امنیت سایبری،مهم ترین معضل پیش روی خودرو های خودران

خودرو های خودران و هوشمند به واسطه دسترسی به حجم بالایی از داده های اطلاعاتی می توانند تجربه رانندگی را برای راننده متحول کنند اما صنعت خودرو در راه توسعه و پیشرفت این نوع از خودرو ها با یک چالش امنیتی بزرگ رو به روست.

امنیت سایبری،مهم ترین معضل پیش روی خودرو های خودران

به گزارش کلیک،ساخت خودرو های هوشمند و خودران امروزه در مرکز توجه خودروسازان بزرگ دنیا قرار گرفته است به صورتی که تقریبا هر هفته شاهد انتشار خبری در مورد ایجاد یک پیشرفت جدید در خودرو های خودران و یا هوشمند هستیم،اما نکته حائز اهمیت درباره این نوع از خودرو ها این است که در عین حالی که خودرو های خودران می توانند امنیت فیزیکی و نیز صرفه جویی در مصرف انرژی را به مرحله بعد ارتقا دهند چالش بزرگی در مسیر توسعه به کار گیری آنها وجود دارد و آن هم بحث امنیت سایبری آنهاست.

در واقع بزرگترین چالشی که صنعت خودرو در مسیر تحقق اهداف خود در مورد رواج استفاده از خودرو های خودران می بیند بحث امنیت اطلاعات خودروی خودران می باشد و ایجاد هر گونه خلل و مشکل جزئی در این بحث می تواند برای خودروسازان سرشناس دردسر ساز شود.

موسسه KPMG اخیرا مقاله ای را با عنوان "خودروی هوشمند شما صحبت می کند؛چه کسی صحبت های آن را می شنود؟"منتشر کرده که در آن گری سیلبرگ کارشناس ارشد صنعت خودرو به بررسی چالش های پیش روی خودروسازان در مسیر تولید خودرو های خودران پرداخته است،وی در این مقاله مسائل امنیت اطلاعاتی و سایبری را از چالش برانگیز ترین جنبه های موجود در پروسه تولید خودرو های خودران عنوان کرده و می گوید که فقط و فقط رخ دادن یک حادثه خونین جاده ای برای از دست رفتن یکباره و کامل اعتبار و آبروی یک شرکت خودروسازی کافی است.

در قسمتی از این مقاله آمده است:بر خلاف سایر محصولات هوشمند موجود در بازار،نفوذ امنیتی به یک خودروی خودران می تواند به قیمت از دست رفتن جان یک انسان تمام شود مخصوصا اگر خودرو با سرعت زیاد در حال حرکت باشد و یک هکر موفق شود تا کنترل خودرو را به دست بگیرد،نتیجه وحشتناک خواهد بود و با توجه به این موضوع می توان دلیل حساسیت و شک زیاد مشتریان در مورد بحث امنیت سایبری خودرو های خودران را درک نمود.

گری سیلبرگ در این مقاله آورده است:خودرو های هوشمند و خودران در واقع کامپیوتر هایی هستند که بر روی چهار چرخ سوار شده اند و تکامل آنها در این مسیر به صورت دقیقه به دقیقه می باشد،وی اضافه می کند:اساس کار خودرو های هوشمند و خودران بر روی داده های اطلاعاتی گوناگون و لحظه ای استوار شده است و به عبارتی می توان گفت که داده های اطلاعاتی ۹۵ درصد ملزومات کارکرد اکوسیستم خودرو های خودران را تشکیل داده است.

آقای دنی لی کارشناس مشهور صنعت خودرو در قسمتی از مقاله منتشر شده توسط موسسه KPMG می گوید:داده های اطلاعاتی در صنعت تولید خودرو های هوشمند حکم پول را دارد،باید از آن محافظت نمود و بروز هر گونه خطا در پروسه حفاظت از این اطلاعات می تواند آثار مخرب بلند مدتی را برای شرکت سازنده به دنبال داشته باشد.

