Creative Cloud مخصوص خودتان را بسازید!

Adobe Creative Cloud و پکیج های پیش از آن همچون Creative Suite بسیار گران قیمت هستند و هرکسی از پس خرید آن بر نمی آید. راه حل چیست؟

Creative Cloud مخصوص خودتان را بسازید!

به گزارش کلیک، Adobe Creative Cloud یک مجموعه عظیم نرم افزاری که شامل Adobe Premiere (نرم افزار تدوین فیلم)، Adobe After Effects (نرم افزار تدوین و جلوه های ویژه)، Adobe Photoshop (مطرح ترین و محبوب ترین نرم افزار ویرایش تصاویر در دنیا)، Adobe Audition (نرم افزاری حرفه ای جهت ویرایش صوت و ضبط صدا)، Adobe Speed Grade (نرم افزار تخصصی اصلاح و تصحیح رنگ)، Adobe InDesign (نرم افزار تخصصی طراحی و نشر روزنامه، مجلات و...)، Adobe Illustrator (نرم افزار تخصصی طراحی و ایجاد وکتور)، Adobe Acrobat (نرم افزار حرفه ای جهت ایجاد، ویرایش و مطالعه فایل های PDF)، Adobe Media Encoder (مبدل تخصصی فایل های صوتی و تصویری)، Adobe Flash (نرم افزار پیشرفته انیمشین سازی)، Adobe Photoshop Lightroom(نرم افزاری برای عکاسان حرفه ای جهت ادیت عکس به شکل پیشرفته) و Adobe Dream Weaver (نرم افزار تخصصی طراحی وبسایت با پشتیبانی از اکثر زبان های برنامه نویسی) است. البته چندین نرم افزار دیگر همچون Adobe Muse و Adobe Edge (با کاربرد طراحی وبسایت)، Adobe InCopy (نرم افزار پردازش کلمات) و Adobe Prelude نیز در این مجموعه وجود دارد که کاربرد کمتری نسبت به سایرین دارد. نرم افزار Adobe Bridge نیز بیشتر برای مدیریت فایل های مجموعه Adobe کاربرد دارد.

همانطور که اشاره شد این مجموعه نرم افزاری قیمت بسیار بالایی دارد و نسخه های کرک شده نیز همواره جواب گو نیست. در ادامه کلیک نرم افزارهای جایگزین رایگان با کارایی یکسان را به شما معرفی می کند.

اگر برای شما استفاده از آخرین نسخه اهمیتی ندارد، کمپانی ادوبی به شکلی سخاوتمندانه مجموعه Adobe Creative Suite 2 (CS2) را بصورت رایگان در اختیار علاقه مندان قرار داده که با ایجاد یک Account در وبسایت Adobe توانایی دسترسی و دانلود این مجموعه را دارید. نرم افزارهایی که در این مجموعه وجود دارد شاملPro Premiere، InDesign، InCopy، Photoshop، Photoshop Elements، Acrobats 3D، Illustrator و Audition است که برخی نیازهای کاربران را برطرف می سازد. فراموش نکنید که در زمان تولید این مجموعه هنوز مواردی همچون ویدئوهای HD یا صداهایی با بیت ریت 192K مورد استفاده کاربران عمومی نبود و بسیار از ویژگی های مجموعه های جدید Adobe در این پکیج وجود ندارد. از طرف دیگر نرم افزار Adobe Audition نیز در این مجموعه گنجانده نشده است.

از Adobe که بگذریم، نرم افزارهای حرفه ای و رایگان زیادی جهت جایگزینی با برنامه های این مجموعه وجود دارد.

gimp-05-700x437

جایگزین Adobe Photoshop
قطعا حرفه ای ترین و بهترین برنامه جایگزین ادوبی فوتوشاپ، نرم افزار محبوب GIMP است که کاربران سیستم عامل لینوکس آشنایی بیشتری با آن دارند. این نرم افزار برای هر 3 سیستم عامل لینوکس، ویندوز و مکینتاش منتشر شده است و خدمات متنوع و گاها بیشتری نسبت به Photoshop ارائه می کند. از عمر این نرم افزار بیش از 20 سال می گذرد و به عنوان یک پروژه متن باز و رایگان سال هاست که مورد استفاده کاربران است. GIMP از هر نظر نیازهای کاربران را برطرف می سازد پس با خیال راحت آن را دانلود کرده و از کار کردن با آن لذت ببرید...

lwks-mac-ui-labelled

جایگزین Adobe Premiere
Lightworks یک نرم افزار فوق العاده برای تدوین و ویرایش فیلم است و امکانات بسیار عالی در اختیار کاربران قرار می دهد. مهم ترین ویژگی آن این است که بصورت رایگان عرضه شده است و درصورتی که علاقه به امکانات ویژه تری داشته باشید، می توانید نسخه Premium آن را خریداری کنید در حالی که نسخه رایگان بیشتر نیازهای شما را رفع خواهد کرد. محیط کاربری این نرم افزار شباهت زیادی به ادوبی پریمیر دارد و از کار کردن با آن لذت خواهید برد.

