کشف ضد خاطرات برای اولین بار

به تازگی محققان به کشف ضد خاطرات دست یافته اند که از برخی بیماری های روانی جلوگیری می کند.

کشف ضد خاطرات برای اولین بار

به گزارش کلیک، تیمی از دانشمندان دانشگاه آکسفورد بر این باورند که موفق به کشف معادل عصبی ضد ماده شده اند. همانند ضد ماده که به عنوان قرینه ذرات زیراتمی عمل می کند، این "ضد خاطرات" نیز مانند نسخه های از خاطرات ما عمل می کنند.

خاطرات در سطح بنیادین خود اتصالات الکتریکی ساده ای بین سلول های عصبی هستند. زمانی که شما خاطره جدیدی می سازید ارتباط بین مجموعه ای از سلول های عصبی تقویت می شود. در صورتی که این تنها مکانیزم مغز باشد ایجاد خاطرات جدید در نهایت به فعالیت الکتریکی فراری در مغز منجر می شد. با توجه به فرضیه این تیم تحقیقاتی باید سیستم بازدارنده ای وجود داشته باشد که مانع از این فعالیت شود و دقیقا اینجاست که پای ضد خاطرات به میان می آید.

ضد ماده

این شکل ها نشان دهنده اتصالات عصبی هستند که الگوی معکوس تکانه های الکتریکی را در هنگام ایجاد خاطره واقعی توسط سلول های عصبی تولید می کنند. در واقع این خود خاطره را تحت تاثیر قرار نمی دهد بلکه اتصال فیزیکی بین سلول های عصبی است، اما تا اندازه ای فعالیت الکتریکی تولید شده توسط اتصالات را کسر می کند. اگر چنین نشود خاطرات به طور بالقوه می تواند یکی پس از دیگری به ذهن برسند در نتیجه حالت روانی مانند اسکیزوفرنی ایجاد می کند.

در حال حاضر محققان با تکیه بر شواهد به دست آمده از آزمایش های انجام شده بر روی موش ها و مدل های نظری برای پشتیبانی از این فرضیه استفاده می کنند، هر چند آنها روشی را برای تست بر روی انسان ابداع کرده اند. اول به افراد آموزش داده می شود که با توجه به خطوط نارنجی بین مربع ها در نمودار بالا ارتباطی بین مربع قرمز و مربع سبز رنگ ایجاد کنند. به طور معمول، ضد خاطره (که با خطوط خاکستری نشان داده شده است) از فعالیت الکتریکی حافظه جلوگیری می کند، با این حال، اگر تحریک الکتریکی خفیفی در مغز اعمال شود که در آن ضد خاطره فعال باشد خاطره اصلی آشکار می شود.

شما در واقع می توانید فعالیت را در نمودار ردیف پایین ببینید. مربع های کوچک نشان دهنده نورون های در ارتباط با خاطره هستند. در ابتدا، سلول های عصبی تنها زمانی که فرد به مربع قرمز فکر کند برانگیخته می شود (A). اما پس از ساخت خاطره ای جدید، سلول های عصبی برای هر دو مربع قرمز و سبز بر انگیخته می شوند (B) حداقل تا زمانی که ضد خاطره وارد شود و فعالیت اضافی را خاموش کند (C). و زمانی که محققان آن ضد خاطره را مختل کنند سلول های عصبی یک بار دیگر برای هر دو مربع قرمز و سبز فعال می شوند(D).

با اینکه این ها تنها نتایج اولیه هستند می توانند به طور بالقوه انقلابی در حوزه علوم اعصاب ایجاد کنند. تعدادی از اختلالات روانی - از اسکیزوفرنی تا اوتیسم - به دلیل تحریک فعالیت الکتریکی نامتقارن در مغز ایجاد می شوند. این کشف می تواند دری به سوی تحقیقات و درمان های جدید باز کند.

منبع: engadget

ارسال نظر