البته منظور این نیست که وابستگی عملکرد خودرو های خودران به داده های اطلاعاتی امری اشتباه است بلکه کاملا بالعکس،اگر خودرو های هوشمند بتوانند از بانک های اطلاعاتی در دسترس خود به بهترین نحو ممکن استفاده کنند نتیجه می تواند بسیار مفید و اثر بخش باشد،در صورت استفاده بهینه از داده های اطلاعاتی خودروی خودران می تواند راننده را در جریان اطلاعات ضروری،خبر های داغ و لحظه ای و دیگر اطلاعات قرار دهد،در این صورت خودروی خودران و هوشمند می تواند یک تاجر را قادر سازد تا در حین تردد شهری و یا بین شهری به فعالیت حرفه ای خود نیز بپردازد،استفاده به جا و بهینه خودروی هوشمند می تواند اسباب اتصال مسافران به موسسات خدمات پزشکی جاده ای را بهتر و سریعتر از گذشته فراهم کند و ...

مهم ترین نکته ای که خودرو سازان به منظور تولید خودرو های خودران باید بدان توجه کنند بحث ارتقای سطح امنیت اطلاعاتی این نوع خودرو هاست،آنها باید سعی کنند اعتبار و آبروی برند خود را با آوازه امنیت سایبری خودرو های هوشمند خود افزایش دهند،اهمیت این موضوع در این نکته است که کوچک ترین کم کاری در بحث ایمن سازی سایبری خودروی هوشمند می تواند نتیجه ای مرگبار به دنبال داشته باشدد این همان مسئله ایست که اطمینان کردن به امنیت خودرو های هوشمند را برای کاربران دشوار نموده است.

در قسمتی از این مقاله آمده است:در بدترین حالت بروز اشکال در سیستم امنیتی خودروی خودران می تواند به ایجاد حادثه جاده ایمنجر شود که نتیجه می تواند به ایجاد صدمات غیر قابل جبران فیزیکی و یا حتی فوت سرنشینان خودرو منجر گردد.

این اتفاق بد سال گذشته برای شرکت خودرو سازی جیپ افتاد و هکر ها موفق شدند کنترل یکی از محصولات هوشمند و خودران این برند سرشناس را به دست بگیرند،انتشار این خبر می تواندبه کابوس سیاه یک خودرو ساز تبدیل شود و این دقیقا همان اتفاقی است که برای برند جیپ افتاد.

طبق گزارش دیگری که پیشتر توسط موسسه KPMG منتشر گردید گفته می شود که ۸۲ درصد از کاربران تمایلی به خرید محصولات خودروسازی که محصولاتش سابقه هک شدن را دارند نشان نمی دهند.

پس بالاخره تکلیف چیست؟چگونه می توان خیال کاربران را از بحث امنیت خودروهای خودرزان و هوشمند راحت کرد؟موسسه KPMG در ادامه مقاله اخیر خود راه هایی را برای این موضوع ارائه داده است که به آنها اشاره خواهیم کرد:

۱-امنیت سایبری و بحث حریم خصوصی باید در اولین قدم های طراحی و تولید نرم افزار خودرو های خودران اعمال شود.

۲-دولت باید بودجه های عظیمی را به بحث تحقیق و توسعه افزایش سطح امنیت سایبری اختصاص دهد.

۳-مرکز توجه مهندسان نرم افزار نباید فقط خود داده های اطلاعاتی بلکه کل سیستم نرم افزاری خودرو باشد.

۴-فرهنگ سازی بیشتری در این حوزه انجام گیرد و شهروندان همکاری بیشتری را به منظور افزایش حریم خصوصی اطلاعاتی انجام دهند.

۵-توجه به اصول سه گانه امنیت اطلاعات بیشتر شود.

۶-برای رویارویی با بروز مشکلات در قسمت امنیت سایبری آماده سازی بیشتری در شهروندان ایجاد شود.

۷-اطلاعات مخابره شده از کامپیوتر به مقصد ابر کامپیوتر های مرکزی با دقت بیشتری رمزگذاری شوند.

۸-نقاط ضعف سیستم های نرم افزاری خودرو تحت بررسی و کاوش قرار گیرد.

۹-توجه به نکات ایمنی بیشتر در دستورالعمل قرار گیرد.

۱۰-نموداری ۳ وجهی بر مبنای فواید خودروی خودران،امنیت آن و حریم خصوصی راننده و سرنشینان طراحی و در پروسه تولید این خودرو ها بدان توجه شود.

ارسال نظر