شناسایی حمله بعدی داعش با این فناوری جدید

یک فیزیک دان از دانشگاه میامی آمریکا الگوریتمی را ایجاد کرده است که می تواند پست های رسانه های اجتماعی داعش (ISIS) را اسکن کرده و از آن برای پیش بینی حمله تروریستی بعدی این گروه استفاده کند.

شناسایی حمله بعدی داعش با این فناوری جدید

دکتر نیل جانسون و تیم او امروز در نشریه Science روش جستجوی خود در پست های تقریباً یک سال قبل این گروه در شبکه اجتماعی روسی Vkontakte را شرح می دهند، به طوری که نظرات موافق نسبت به داعش را در چندین زبان جستجو می کند. اطلاعات به دست آمده به جانسون و تیم او اجازه می دهد که یک مدل آماری ایجاد کنند تا الگوهای رفتاری در میان حامیان آنلاین داعش را مشخص کنند.

مدل دکتر جانسون به جای تلاش برای غربال کردن انبوهی از رسانه های اجتماعی در جستجوی یافتن اطلاعاتی از حملات احتمالی، در واقع به این نکته توجه می کند که گروه های کوچک و خود سازمان یافته چگونه قبل از مبارزه در دنیای واقعی به صورت آنلاین پیام رد و بدل می کنند. همان گونه که New York Times توضیح می دهد، این گروه ها امواج فعالیت جدید خود را انعکاس می دهند به طوری که اگر این امواج پیگیری شوند می توانند به طور بالقوه به جایی که این فعالیت روی خواهد داد اشاره کنند. این مدل حوادثی مانند سن برناردو یا اورلاندو را پیش بینی نخواهد کرد، جایی که یک یا دو فرد به تنهایی عمل کردند، بلکه این مدل می تواند برای متوقف کردن این امواج قبل از دریافت حمایت های لازم برای تبدیل شدن به حملات تروریستی وسیع استفاده شود.

تحقیق دکتر جانسون حدود ۱۰۰ هزار عضو از ۲۰۰ گروه گوناگون کوچک را در پیام رسان Vkontakte مورد توجه قرار داد، جایی که در آن حامیان داعش از اعلامیه های افراط گرایی گرفته تا نکته هایی درباره زنده ماندن در حملات را با هم به اشتراک می گذارند. یافته ها نشان می دهد که افراد بنیادگرا هرگز برای مدت طولانی مثل یک " گرگ تنها " نخواهند بود و تمایل دارند تا گروه های آنلاین را جستجو کنند و به آن ها بپیوندند. اگرچه این گروه های کوچک به دلیل حذف شدن یا مسدود شدن توسط شبکه های اجتماعی دائماً در حال جا به جا شدن هستند، اما آنها تمایل دارند تا با گروه های بزرگ تر ادغام شوند تا دامنه تاثیرگذاری خود را گسترش دهند.

از طرف دیگر، کارشناسان ارتباطات و تروریسم کاربرد و سودمندی مدل دکتر جانسون را زیر سوال برده اند. بعد از تحلیل اطلاعات گذشته منتهی به حملات تروریستی در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، تنها حمله ای که این مدل توانست به درستی پیش بینی کند مربوط به محاصره غیر منتظره شهر کوبانی در سوریه در سال ۲۰۱۴ بود. این حمله یک عملیات نظامی در مقیاس وسیع بود، بنابراین طبق نظر جِی اِم برگر ، کارشناس مسائل تروریسم، این واضح و مشخص است که گروه های افراط گرا از رسانه های اجتماعی برای جلب حمایت و انتشار تبلیغات قبل از یک حمله استفاده کنند. بنابراین، اگرچه این مدل نتوانسته از حمله انجام توسط یک گروه کوچک مخفی مانند حمله پاریس جلوگیری کند، اما هنوز می تواند برای پیش بینی حوادثی که در آن داعش مانند یک ارتش عمل می کند کاربرد داشته باشد.

ارسال نظر