اشتباه بزرگ استیوجابز در مورد گوشی های بزرگ

استیوجابز، در دورانی که ریاست اپل را بر عهده داشت، معتقد بود که کاربران بیشتر به سمت گوشی های هوشمند با اندازه کوچک جذب می شوند و تمایلی به گوشی های هوشمند بزرگ ندارند.

اشتباه بزرگ استیوجابز در مورد گوشی های بزرگ

به گزارش کلیک، امسال اگر چه اپل دوباره با معرفی آیفون ۴ اینچی (آیفون SE ) دل طرفداران ناراضی را به دست آورد و کمی خود را در بازار گوشی های هوشمند با اندازه متوسط جا انداخت، اما نتوانست به موقثیت چندانی دست پیدا کند. دلیل این امر هم مشخص است؛ گوشی های هوشمند با اندازه صفحه نمایش بزرگ (۵ اینچ به بالا) امروزه نسبت به گوشی های هوشمند کوچک یا متوسط شهرت و محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند و همین باعث شده تا سنت دیرینه اپل دیگر به یک خاطره تبدیل شود!

در همین باب، استیو جابز که به نظر من مدیرعامل افسانه ای اپل و یکی از مهم ترین چهره های تکنولوژی در دهه های اخیر است، به گوشی هوشمند با اندازه بزرگ هیچ علاقه ای نداشت و نیز در ادامه موفقیت این نوع گوشی ها را دور از واقعیت می دانست. در جولای ۲۰۱۰، استیو جابزدر حال پاسخ دادن به برخی سوالات در مورد جنجال آنتن دهی آی فون ۴ بود و اساس سوالات این بود که این مسئله ممکن بود با طراحی یک گوشی بزرگ تر حل شود؛ مسئله ای که اپل علاقه ای به آن نداشته است! جابز در پاسخ گفت: ما این گوشی را با اندازه بزرگ نساختیم، چون هیچ کس تمایلی به خرید گوشی هوشمند بزرگ ندارد و همین خطی مشی و سیاست اپل در زمان مدیرعاملی جابز باعث شده بود تا اندازه آیفون از سال ۲۰۰۷ تا آن موفع همان ۳٫۴ اینچ باشد.

البته شاید منظور استیو جابز از عدم علاقه کاربران به خرید گوشی های هوشمند بزرگ تنها آیفون بوده است، چرا که در عین حال مشاهده می کنیم در نیمه اول سال ۲۰۱۰، گوشی های هوشمند اندرویدی با صفحه نمایش های بزرگ (مانند سامسونگ گلکسی اس ۴ اینچی یا HTC Evo 4G با صفحه نمایش ۴٫۳ اینچی) توجه بسیاری از کاربران و مشتریان را به سمت خود جلب کردند و موفقیت نسبتا خوبی را کسب کردند.

با این اوصاف، استیو جابز حداقل در مورد این موضوع اشتباه فکر می کرد. با کمی دقت، متوجه می شویم که امروزه مردم گوشی های بزرگ را ترجیح می دهند، حتی اگر خوش دست نباشند یا به دشواری بتوانند آن ها را در دستان خود نگه دارند. به همین دلیل، احتمالا به این زودی این علاقه و تمایل از بین نخواهد رفت.

دو سال بعد از این که آیفون ۴ در سال ۲۰۱۲ به طور رسمی عرضه شد، اپل که حالا در فقدان استیو جابز و با مدیریت تیم کوک به سمت جلو پیش می رود، آیفون ۵ چهار اینچی خود را به بازار معرفی کرد. دو سال بعد از این واقعه یعنی در سال ۲۰۱۴، اپل آیفون ۶ را با اندازه صفحه نمایش ۴٫۷ و نیز آیفون ۶ پلاس را با اندازه ۵٫۵ اینچ به بازار عرضه کرد که این خود گواه تمایل و رقبت مردم به خرید گوشی های هوشمند با اندازه بزرگ بود. در حقیقت، اپل می بایست که سیاست خود را تغییر می داد، چون گوشی های اندرویدی هر لحظه در حال پیشی گرفتن از آیفون بودند و با این کار نسیتا وضع بازار متعادل شد.

همان طور که در جریان هستید، استیو جابز در تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۱۱ دار فانی را وداع گفت و این یعنی ما ۵ سال است که اپل را بدون استیو جابز در کنار خود حس می کنیم و مطمئنا نمی دانیم او راجع به آیفون های با اندازه ۴٫۷ و ۵٫۵ اینچی چه فکری می کرد! شاید هم به خاطر همین بوده که مسئولین اپل چشم او را دور دیده اند و اقدام به این کار ها زده اند!

اما به احتمال زیاد او با علم به این موضوع که زمان در حال تغییر است و نیز مردم نیز همراه با زمان دچار دگرگونی می شوند، با این موضوع کنار می آمد و می توانست به آیفون های با اندازه بزرگ نیز فکر کند.

شما در این باره چه نظری دارید؟ آیا هنوز از کاربران آیفون های متوسط هستید و یا ترجیح می دهید با فناوری روز دنیا پیش بیایید و آیفون های جدید تر و با اندازه بزرگ تر را خریداری کنید؟ به هرحال، این بسته به نظر افراد متغیر است و واقعا باید دید کاربران از گوشی خود چه انتظاراتی دارند؛ اگر وب گردی را به یکی از موضوعات اصلی روزانه خود تبدیل کرده اید، باید به فکر صفحه نمابش های بزرگ باشید و اگر تنها خوش دست بودن گوشی برایتان مهم است، باید از نظر استیو جابز به طور افراطی حمایت کنید!

ارسال نظر