کشف کهکشانی پنهان و مملو از ماده تاریک

دانشمندان کهکشانی را یافته اند که تقریبا جرمی برابر با کهکشان راه شیری دارد اما به طور کلی از ماده تاریک تشکیل شده است. این کهکشان که Dragonfly 44 نام دارد به کهکشان راه شیری نزدیک است، البته فراموش نکنید واژه نزدیک در نجوم، مفهومی متفاوت با ادبیات زمینی ما دارد. 

کشف کهکشانی پنهان و مملو از ماده تاریک

به گزارش کلیک،Dragonfly 44 بیش از ۳۳۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و زیر مجموعه ای از مجموعه کهکشان های Coma به حساب می آید. این کهکشان آنقدر تاریک است که برای سالها از دید دانشمندان پنهان مانده بود. پس از کشف اولیه کهکشان، دانشمندان در انتظار کهکشانی مملو از سیارات و ستاره های مختلف بودند اما در عوض با کهکشانی ساخته شده از ماده تاریک روبرو شدند. اگر بخواهیم به صورت دقیق به شما بگویم تنها ۰٫۰۱% این کهکشان از موادی شبیه به کهکشان راه شیری تشکیل شده و باقی ۹۹٫۹۹% را ماده تاریک تشکیل می دهد. هیچکس هنوز نمی داند که چطور یک کهکشان می تواند با چنین حجمی از ماده تاریک تشکیل شود.

کشف این کهکشان هم در نوع خود جالب است. دانشمندان در حالی که مشغول بررسی تغییرات ستاره ها بودند به فعالیت های مشکوکی برخوردند که از نظر علمی منطقی به نظر نمی رسید. پروفسور Pieter van Dokkum از دانشگاه Yale بر این باور است که ستاره ها راهی برای کشف ماده تاریک هستند. با بررسی ستاره ها و عکس العمل های آنهاست که می توانیم به وجود موادی پی ببریم که با چشم قابل دیدن نیستند. ستاره های این کهکشان حرکاتی بسیار سریع دارند که نشان دهنده وجود ماده ای بسیار بزرگ است. ماده ای که تنها با نظریه ماده تاریک و سیاه چاله ها قابل درک به نظر می رسد.

کاشفان این کهکشان می‌دانستند که این ماده باید جاذبه لازم برای نگه داشتن ستاره‌ها در کنار هم را ایجاد کند اما مشکل اینجاست که چنین جرمی در مشاهدات آنها وجود نداشت. با کشف Dragonfly 44 راه برای کشف بسیاری دیگر از کهکشان‌های پنهان باز خواهد شد.

اینکه این کهکشان چگونه به وجود آمده است هنوز برای دانشمندان قابل فهم نیست اما تعداد زیادی از ستاره‌ها در فضایی کوچک می‌تواند سر نخ خوبی باشد. ماده تاریک همچنان بزرگ‌ترین راز جهان هستی است که دانشمندان می‌دانند وجود دارد اما راهی برای اثبات آن ندارند.

دانشمندان بر این باورند که با کشف کهکشان پنهانی نزدیک‌تر به زمین می‌توانند به تعاریفی دقیق‌تر از ماده تاریک برسند. تنها ۵ درصد از ماده جهان هستی از موادی تشکیل شده که برای انسان ملموس است. ۲۷ درصد را هم ماده تاریک تشکیل می‌دهد و ۶۸ درصد دیگر انرژی تاریک است که کهکشان‌ها را از هم دور می‌کند.

ارسال نظر