ScreenShot_ProjectCDL

جایگزین Adobe After Effects
ادوبی افتر افکتز یک غول بی شاخ و دم است و به این راحتی پا را عقب نمی کشد و خیلی کم پیش می آید که جایگزین مناسبی برای آن پیدا شود. تقریبا اکثر نیازهای کاربران در زمینه جلوه های ویژه و محترک سازی و حتی تدوین فیلم برطرف می سازد. کدام نرم افزار تمام این امکانات را کنار هم دارد؟ پیدا کردن جایگزین خیلی سخت است اما بدون شک Natron انتخاب بدی نیست! این نرم افزار که ساخت کشور فرانسه است، توانسته بسیاری از خواسته های کاربران را برآورده سازد و به یک جایگزین مناسب خوش ساخت و البته رایگان برای کاربران Adobe After Effects تبدیل شود. این نرم افزار برای هر 3 سیستم عامل ویندوز، مکینتاش و لینوکس گسترش پیدا کرده است. بسیاری ترجیح می دهند از نسخه رایگان Nuke استفاده کنند اما باید بدانید که آن نرم افزار بسیاری از امکانات حرفه ای را حذف کرده اما natron حرف های زیادی برای گفتن دارد و کلیه امکاناتش بصورت رایگان عرضه می شود. محیط کاربری natron تا حدودی با نرم افزار افتر افکتز تفاوت دارد اما بعد از مدتی احساس راحتی به آن پیدا می کنید.

نکته ای که در پایان لازم است به آن اشاره کنیم، جایگزین دیگری با نام BLACK MAGIC DESIGN FUSION است که امکانات خیره کننده ای در اختیار کاربران می گذارد که نسخه Basic آن رایگان است. پیش از این در کلیک با این نرم افزار آشنا شده اید.

lmms-screenshots-stranger05

جایگزین Adobe Audition
این نرم افزار تخصصی ساخت موسیقی، صدا برداری و ویرایش فایل های صوتی است و به دلیل قابلیت های منحصر به فردی که دارد؛ کاربران زیادی را در سراسر دنیا جذب خود کرده است. برنامه های جایگزین زیادی برای این نرم افزار وجود دارد. یکی از بهترین آن ها LMMS است که علاوه بر قابلیت های ضبط و ویرایش صدا، امکان آهنگسازی و تنظیم قطعات موسیقی نیز در آن وجود دارد. بسیاری از کاربران نرم افزار محبوب FL Studio نیز در سال های اخیر به سمت این نرم افزار کوچ کرده اند. این نرم افزار رایگان نیز برای همه سیستم عامل های موجود منتشر شده و از این روی محبوبیت بسیاری پیدا کرده است.

18954_scr

جایگزین Adobe Illustrator
این یک نرم افزار Vector است و پیدا کردن جایگزین رایگان برای آن کمی سخت به نظر می رسد. اما کارشناسان وب‌سایت کلیک بی کار ننشسته و بالاخره یک گزینه مناسب و رایگان برای این نرم افزار یافتند! Inkscape با قابلیت هایی در حد نرم افزار Corel قابل استفاده برای کسانی که به Illustrator اعتیاد پیدا کرده اند. همچنین برخی از ویژگی های فوتوشاپ را نیز در خود جای داده است که به خودی خود آن را خاص می کند.

davinci-hero

جایگزین Adobe Speed Grade
یک نرم افزار اصلاح رنگ مجانی؟ بله DaVinci Resolve 12 یک نرم افزار فوق العاده و البته رایگان برای اصلاح رنگ است و باید بدانید که این نسخه از داوینچی ریزالو با افزودن سرویس های جدید قابلیت ویرایش فیلم را نیز دارد. همانطور که می دانید Adobe Speed Grade برای مقابله با Davinci Resolve تولید شده بود. بنابرین هم جایگزین مناسبی برای Premiere محسوب می شود و هم یکی از مطرح ترین نرم افزارهای اصلاح رنگ در اختیار شماست. البته این معروف ترین نرم افزار تدوین غیر خطی دنیا به شمار می رود. کاربران هر 3 سیستم عامل ویندوز، لینوکس و مکینتاش توانایی استفاده از این نرم افزار را دارند چرا که برای هر 3 گروه توسعه داده شده است.

