آیا کرک شدن بازی ها تاثیری در میزان فروش آنها دارد؟

رسانه کلیک - یکی از بزرگ ترین مشکلات کمپانی های بازی‌سازی، کرک شدن بازی ها است که به اعتقاد آن ها تاثیری بسزایی در فروش آنها دارد. اما این اعتقاد تا چه حد صحت دارد؟

آیا کرک شدن بازی ها تاثیری در میزان فروش آنها دارد؟

از قدیم تا به امروز، اغلب بازی سازان و توسعه دهندگان عناوین ویدیویی از کرک شدن بازی ها گله می کنند چرا که به اعتقاد آن ها، کرک شدن عناوین ویدیویی باعث می شود که کمتر کسی به صورت قانونی نسبت به تهیه بازی ها اقدام کند و این موضوع به شدت فروش بازی های ویدیویی را تحت تاثیر قرار می دهد و در نهایت، پول کمتری به سازندگان می رسد.

بدین خاطر تا به الان، بازی سازان از سیاست ها، تکنولوژی ها و قفل های امنیتی متعدد و فراوانی استفاده کردند تا مانع گسترش و انتشار غیرقانونی عناوین ویدیویی شوند. حتی مدتی پیش تیم سابق شرکت SecuROM با همکاری یکدیگر و شروع فعالیت جدید، قفل امنیتی جدیدی را به نام Denuvo Anti-Tamper یا همان «دنوو» طراحی کردند که به لطف آن، تا مدت ها هکرها قادر به شکستن این قفل قدرتمند و انتشار غیرقانونی بازی ها نبودند.

اما هر چه که باشد، بالاخره هکرها با استفاده از حفره های امنیتی و روش های تازه به فعالیت قفل امنیتی «دنوو» پایان دادند؛ به گونه ای که امروز شاهد عدم حضور این قفل در بازی های ویدیویی جدید هستیم و اغلب بازی سازان برای جلوگیری از انتشار غیرقانونی عناوین خود، از شبکه های مختلف نظیر استیم، اوریجین، یوپلی، بتل نت و... استفاده می کنند.

حال سوال مهم این است که آیا کرک شدن بازی ها تاثیری در میزان فروش آن ها دارد؟ به بیان دیگر، آیا انتشار غیرقانونی بازی ها و حتی دیگر رسانه‌ های سرگرمی منجر به فروش و سود کمتر سازندگان می شود؟

کرک شدن بازی ها

اگرچه همیشه افراد زیادی در اقصی نقاط جهان به صورت غیرقانونی و دزدی بازی ها و سایر سرگرمی های ویدیویی نظیر فیلم را تهیه می کنند و مشکل عدم رعایت قانون کپی رایت در تمامی کشورها دیده می شود. اما در این میان، آمار دزدی و سرقت محصولات دیجیتال و حتی بازی های ویدیویی در تمام نقاط دنیا یکسان نیست و در برخی از کشورها، آمار دزدی بسیار کم و در کشور دیگر نظیر ایران، زیاد است.

به تازگی موسسه تحقیقاتی Ecorys، گزارش ۳۰۷ صفحه ای در خصوص با تاثیرات کرک شدن بازی‌ ها و سایر رسانه های سرگرمی از جمله فیلم، کتاب، موسیقی و غیره در فروش آن ها تهیه و منتشر کرده است که پاسخ سوال فوق را برای ما روشن می کند! بخش هایی از این گزارش شامل نظرسنجی هایی است که ساکنین کشورهای انگلستان، آلمان، فرانسه، اسپانیا، لهستان و سوئد در آن شرکت کرده اند. طبق آن، دو کشور اسپانیا و لهستان بیشترین آمار استفاده از بازی‌ های کرک شده و غیرقانونی را به خود اختصاص داده اند.

این گزارش در خصوص کرک شدن بازی ها نشان می دهد که به طور متوسط ۵۱ درصد از تمامی افراد بالغ اروپایی و ۷۲ درصد از تمامی افراد زیر سن قانونی به صورت غیرقانونی به استریم و دانلود محتوای سرگرمی (فیلم، موسیقی، بازی و غیره) می پردازند. در خصوص بازی های ویدیویی، فقط ۱۸ درصد از افراد شرکت کننده در نظرسنجی اعتراف کردند که به طور غیرقانونی بازی ها را دانلود می کنند. همچنین ۱۶ درصد افراد قبول کردند که بر روی کنسول های کرک و ماد شده بازی می کنند.

