تشخیص آلزایمر با استفاده از اسکن مغزی امکان پذیر شد

محققان از نزدیک به بررسی مغز انسان پرداختند تا مواد سمی را که منجر به بروز آلزایمر می شود پیدا کنند. گفته می شود دلیل آن یک آمیلوئید چسبنده است که در پلاک هایی پوشش دهنده مغز است.

تشخیص آلزایمر با استفاده از اسکن مغزی امکان پذیر شد

به گزارش کلیک، ممکن است این آمیلوئیدها قبل از این که فرد حافظه اش را از دست بدهد نیز تشکیل شود. اسکن های جدید PET نشان می دهد که همدست این پلاک ها یعنی تائو (tau) بیش از آمیلوئید منجر به زوال شناختی بیمار و بروز نشانه های آلزایمر می شود؛ به ویژه هنگامی که تائو در قسمت هایی از مغز که در به یاد آوری مسائل مهم نقش دارد منتشر می شود.

به گفته یکی از پزشکان در دانشگاه واشنگتن، این قسمت مانند نوعی محل کسب و کار است و می توان گفت تائو نوعی جلاد به حساب می آید.
این مطالعه مختصر بوده و برای تایید یافته های آن نیاز به تحقیقات بیشتری است. اما تاکید این تحقیق بر توسعه داروهایی است که هم آمیلوئیدها و هم تائو را هدف قرار دهد و امید است که این دارو بتواند به افرادی که اولین نشانه های آلزایمر در آن ها بروز کرده است کمک کند.
حدود ۵ میلیون نفر در آمریکا دچار آلزایمر هستند و انتظار می رود این رقم تا سال ۲۰۵۰ دو برابر شود. داروهای کنونی تنها به طور موقت علایم را کاهش می دهند. یافتن داروهای جدید نیز مشکل است. زیرا بیماری آلزایمر از یک یا دو دهه پیش از بروز نشانه های بیماری شروع به نابود سازی مغز می کند.

مدت زیادی است که پزشکان می دانند در بسیاری از افراد بزرگسال پلاک های آمیلوئید به وجود می آید که خطر ابتلا به آلزایمر را بیشتر می کند. آخرین نظریه نیز این است که وقتی تائو بیمار را به سوی بیماری سوق می دهد آمیلوئید جرقه را روشن می کند.
اخیرا محققان روشی را توسعه داده اند تا بتوانند اسکن PET انجام داده و رسوبات تائو را همانند آمیلوئیدها ببینند. در حال حاضر هزینه این اسکن بالا است و فقط در اختیار محققان قرار دارد.
این تیم تحقیقاتی، اسکن PET مربوط به آمیلوئید و تائوی ۱۰ بیمار مبتلا به آلزایمر خفیف و ۳۶ فرد بزرگسال سالم را تحلیل کردند. آن ها الگوی رسوبات آمیلوئید و تائو را به کمک مجموعه ایی از آزمون های حافظه استاندارد با یکدیگر مقایسه کردند.
مشخص است که در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر مقدار زیادی آمیلوئید وجود دارد اما اندکی آمیلوئید در مغز افراد سالم هم وجود داشت. برخی افراد نیز که از لحاظ شناختی مشکلی نداشتند نیز مقداری رسوب تائو در مغز خود داشتند.
اما در لوب تمپورال مغز، منطقه ای که به حافظه متصل می شود تائو به صورت خوشه ای وجود داشت. یافته ها نشان می دهد که وقتی آمیلوئیدها به عنوان اولین نشانه های بیماری دیده می شوند و فرد می تواند وجود کمی تاوئو را تحمل کند، انتشار تائو سمی در محل اشتباه فرد را به بیماری آلزایمر مبتلا می کند.
دکتر آنسه از دانشگاه واشنگتن قصد دارد روی افراد بیشتری مطالعه کند تا بتواند به کاهش بیماری آلزایمر در بین افراد کمک کند.
به گفته یکی از پزشکان دانشگاه جورج تاون این روش هم برای درک فرآیند اصلی و اولیه بیماری و هم برای توسعه درمان های مناسب بسیار مهم است.
در سال های اخیر تعدادی از داروهایی که آمیلوئید ها را هدف قرار می دهند با شکست مواجه شده اما بسیاری از پزشکان عقیده دارند درمان بیماری هنگام بروز علایم و در مراحل اولیه شروع نمی شود. در حال خاضر تعدادی داروی ضد تائو نیز در دست تولید است.

ارسال نظر