فناوری تشخیص بیماری‌های ژنتیکی بر اساس ساختار صورت

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که بتوان از روی یک عکس سلفی ساده مشکلات ژنتیکی را تشخیص داد؟ مطالعات کمپانی FDNA این امکان را فراهم کرده است.

فناوری تشخیص بیماری‌های ژنتیکی بر اساس ساختار صورت

کلیک -شاید اگر چند سال پیش این موضوع عنوان می شد که با یک تصویر ساده از چهره می توان بیماری ژنتیکی را تشخیص داد، کسی این موضوع را زیاد جدی نمی گرفت ولی امروز محققان به این تکنولوژی دست پیدا کرده اند که تنها با یک اسکن ساده از چهره بتوان بیماری های ژنتیکی را تشخیص داد.

براساس تحقیقات کمپانی FDNA نرم افزاری با عنوان Face2Gene در حال بررسی است؛ که این نرم افزار با بررسی چهره و الگوی چهره فردی از روی عکس می تواند به نتایجی در رابطه با مشکلات ژنتیک دست پیدا کند. در واقع می توان گفت اگر مسئله ای در میان باشد این نرم افزار اطلاعاتی را در اختیار متخصص قرار می دهد و متخصص نیز براساس داده ها می توان به نتایج بسیار بهتر و دقیق تری دست پیدا کند.

هدف اصلی این پروژه این است که با یک عکس بسیار ساده بتوان مشکلات ژنتیکی را به سرعت متوجه شد و بیماران سریع تر روند درمان خود را شروع کنند. بسیاری از بیماران ژنتیکی به علت تأخیر در اقدام برای درمان با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده اند که اگر بتوان این پروژه را در سطوح بسیار گسترده تر عملی کرد؛ امید است که دیگر هیچ بیماری ژنتیکی دیرتر از موعد مقرر شناخته نشود.

این گروه تحقیقاتی تاکنون توانسته اند حدود ۷۰۰۰ الگوی مشکل دار ژنتیکی را شناسایی کنند و برنامه آن را در اختیار دستگاه و نرم افزار قرار دهند، بی شک هنوز راه بسیار طولانی برای تکمیل این روند وجود دارد.

Gelbman یکی از اعضای اصلی پروژه FDNA اظهار دارد که تفاوت های بسیار ظریفی میان الگوهای شناختی بیماری های نادر وجود دارد و پیدا کردن فرم و الگوی دقیق برخی بیماری های نادر بسیار مشکل است؛ علت این سختی نیز نادر بودن این بیماری ها و وجود نداشتن الگوهای آماده در جامعه است. این گروه تحقیقاتی اطلاعات خود را براساس الگوی صورت بیماران مراجعه کننده به کلینیکی در کشور خود، با اجازه بیماران جمع آوری کرده است. همان طور که اشاره شد بانک اطلاعاتی این گروه تحقیقاتی هنوز کامل نشده است و سخنگوی این گروه اظهار دارد که هنوز الگوهای بسیار زیادی باقی مانده است و هنوز نقص در این بانک اطلاعاتی وجود دارد.

در نهایت هدف اصلی این گروه تحقیقاتی این است که بتوان بسیاری از بیماری های ژنتیکی را بسیار زودتر و راحت تر تشخیص داد که بیماران بتوانند روند درمانی بهتر و سریع تری را طی کنند. یکی از بیماری هایی که در صدر جدول بررسی این گروه تحقیقاتی قرار دارد اوتیسم است که این گروه در رابطه با این بیماری تحقیقات بسیار گسترده ای انجام داده است.

امید است که این تکنولوژی بتواند به سرعت جای خود را در دنیای پزشکی باز کند تا بیماران ژنتیکی از درمان سریع تر بهره‌مند شوند.

ارسال نظر