فناوری CRISPR توانست پروتئین کلم را حذف کند

محققان با استفاده از فناوری CRISPR توانستند پروتئین یک کلم را حذف کنند. برای اولین بار کلم در خارج از آزمایشگاه کشت شد و با جهش و حذف بخش کوچکی از DNA صورت گرفت.

فناوری CRISPR توانست پروتئین کلم را حذف کند

به گزارش کلیک، دانشمندان توانسته‌اند برای اولین بار یک وعده غذایی با ویرایش ژن تولید کنند.
دانشمندان معتقدند که بالاخره فناوری جدید می‌تواند برای تهیه غذای سالم در سراسر جهان مورد استفاده قرار بگیرد و روزی می‌رسد که افراد در سرتاسر جهان یک بشقاب غذای سالم میل می‌کنند.
CRISPR-Cas9 که قیچی ژنتیکی نامیده می‌شود، اخیرا توسط دانشمندان به عنوان خوردن یک وعده غذایی سالم با استفاده از گیاهان اصلاح شده تعریف شده است.
دانشمندان معتقدند که وعده غذایی سالم به عنوان اولین قدم به سوی آینده است که علم می‌تواند این دستاورد را برای آیندگان فراهم کند.
CRISPR چگونه کار می‌کند؟

این فناوری دقیقا قسمت‌های هدف کدهای ژنتیکی را تغییر می‌دهد. برخلاف دیگر ابزارهای تغییر دهنده ژن، سیستم CRISPR-Cas9 مواد منابع ژنوم را هدف قرار می‌دهد و در آخر به طور کل برخی ژن‌ها را در سطح DNA بی تاثیر می‌کند.
برش DNA که به شکست دو رشته شناخته می‌شود، انواع جهش را تقلید می‌کند که به صورت طبیعی رخ می‌دهد، برای مثال بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یک جهش رخ می‌دهد.
اما برخلاف اشعه UV که در تغییرات ژنتیکی حاصل می‌شود، CRISPR-Cas9 یک جهش دقیق در مکان دقیق در ژنوم ایجاد می‌کند. هنگامی که دستگاه سلولی شکست‌های DNA را تعمیر می‌کند، برش‌های کوچکی از DNA را حذف می‌کند. در این روش ، پژوهشگران می‌توانند دقیقا یک سری ژن خاص را حذف کنند.
محققان دانشگاه اومئو در سوئد، از یک خبرنگار رادیو با پاستای CRISPRy پذیرایی کردند. CRISPR-Cas9 می‌تواند ژن یک موجود زنده را تغییر دهد. با استفاده از این ابزار ، پژوهشگران می‌توانند مانند تغییر یک حرف در یک داستان، یکی از میلیاردها حرف در ژن را با دیگری جایگزین کنند و یا قسمتی را حذف کنند. این اتفاقات در خارج از آزمایشگاه رخ می‌دهد و جهش می‌تواند یک حرف یا قسمتی از ژن را حذف کند.

این ابزار قبلا برای اپلیکیشن‌های بالینی مورد آزمایش قرار گرفته بود و می‌تواند به زودی در مورد درمان بیماری‌های ارثی مانند دیستروفی عضلانی دوشن نیز مورد استفاده قرار بگیرد. درمان این بیماری قبلا بر روی موش انجام شده است.

اما این وضعیت تا حدودی در زمینه کشاورزی به دلیل قوانین مهندسی ژنتیک متفاوت است.

ارسال نظر