شناسایی یک سنگ عجیب در مریخ توسط کاوشگر ناسا

کاوشگر کنجکاوی ناسا هفته گذشته در حالی که از شیب دامنه کوه شارپ مریخ بالا می‌رفت، به یک قطعه شهاب فلزی عجیب برخورد.

شناسایی یک سنگ عجیب در مریخ توسط کاوشگر ناسا

به گزارش کلیک، وجود شهاب سنگ در این سیاره سرخ به دلیل اتمسفر نازک و رقیق این سیاره و نزدیکی به کمربند سیارکی، امری رایج است. اما این شهاب سنگ کوچک به طور نامعمول، صاف است، گویی کسی آن را پرداخت و صیقلی کرده است. همچنین چند شیار عمیق دارد که نشان می‌دهد زمانی در برخی نقاط ذوب شده است.

کاوشگر کنجکاوی توانست به اندازه کافی به این سنگ نزدیک شود که به دلیل سطح صافش به "تخم‌مرغ سنگی" معروف شده است و از ساختار آن برای دانشمندان ناسا عکس بگیرد.

در حال حاضر، آن ها تصور می‌کنند این شهاب سنگ احتمالا از نیکل و آهن ساخته شده و از مرکز تشکیلات کمربند سیارکی آمده است. اشیا در مرکز کمربند سیارکی اغلب به سمت مریخ خرد شده و توسط جاذبه مشتری رانده می شوند.

curiocity

بر اساس ظاهر احتمالا این شهاب سنگ فلزی هنگام ورود به جو مریخ ذوب شده و پیش از سرد شدن به سطح مریخ رسیده است. این فرضیه علت شیارهای عجیب را اثرات هوازدگی عنوان می کند.

شاید یافتن این شهاب سنگ در مریخ یک رویداد نادر نباشد اما همیشه برای محققین دیدن سنگ هایی که بر سطح مریخ فرود می آیند، هیجان انگیز است.

این نوع رویدادها به ما فرصت مطالعه اجزای منظومه شمسی را می دهند و به دانشمندان کمک می‌کنند بیشتر در مورد کمربند سیارکی و شرایط مریخ بدانند.

مریخ اکسیداسیون و فرسایش آب و هوایی کمتری در مقایسه با کره زمین دارد، از این رو یک خرده سیارک روی سطح این کره در شرایط بهتری نسبت به زمین قرار خواهد داشت.

کاوشگر کنجکاوی اکنون در دامنه کوه شارپ مشغول جستجو برای شواهد در مناطقی است که زمانی ممکن است قابل سکونت باشند. آن‌ها به دنبال شواهدی مبنی بر جریان آب در سطح مریخ هستند و حدس می‌زنند Gale Crater، نقطه‌ای که کنجکاوی در آنجا فرود آمده، شاید زمانی یک دریاچه بزرگ بوده است.

ارسال نظر