کرک شدن بازی ها

همان طور که عرض کردیم، یکی از مهم ترین اهداف این تحقیق، بررسی تاثیرات کرک شدن بازی‌ ها و سایر رسانه های سرگرمی در فروش آن ها است که به کمک نتایج، می توان پاسخ شفافی به سوال فوق ارائه کرد.

در این گزارش نوشته شده است: «در مجموع، نتایج به دست آمده نشان می دهد که کرک شدن بازی ها، تاثیری در میزان فروش آن ها ندارد و هیچ شواهد و مدرکی در زمینه تفاوت فروش عناوین ویدیویی به دلیل عدم رعایت قانون کپی رایت نیست. البته این بدان معنا نیست که دزدی و سرقت هیچ تاثیری در فروش ندارد؛ لیکن آمار و نتایج به دست آمده در این تحقیقات نمی تواند تاثیر دزدی یا کرک شدن بازی ها در فروش آن ها را ثابت کند.»

جالب اینجاست تحقیقات نشان می دهد که اعمال تخفیف بر روی عناوین ویدیویی و فروش ویژه آن ها، هیچ تاثیر مثبتی در افراد ایجاد نکرده و بازیکنان همچنان به بازی های کرک شده رجوع می کنند؛ چرا که قیمت ها در یک سطح و متناظر یکدیگر هستند. همچنین ۵۵ درصد از افراد شرکت کننده در نظرسنجی اعتراف کردند که حاضرند جدیدترین بازی دزدی و کرک شده [دانلود شده] خود را به قیمت بازار و حتی گران تر از بازار پرداخت کنند.

در نهایت، استفاده غیرقانونی و دزدی بازی ها تاثیری در فروش آن ها دارد و نتایج حاصل پاسخ سوال را مثبت می داند؛ اما با این تفاوت که مصرف غیر قانونی منجر به افزایش مصرف قانونی می شود! بنابراین طبق این تحقیق، کرک شدن و انتشار غیرقانونی بازی ها نه تنها منجر به کاهش فروش آن ها نمی شود، بلکه به فروش بیشتر عناوین ویدیویی کمک قابل توجهی هم می کند.

کرک شدن بازی ها

توجه داشته باشید که این تحقیقات و نتایج به دست آمده از آن، مختص ساکنین و افراد حاضر در کشورهای اروپایی بوده و همیشه آمار دزدی و عدم رعایت قانون کپی رایت بازی های پی سی در این منطقه بسیار پایین است. از آنجا که رعایت قانون کپی رایت و عدم دزدی به فرهنگ، وضعیت اقتصادی و سایر پارامترهای یک جامعه و کشور بستگی دارد، بدون شک در کشورهایی که خرید نسخه اورجینال بازی های ویدیویی در مقایسه با درآمد افراد بسیار گران تمام می شود، با نرخ دزدی بیشتری رو به رو می شویم.

فراموش نکنیم که کیفیت، گیم پلی، داستان و سایر پارامترهای عناوین ویدیویی ارتباط مستقیمی با فروش آن ها دارند. به عنوان مثال، با وجود اینکه نسخه کرک شده بازی Grand Theft Auto V در تمام دنیا یافت می شود و دسترسی به این نسخه راحت است، اما این عنوان کماکان به فروش فوق العاده و بی نظیر خود ادامه می دهد و هر هفته در لیست ۱۰ بازی پرفروش حضور دارد. حتی با اینکه قیمت نسخه اورجینال بازی «جی تی ای وی» در کشور خودمان ایران گران است، اما بسیاری از ایرانی ها این نسخه را تهیه و خریداری کرده اند.

در پایان، دیدگاه شما در رابطه با این گزارش چیست؟ آیا شما هم عناوین ویدیویی را به صورت غیرقانونی تهیه می کنید؟

ارسال نظر