقاشی

به گزارش کلیک -این روزها تعریف از هنر و انواع روش های خلق اثر هنری کمی متفاوت شده است. هنرمندان با توجه به پیشرفت تکنولوژی راه های متفاوتی را برای خلق اثر هنری به کار گرفته اند، بایوآرت، اینترنت آرت، ربات آرت از زیر شاخه های جدید هنری می باشد که هنرمندان مدرن با استفاده از آن ها برخی آثار هنری خود را خلق کرده اند. دیگر هنرمندان از کلیشه های قدیمی برای خلق بسیاری از آثار خود استفاده نمی کنند و بسیاری از آن ها ترجیح می دهند پیوندی میان تکنولوژی و هنر به وجود آورند. یکی از جدید ترین روش های خلق آثار هنری با استفاده از پیوند با تکنولوژی، استفاده از داده ها و یا همان دیتا در مراکز بزرگ است، هنرمندان با دریافت این داده ها و تغییر شکل آن ها، آن ها را به یک اثر هنری تبدیل می کنند.

مسیر تبدیل داده ها به اثر هنری، روش و مسیری است که مدتی است برخی از هنرمندان آن را آغاز کرده اند و در حال تبدیل شدن به سبک خاصی از هنر است. در واقع این هنرمندان داده های خام را در فرمت فایل های خام دریافت کرده و در روندی آن ها را به آثار هنری تبدیل می کنند. برخی اوقات این تبدیل در رابطه با فضای اطراف ما است و در واقع فضای زندگی ما به اثر هنری تبدیل می شود و در برخی از اوقات امواج و داده هایی که از چشم ما پنهان هستند به اثر هنری تبدیل می شوند.

یکی از متداول ترین نوع این هنر ها را می توانیم به تصاویر اینفو گرافی، هیستوگرام ها و چارت های آماری اشاره کنیم. با استفاده از این تصاویر حتی مردم معمولی نیز می توانند با کمی خلاقیت آن ها را به آثار هنری تبدیل کنند. اما برخی اوقات هنرمندان راه های خلاقانه تری برای به تصویر کشیدن این داده ها دارند و آن ها را به آثار هنری فاخری تبدیل می کنند.

تلاقی هنر و اعداد، تبدیل داده‌ها و اطلاعات به آثار هنری

Fernanda Viégas و Martin Wattenbergh از این روش برای خلق آثار هنری استفاده کرده اند. یکی از آثار بسیار شگفت انگیز این دو هنرمند استفاده از نقشه های وزش باد در ایالات متحده آمریکا بوده است. این دو هنرمند با استفاده از داده های پایگاه ملی پیش بینی دیجیتالی از فرم های ایجاد شده توسط این داده ها استفاده کرده اند و در واقع این فرم ها چیزی شبیه به نقاشی های امپرسیونیستی است. برای شناخت آثار امپرسیونیست ها می توانیم به آثار مونه اشاره کنیم. امپرسیونیست ها از ضرب قلم های منقطع برای ایجاد فرم استفاده می کردند و در آثار آن ها هیچ خطی دیده نمی شود، در آثار خلق شده با استفاده از نقشه های آب و هوای آمریکا نیز چنین فرم هایی دیده می شود که شما در تصویر بالا می توانید یکی از این آثار هنری را مشاهده کنید.

پروژه دیگری که با استفاده از این تبدیل ها صورت گرفته است، پروژه Flickr Flow است. این پروژه در واقع از تصویر های عکاسی شده از ۴ فصل سال از بوستون تهیه شده است که در Flickr به اشتراک گذاشته شده است. سپس هر عکس بر روی چرخه به صورت دایره ای در آمده است و نشان دهنده رنگ های آن فصل است. اگر به این چرخه مثل یک ساعت نگاه کنیم، فصل تابستان را در قسمت بالایی فرض کنیم و ۱۲ ماه را از تابستان به بعد دنبال کنیم به خوبی می توانیم رنگ های هر فصل را در چرخه مشاهده کنیم. در واقع داده های دریافت شده به موج های رنگی تبدیل شده و نشان دهنده ماه ها و فصول مختلف است.