1162-aptana-studio-3

جایگزین Adobe Dream Weaver
دریم ویور یک نرم افزار تخصصی در زمینه طراحی وب‌سایت با استفاده از زبان های مختلف برنامه نویسی است. بهترین جایگزین برای این نرم افزار Apanta Studio است که هم رایگان است و هم از زبان های جدیدی همچون HTML 5 بهره می برد. توسعه دهندگان آن نیز پشتیبانی خوبی به عمل می آورند.

Serif-PagePlus-X6-16.0.0.19-7440

جایگزین Adobe InDesign
اکثر نرم افزارهای شرکت ادوبی فوق تخصصی هستند. نرم افزار طراحی روزنامه و مجله InDesign که در زمینه صفحه بندی نیز دستی دارد را باید با Serif Page Plus Starter Edition یا scribus جایگزین نمایید. هریک از این دو نرم افزار امکانات مشابهی را در اختیار کاربران می گذارد.

tumblr_meubzuKi9u1ruj54lo1_1280

جایگزین Adobe Flash
البته عمر فلش با حضور HTML 5 رو به اتمام است و روزهای پایانی عمر خود را سپری می کند. اپل دیگر از فلش پشتیبانی نمی کند و هنوز مشخص نیست چه بلایی سر این نرم افزار خواهد آمد؟ اما به هرحال هنوز بسیاری از این اژدهای پرکاربرد استفاده می کنند؛ به خصوص که قابلیت های انیمیشن سازی آن همچنان کاربرد دارد. Polycode یک نرم افزار رایگان و متن باز است که نیاز کاربران را در این زمینه برطرف می سازد. این برنامه برای همه سیستم عامل های 64 بیتی گسترش پیدا کرده است.

87a10ef9-d395-4a6f-8274-918fb398f178_3_full

جایگزین Adobe Photoshop Lightroom
اتاق تاریک دنیای عکاسی آنالوگ را که به یاد دارید؟ همان آتلیه های قدیمی خودمان که این روزها جای خود را به دنیای دیجیتال داده اند. لایت روم نرم افزاری است که تخصصا برای ویرایش عکس ها تولید شده است. از این روی بهترین نرم افزار جایگزین برای آن را می توان Light Zone دانست. این نرم افزار متن باز و رایگان است و امکانات و ویژگی های مشابهی دارد. قابلیت پردازش تصاویر با فرمت RAW را دارد و همین مسئله باعث می شود تا کاربران از لایت روم بی نیاز گردند.

Pdf-Xchange-Viewer

جایگزین Adobe Acrobat
اگر فقط قصد مطالعه فایل های PDF را داشته باشید بدون شک PDF Reader اختصاصی ویندوز کار شما را راه می اندازد اما اگر به دنبال یک نرم افزار تخصصی در زمینه ایجاد و ویرایش PDF هستید، آن گاه باید از PDF-XChange استفاده کنید.

با دانلود کنار قرار دادن این نرم افزار شما نیز یک مجموعه تخصصی مخصوص به خود را دارید و دیگر نیاز به پرداخت برای خرید نرم افزارهای گران قیمت را ندارید. کما اینکه از شر کرک ها و سریال نامبرهای جعلی نیز راخت می شوید. همانطور که دیدید بسیاری از نرم افزارهای معرفی شده تولید شرکت های مطرح همچون Autodesk و Black Magic Design هستند که سیاست های جدیدی را در زمینه تولید نرم افزارهای رایگان اتخاذ کرده اند پس چیزی از نرم افزارهای Adobe کم ندارند.

مسئله دیگری که باید به آن بپردازیم، این است که عصر حاضر، عصر پردازش های ابری است و بسیاری از کاربران به سمت استفاده از نرم افزارهای تحت وب و ابری گرایش پیدا کرده اند. نظر شما در این مورد چیست؟ ایده های خود را در ارتباط با نرم افزارهای ارائه شده برای ما بنویسید و اگر نرم افزارهای دیگری را می شناسید به ما معرفی کنید و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید...

ارسال نظر