تماشا کنید؛ تشخیص میزان علاقه دانشجویان به درس از طریق فناوری تشخیص چهره

یک استاد علوم کامپیوتری در دانشگاه سیچوان چین در حال استفاده از فناوری تشخیص چهره و حالات آن به منظور سنجش میزان علاقه و توجه دانشجویان در کلاس‌های خود است. این فناوری می‌تواند به استادان برای اداره بهتر کلاس و بهبود روش‌های تدریس نیز کمک کند.

تماشا کنید؛ تشخیص میزان علاقه دانشجویان به درس از طریق فناوری تشخیص چهره

به گزارش کلیک، این فناوری جدید که توسط خود این استاد که وِی شائولانگ نام دارد، طراحی و ایجاد شده است و اطلاعات چهره افراد را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد و از این اطلاعات برای تشخیص میزان علاقه و انگیزه دانشجویان برای فراگیری درس‌ها استفاده می‌کند. وی شائولانگ از این اطلاعات در جهت بهبود روش‌های تدریس خود نیز استفاده می‌کند. وی عنوان کرد زمانی که به عنوان مدرس فعالیت خود را در این دانشگاه شروع کرده است، ایده استفاده از فناوری تشخیص چهره را برای بررسی میزان توجه و علاقه دانشجویان مطرح کرده است. وی در ادامه افزود که در طول‌ سال‌هایی که از این فناوری استفاده کرده است، دریافته است که از طریق این فناوری به اطلاعات دیگری نیز می‌توان دست پیدا کرد؛ برای مثال از دانشجویانی که در کنار هم نشسته‌اند، می‌توان فهمید که احتمالا آن‌ها در حال استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستند.

ایده استفاده از فناوری تشخیص چهره از اینجا شروع شد و وِی شائولانگ دریافت که با استفاده از این فناوری می‌تواند علاوه بر چهره دانشجویان، حالات و عواطف چهره آنان را نیز تشخیص دهد.

وی در ادامه گفته‌های خود افزود او برای تشخیص رفتار دانشجویان، در حال استفاده از یک سیستم تشخیص حالات چهره نیز است. وی امیدوار است که بتواند این فناوری را برای تجزیه و تحلیل موارد مختلف نیز مورد استفاده دهد؛ برای مثال با استفاده از این فناوری می‌توان تشخیص داد آیا روش تدریسی که در حال حاضر به‌کار‌گرفته شده است، برای دانشجویان مناسب است یا نه. ممکن است این فناوری برای تشخیص الگوهای رفتاری نیز مفید واقع شود و به استاد در جهت اداره بهتر کلاس کمک کند؛ برای مثال استادان با استفاده از این فناوری می‌توانند تشخیص دهند که چه زمانی لازم است برای دانشجویان لطیفه‌ای تعریف کنند و یا توجه آنان را به خود جلب کنند.

پروفسور وِی شائولانگ متذکر شد که به نظر می‌رسد که استفاده از این فناوری در جلب توجه دانشجویان و علاقه‌مند کردن آن‌ها به کلاس نقش بسزایی دارد و افزود که وی برای استفاده از روش‌های غیر متداول در روش تدریس خود، فردی شناخته‌شده است. به نظر او دانشجویان از این فناوری استقبال کرده‌اند و برای استفاده از آن آماده هستند. وی همچنین خاطر نشان کرد که دانشجویان می‌توانند سه هفته‌ به طور آزمایشی در کلاس‌هایی که از این فناوری در آن‌ها استفاده شده است، شرکت کنند و در صورتی که این فناوری را دوست نداشتند، مجبور به حضور در این کلاس‌ها نیستند و پس از سه هفته از آن‌ها خواسته می‌شود در صورت رضایت، فرم رضایت‌نامه را به منظور ساخت یک کلیپ ویدیویی تکمیل کنند.

وی عنوان کرد که سیستم تشخیص حالات چهره هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و در حال حاضر تنها می‌توان برای تشخیص دو حالت چهره یعنی خوشحالی و بی‌تفاوت بودن از آن استفاده کرد؛ اما ایجاد قابلیت تشخیص حالت‌های دیگر چهره برای این سیستم کار مشکلی نیست و می‌توان در طول زمان این کار را نیز انجام داد.

این سیستم در حال حاضر از داده‌های آفلاین برای تشخیص حالات مختلف استفاده می‌کند که به معنای آن است که پروفسور وِی شائولانگ نمی‌تواند حالات مختلف چهره دانشجویان را درست در همان لحظه‌ای که رخ می‌دهند، تشخیص دهند؛ اما در عوض اطلاعات به دست آمده از این سیستم می‌تواند برای بهبود روش‌های تدریس و جلب توجه بیشتر دانشجویان به درس به‌کار‌گرفته شود.

به نظر شما آیا این فناوری تشخیص چهره و حالات آن می‌تواند در این زمینه موفق عمل کند یا نه؟

برای درک بهتر عملکرد این فناوری کلیپ زیر را تماشا کنید.

ارسال نظر