تلاقی هنر و اعداد، تبدیل داده‌ها و اطلاعات به آثار هنری

یکی دیگر از آثار هنرمندانه با استفاده از داده های الکترونیکی، کار هنرمند خلاق Aaron Koblin است. او از نقشه های هوایی در طول ۲۴ ساعت استفاده کرده است و توانسته با هنرمندی این نقشه ها و داده های آن را به آثار هنری تبدیل کند که آثار هنری او را می توان شبیه به هنر آبستره دانست. در ویدئو ۶۰ ثانیه ای زیر می توانید تبدیل شدن این نقشه ها به آثار هنری را مشاهده کنید.

یکی از طرفداران پر و پا قرص هنر و تکنولوژی، دیوید مک کندلس، روزنامه نگار مستقل در لندن، از بانک اطلاعاتی وبلاگ ها استفاده کرده است و با استفاده از داده های این بانک های اطلاعاتی موفق به خلق اثر هنری شده است و در سال ۲۰۰۹ نیز کتابی در رابطه با این روش خلق آثار هنری منتشر کرده است، وب سایت او یکی از پربازدید ترین ها شده است.

در واقع روند کار مک کندلس به این صورت بوده است که الگوی بازدید هر سایتی را برداشته و آن الگو را به اثر هنری تبدیل کرده است. در یک وب سایت خبر های مختلفی منتشر می شود و در پایگاه داده ای هر خبری که بیشترین بازدید را داشته باشد با رنگ قرمز نمایش داده می شود و خبر هایی که بازدید کمتری دارند با رنگ آبی نمایش داده می شوند. با توجه به همین الگو نمودار بسیار جالبی به دست آمده است و نشان داده که مردم علاقه بیشتری به شنیدن خبر هایی جز دسته خبر های زرد دارند تا خبر های علمی و واقعی.

تلاقی هنر و اعداد، تبدیل داده‌ها و اطلاعات به آثار هنری

همان طور که در تصویر بالا نیز مشاهده می کنید در نمودار قسمت هایی دیده می شود که قرمز پر رنگ است و برخی از قسمت های نمودار نیز رنگ صورتی کمرنگ تری دارد، قسمت هایی که قرمز پررنگ تری دارد در واقع نشان دهنده خبر های هالیوودی است چون این خبر ها در طول هفته بیشترین بازدید را برای وب سایت های خارجی دارد.

تلاقی هنر و اعداد، تبدیل داده‌ها و اطلاعات به آثار هنری

گوگل چند وقت یک بار در زمینه تبدیل دیتا و اطلاعات به آثار هنری فعالیت هایی می کند و در واقع اطلاعات و دیتا را از News Lab دریافت کرده و از طراحان سراسر دنیا دعوت کرده تا با استفاده از علم و ذوق خود آثار هنری خلق کنند. در واقع این اطلاعات تبدیل به تصاویری از دریا می شوند.

یکی دیگر از پروژه های گوگل در این رابطه استفاده از داده های گوگل ترنسلیت است، در این پروژه از ۱۰ کلمه برتر هر زبانی که بیشتر در طول یک سال جستجو شده اند استفاده می شود و با استفاده از این ۱۰ کلمه برتر آثار هنری خلق می شود.

تلاقی هنر و اعداد، تبدیل داده‌ها و اطلاعات به آثار هنری

در بسیاری از موارد هنرمند تلاشی برای به دست آوردن فرم های جدید نمی کند بلکه فرم ها به صورت خود به خود به وجود می آیند و هنرمند تنها این فرم ها را از دل این نقوش خارج می کند.

یکی دیگر از پروژه های این زمینه fbFaces نام دارد که با همکاری Jorn Roder و Jonathan Pirnay شکل گرفته است. شاید از اسم این پروژه متوجه محتوای آن شده باشید. در این پروژه از ۱۰۰۰۰۰ عکس پروفایل فیسبوک افراد مختلف استفاده شده است و این عکس های پروفایل در یک اتاق بزرگ به دیوار چسبانده شده اند و این اتاق تبدیل به یک اثر هنری شده است.

