روش جالب تبدیل زباله به سوخت مایع

زباله‌های پلاستیکی یکی از مشکلات زندگی مدرن محسوب می‌شوند و افراد مختلفی در سراسر جهان مشغول کار برای حل آن هستند. اخیرا دانشمندان چینی و آمریکایی یک روش جدید برای تبدیل زباله‌های پلاستیکی به سوخت مایع یافته‌اند.

روش جالب تبدیل زباله به سوخت مایع

به گزارش کلیک، یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا، ایروین و موسسه شیمی آلی شانگهای در چین یک روش جدید برای تبدیل میلیون‌ها تن زباله پلاستیکی به سوخت مایع ابداع کردند.

این روش جدید در یک مقاله در مجله پیشرفت‌های علمی منتشر شده و یک راه بهتر و کارآمدتر برای بازیافت پلاستیک ارائه می‌دهد. در حال حاضر، دانشمندان از مواد شیمیایی شناخته‌شده به‌عنوان رادیکال یا گرما دادن به این مواد تا ۷۰۰ درجه فارنهایت استفاده می‌کنند و از این طریق پیوندهای شیمیایی و مولکول‌های پلیمر را می‌شکنند.

در این روش محققین از انواع خاصی مولکول هیدروکربن به نام آلکان برای شکستن پیوندهای قوی پلی‌اتیلن و جدا کردن مولکول‌های پلیمر به ترکیبات مفید استفاده می‌کنند. با استفاده از آلکان به‌عنوان واسطه، انواع مختلفی از پلی‌اتیلن با مولکول‌های سنگین مختلف می‌توان این مواد را به سوخت مایع و موم تبدیل کرد.

ژیبین گوان، شیمیدان و نویسنده همکار مقاله می‌گوید "پلاستیک‌های ترکیبی بخشی از زندگی مدرن هستند، اما استفاده آن‌ها در مقیاس بسیار وسیع مشکلات جدی زیست‌محیطی را برای ما به وجود آورده است. هدف ما در این تحقیق بررسی مساله آلودگی پلاستیکی و درعین‌حال دست‌یابی به یک منبع مناسب سوخت مایع بود."

آلکان‌ها با افزودنی‌های پلی اولیفین مختلف سازگار هستند که باعث می‌شود زباله‌های پلاستیکی رایج مانند بطری‌های پلی‌اتیلن، کیسه‌ها و فیلم‌ها حتی بدون پیش‌تصفیه نیز قابل‌تبدیل باشند.

پلی‌اتیلن ساده‌ترین و رایج‌ترین شکل تجاری در دسترس در بین انواع پلاستیک است. این ماده برای ساخت کیسه‌های خرید، بطری‌های شامپو، اسباب‌بازی کودکان و حتی جلیقه ضدگلوله استفاده می‌شود.

این مطالعه مشترک آمریکا و چین هنوز در حال کار بر روی برخی مسایل است که شامل افزایش فعالیت‌های کاتالیستی و طول عمر، کاهش هزینه و بهبود روند بازیافت سایر زباله‌های پلاستیکی است.

ارسال نظر