بنیان گذار دبیان به طرز مشکوکی درگذشت

ایان مرداک پایه گذار توزیع دبیان سیستم عامل لینوکس در سن 42 سالگی درگذشت.

بنیان گذار دبیان به طرز مشکوکی درگذشت

همانطور که می دانید دبیان توزیعی از لینوکس است که از نرم‌افزارهای آزاد و تحت مجوز عمومی همگانی GNU تشکیل شده است. ایان مرداک، پروژهٔ دبیان را در ۱۶ اوت ۱۹۹۳ زمانی که دانشجوی دانشگاه پردیو بود آغاز کرد. نام این توزیع را از تلفیق نام خود و همسرش (Debra) انتخاب کرده بود. دبیان یکی از متدوال ترین و مطرح ترین نسخه های لینوکس است که هم برای استفاده شخصی و هم در سرورها از آن بهره گرفته می شود.

به گزارش کلیک ، عصر روز دوشنبه هفته گذشته او پس از انتشار چند توئیت نگران کننده در ارتباط با بازداشت توسط پلیس، به دلایل نامعلومی درگذشته است. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان، نظراتی بر مبنای مشکوک بودن مرگ او دارند. متاسفانه اکانت توئیتر ایشان نیز حذف گردیده است. براساس شایعات احتمال می رود پلیس در مرگ او نقش داشته باشد. او اخیرا فعالیت هایی را با شرکت داکر در کالیفرنیا آغاز کرده بود.

اعضای پروژه دبیان با انتشار بیانیه ای احساس تاسف خود را بدین شکل بیان کرد: با قلبی اندوهگین، در سوگ مرگ ایان مرداک، طرفدار بی باک پروژه های متن باز، پدر و پسر و "ایان" در کلمه "دبیان"

دبیان نخستین بار در تاریخ ۱۶ آگوست ۱۹۹۳ بدست ایان مورداک تهیه و منتشر شد. کسی که در ابتدا نام این سیستم را «توزیع لینوکس دبیان» نامید. پروژه دبیان علاوه بر انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی، اطلاعات دقیقی در رابطه با مشکلات امنیتی سیستم‌عامل منتشر می کند. اولین توزیع لینوکس کامپایل‌شده از بسته‌های نرم‌افزاری مختلف، دبیان بوده‌است و یکی از محبوب ترین نسخات لینوکس از گذشته تا به حال به شمار می رود که بسیاری از توزیع های جدیدتر همچون اوبونتو و Steam OS برپایه آن منتشر شده اند.

حال مشخص نیست سکان دار این پروژه در ادامه چه کسی خواهد بود؟

ارسال نظر