تلاقی هنر و اعداد، تبدیل داده‌ها و اطلاعات به آثار هنری

تلاقی هنر و اعداد، تبدیل داده‌ها و اطلاعات به آثار هنری

تلاقی هنر و اعداد، تبدیل داده‌ها و اطلاعات به آثار هنری

صدای اتصال اینترنت دایال آپ را به خاطر دارید؟ هنرمندی با نام روجی ایکدا از داده های مخابراتی استفاده کرده است و با استفاده از آن ها توانسته هنری مفهومی در زمینه هنر ویدئو آرت تولید کند. در واقع هنر این هنرمند هم در زمینه موسیقیایی ارزش هنری دارد و هم از نظر بصری فرم های بسیار نابی تولید می شود. وی این داده ها را به شکل خاصی در کنار هم قرار داده و از صدای آن ها نیز استفاده می کند و هنری دو جانبه را خلق می کند.

پروژه Datametrics که توسط روجی ایکدا ابداع شده است، در واقع به نوعی موسیقی هرج‌ومرج تشبیه شده است که تاکنون بسیاری از کارگردانان از موسیقی های او به عنوان موسیقی متن خود استفاده کرده اند. البته نسخه اصلی مورد استفاده قرار نگرفته است و کمی تغییر در آن ایجاد شده است.

یکی دیگر از پروژه های ایکدا پروژه data.path است که در سال ۲۰۱۳ مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفت. این پروژه در واقع در همان زمینه تبدیل اطلاعات و دیتا ها به فرم ها و صدا ها است ولی در این پروژه تغییرات صدا و تصویری به وجود آمده است. در واقع هدف اصلی این پروژه بازسازی تئوری اصلی کائوس یا خاموس در قالب تصویر است. تئوری خاموس به باور های یونانیان باستان باز می گردد و در این باور، همه موجودات از یک خلأ اولیه آفریده شده اند که آن خاموس نامیده می شود. کائوس در لغت به معنای هرج و مرج است. البته در باور تمام ادیان و عقاید از کائوس نام برده شده است در قرآن نیز این خلا اولیه دخان نامیده شده است که به معنای دود غلیظ است. بسیار عجیب است اگر به ویدئو آرت تهیه شده در این پروژه نگاهی بیندازید می توانید فرم کهکشان و آسمان را به راحتی در آن مشاهد ه کنید.

تلاقی هنر و اعداد، تبدیل داده‌ها و اطلاعات به آثار هنری

تلاقی هنر و اعداد، تبدیل داده‌ها و اطلاعات به آثار هنری

پروژه دیگری که شاید با پروژه های یاد شده تا به این جا کمی تفاوت داشته باشد پروژه IAMI، در این پروژه پارچه ای با تار و پود های هوشمند بافته می شود و این پارچه قاب می شود. در واقع این پارچه هوشمند با اپلیکیشنی در گوشی هوشمند شما کنترل می شود. شما درطول روز می توانید به این اپلیکیشن مراجعه کنید و حس و حال خود را توصیف کنید. سپس تابلو شما با توجه به اطلاعات وارد شده تغییر رنگ داده و با استفاده از این تغییر رنگ حس و حال شما در روز مشخص می شود.

تلاقی هنر و اعداد، تبدیل داده‌ها و اطلاعات به آثار هنری

تلاقی هنر و اعداد، تبدیل داده‌ها و اطلاعات به آثار هنری

تلاقی هنر و اعداد، تبدیل داده‌ها و اطلاعات به آثار هنری

در واقع این تار و پود ها با استفاده از فیبر نوری ساخته شده اند و دارای سه حالت جداگانه هستند که این حالت ها می تواند به خوبی حال و هوای ما در قالب رنگ را نشان دهد.

دنیای هنر بسیار گسترده است و در هر دوره ای با استفاده از هر وسیله ای هنرمندان به خلق آثار هنری پرداخته اند. در واقع این سبک از هنر را می توان ترجمه داده ها به آثار هنری دانست.

حجم ویدیو: 8.09M | مدت زمان ویدیو: 00:01:04 | دانلود ویدیو
ارسال نظر