تشخیص ضربات مغزی با دستگاه ردیاب حرکات چشم

به تازگی دستگاهی اختراع شده که با استفاده از دوربین های فرو سرخ و با رهگیری حرکت های چشم به تشخیص ضربه های مغزی در مدت یک دقیقه کمک می کند و یک تشخیص سریع را در مورد آسیب دیدگی ورزشکاران ارائه می کند.

تشخیص ضربات مغزی با دستگاه ردیاب حرکات چشم

به گزارش کلیک، شرکت SyncThink که در بوستون واقع شده، در زمینه تکنولوژی عصبی فعالیت می کند. این شرکت در ماه فوریه اجازه استفاده از اولین دستگاه خود به نام " Eye-Sync " را از سازمان غذا و داروی ایالات متحده دریافت کرد. به دلیل نگرانی های روز افزون در مورد آسیب های مغزی ناشی از ورزش های تماسی، این دستگاه اولین نمونه در نوع خود است که چراغ سبز مسئولان را دریافت کرده است.
ضربه مغزی، شبکه عصبی پیش بینی کننده مغز را تحت تاثیر قرار می دهد که کنترل کننده واکنش های انسان است و این دستگاه بر روی تحلیل واکنش های بصری تمرکز می کند.

کاربر یک هدست واقعیت مجازی متصل به یک تبلت کامپیوتری را روی سر خود قرار می دهد که دارای یک دایره متحرک است و در صفحه نمایش ظاهر می شود.
همان طور که کاربر دایره را دنبال می کند، دوربین ها حرکت چشم ها را رهگیری کرده و اطلاعات به دست آمده با حرکت های طبیعی چشم مورد مقایسه قرار می گیرند.
دن بیلر، کارمند ارشد فناوری شرکت SyncThink در گفتگو با پایگاه Reuters اعلام کرد، " داده های به دست آمده از ارزیابی ما در مقادیر بسیار بالا جمع آوری می شوند، به طوری که ما را قادر می سازند تا در ظرف یک دقیقه یک ارزیابی کامل تهیه کنیم."
علائم ضربه های مغزی، که یک شکل خفیف از آسیب مغزی ناشی از ضربه به سر هستند، ممکن است از انواع سردرد و سرگیجه گرفته تا لکنت زبان و استفراغ را شامل شود. در برخی موارد خاص، ظهور این علائم ممکن است چند روز طول بکشد.

تشخیص ضربات های مغزی ممکن است دشوار باشد، و اگر ورزشکاران بعد از ضربه به فعالیت خود ادامه دهند، این امر آنها را در معرض صدمه مغزی جدی تری قرار می دهد.
در ماه گذشته مسئول یکی از لیگ های فوتبال مهم ملی، در سخنرانی خود در جلسه کنگره ایالات متحده، رابطه بین آسیب های مغزی مرتبط با فوتبال و بیماری اختلال مغزی به نام آسیب مغزی ضربه ای مزمن (CTE) را تصدیق کرد.

در ورزش های تماسی دیگر مانند راگبی و فوتبال استرالیایی، آگاهی نسبت به خطرات ناشی از ضربات مغزی به طور روز افزون در حال افزایش است و در همین راستا قوانین دائماً در حال تغییر هستند و یا آیین نامه های جدیدی برای تضمین سطح ایمنی بازیکنان اتخاذ می شوند.
به گفته بیلر، " اکنون آگاهی بیشتری درباره خطرات موجود در این زمینه وجود دارد و همچنین پذیرش این خطرات و روش های کاهش آنها در حال افزایش است، و فناوری ما می تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند. فناوری که ما در ساخت این دستگاه به کار گرفته ایم در طول یک دهه گذشته توسعه یافته و ما در مورد آن بسیار با دقت عمل کرده ایم. "

این شرکت در ساخت این دستگاه با ارتش ایالات متحده و تیم های ورزشی دانشگاهی همکاری داشته است. قیمت این دستگاه 25 هزار دلار است.
این شرکت تنها شرکتی نیست که در زمینه این نوع تجهیزات فعالیت می کند. شرکت Oculogica واقع در نیویورک، در حال توسعه یک " فناوری ردگیری حرکت چشم " ثبت اختراع شده است تا به شناسایی ضربات مغزی و آسیب های مغزی ناشی از ضربه کمک کند.

منبع:cnet

ارسال نظر