کشف یک دنباله عظیم کهکشانی

در بخشی از کهکشان، در فاصله ای بسیار دور از کهکشان ما، یک کهکشان در حال ساطع کردن دنباله نا متناهی از گازهای داغ است که اخترشناسان را به این گمان برده که محیطی فرا کهکشانی در فضا در حال شکل گیری است.

کشف یک دنباله عظیم کهکشانی

به گزازش کلیک، با استفاده از تصاوير اشعه ايكس كه توسط تلسكوپ فضايي Chandra گرفته شده است، درخشش عجيبی مربوط به يك دنباله به طول ٢٥٠,٠٠٠ سال نوري در مسير كهكشاني موسوم به CGCG254-021 در فاصله ٧٠٠ ميليون سال نوري از زمين مشاهده شده است. دنباله رصد شده، يك جريان خيلي داغ از گازهاي بين ستاره اي است كه از كهكشان جدا شده و با گازهاي درون كهكشاني كلاستری تركيب شده است.
درجه حرارت گازهاي اين دنباله، حدود ١٠ ميليون درجه سلسيوس تخمين زده شده و اين در حالي است كه گازهاي درون كهكشاني در Zwicky 8338 سه برابر داغ تر از آن هستند.
نكته جالب، فاصله بين اين دنباله و كهكشان است. احتمالي وجود دارد كه همه گازهايي كه منجر به ايجاد ستاره ها در كهكشان مي شوند از بين رفته و يا خالي شده اند.
تجزيه و تحليل: سياه چاله عظيم فضایی در حال فروپاشي گدازه ها است.
یک کارشناس علم ستاره شناسی اعتقاد دارد: فاصله زياد بين كهكشان و اين دنباله ممكن است گوياي اين باشد كه اين گازها از كهكشان دور شده اند و در نتيجه اين دنباله از كهكشان جدا شده است.
فضانوردان گمان مي كنند كه ممكن است اين كلاستر از زوائد كهكشاني بوجود آمده باشد. دنباله گاز كه طول آن دو برابر كهكشان ماست، آنقدر بزرگ است که مانند جزيره اي براي توليد ستارگان کهکشان هستند.
تحقيقاتي كه توسط اشعه مادون قرمز روي CGCG254-021 انجام شد، نشان داده كه فعاليت هايي براي ايجاد ستاره در جريان و اين احتمالا علامتي است كه نشان مي دهد اين دنباله در اثر گازهاي خروجي از كهكشان ايجاد شده است. ساير خصوصيات اين دنباله گازي نيز مورد مطالعه قرار گرفته است.خصوصياتي همچون تجمع زياد عناصر سنگين تر (از هليوم) در قسمت بالايي دنباله.(كه به صورت حبابي روشن تر و سردتر در نزديكترين فاصله از سياره والد خود قرار دارد)
شواهدي هم در خصوص يك قوس عجيب در ابتداي دنباله وجود دارد .كهكشان و دنباله هر دو در مشاهدات انجام شده به سمت پايين در حركت هستند. اين قوس توسط فعاليت هاي مافوق صوت درون كهكشان ها ايجاد مي شود.
تجزيه و تحليل: كهكشان فوق متراكم، قرباني سرقت ستاره اي
Gerrit Schellenberger در دانشگاه Bonn آلمان كه مديريت اين تحقيقات را كه در ماه نوامبر در مجله Astronomy and Astrophysics چاپ شد به عهده دارد گفت: "اين دنباله يك مثال زنده از چگونگي شكل گيري كلاسترهاي كهكشاني است. این احتمال وجود دارد که بتوانيم حركت يك كهكشان را در كلاستر مشاهده كنيم؛ موادي كه در اين دنباله وجود دارند تنها هيدروژن نيست بلكه عناصر سنگين تري را نيز در بر دارد و اين تراكم ابری، خبر از نسل جديدي از دنباله ها در ورای كهكشان ها مي دهد.
كلاسترهاي كهكشاني به دليل تراكم بالايشان توجه زيادي را به خود جلب كرده اند و اغلب شامل صدها يا هزاران كهكشان هستند.
اين ساختارهاي گسترده، مانند جزيره هايي براي غلبه بر جاذبه و زمان فضايي هستند و به نوعي مخزن منطقه تاريك فضايي (منطقه غير قابل ديدي كه حدود ٨٥ درصد از تراكم جهان را به خود اختصاص داده است) محسوب مي شوند.
با دقيق شدن روي اين كلاسترها بهتر مي توانيم به چگونگي شكل گيري كهكشان هاي مجزا پي ببريم.
Schellenberger اضافه كرد: از آنجا كه كلاسترهاي كهكشاني بسيار عظيم هستند،نقش مهمي در فهميدن اينكه جهان چگونه شكل گرفته است ايفا مي كنند. براي درك كلاسترهاي كهكشاني نياز است بدانيم كه كهكشان ها چگونه در طول زمان تغيير مي كنند و در اين زمينه اين دنباله هاي ديده شده توسط اشعه ايكس بسيار مهم هستند.

ارسال نظر