نمایش میزان گلوکز خون با دست بندهای گرافنی

تست گلوکز میزان قند خون خاصی به نام گلوکز را در خون شما اندازه می گیرد.

نمایش میزان گلوکز خون با دست بندهای گرافنی

به گزارش کلیک٬ به طور طبیعی میزان گلوکز خون شما پس از صرف غذا به طور محسوسی بالا می رود. به تازگی دانشمندان دست بندهای گرافنی اختراع کرده اند که میزان گلوکز خون را نمایش می دهد و درمان های دارویی را به بدن منتقل می کند.
این هفته دانشمندان جزئیاتی در مورد دستبندهای جدیدی منتشر کرده اند که برای نمایش و درمان انواع دیابت طراحی شده اند. این دست بندها توسط تیمی از دانشمندانی که در کره جنوبی، ماساچوست، و تگزاش کار می کنند تولید شده اند، دست بندهایی که پشت آنها پیداست از گرافن ، مقدار کمی طلا و سوزن های ریز مسئول انتقال گرما که با متفورمین پر شده اند تشکیل شده اند، دارویی که به صورت ضربه ای شروع به تولید انسولین برای لوزالمعده بیمار می کند.

دانشمندان در تولید نوار از گرافن استفاده اند، یعنی شکل منحصر به فردی از کربن با ویژگی های الکتروشیمیایی، و ماتریس انعطاف پذیری که آن را برای استفاده در حسگر پزشکی ایده آل می کند. گرافن با مقدار کمی طلا و شبکه ای برای بهبود توانایی آن برای شناسایی تغییرات الکتروشیمیایی ترکیب شده است. وصله ارتجاعی (قابل کشش) حاوی یک گرم کننده، حس گر دما، رطوبت، گلوکز و pH برای نمایش سطوح گلوکز خون است. آن با سوزن های ریزی نیز تجهیز شده که از نظر دمایی فعال شده اند تا داروهای دیابت نظیر متفورمین را زیر پوست تزریق کنند.
دست بند هنگام تماس با پوست سطح گلوکز خون را با استفاده از سنسورهایی تخمین می زند که ترکیب شیمیایی قند خون را مشخص می کند و دمای پوست را نشان می دهد. تقریبا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تأخیر در شناسایی گلوکز وجود دارد چون برای مشخص کردن ترکیب قند برای تغییر در پاسخ به نوسانات موجود در گلوکز خون زمان لازم است. در نتیجه، نوار بهترین مورد برای دیابتی های نوع ۲ است که به مانیتورینگ دقیقه به دقیقه نیازی ندارند.
در آزمایش های حیوانی، محققان نشان داده اند که این تکه می تواند به صورت گرمایی فعال شود تا متفورمین تزریق نموده و سطوح گلوکز خون را در موش های مبتلا به دیابت به میزان نرمال برساند. با وجود این که این نوار روی موش ها به طرز کارآمدی عمل می کند، اما سیستم فعلی نمی تواند برای بیماران انسانی مقیاس مناسبی باشد. سوزن های ریز تنها میزان (دز) کمی متفورمین انتقال می دهند، و شایستگی سیستم را برای اشخاصی که به دز بالاتری از دارو نیاز دارند کمتر می کند.
طبق گفته ی محقق فارماکولوژی ریچارد گو از دانشگاه Bath ، با طرح فعلی، به نظر می رسد بسیار غیر ممکن باشد که دز روزانه متفورمین برای بزرگسالان بتواند بدون سوزن های ریز و یا انتقال یابد. نوار نیز مشکل گلوکز خون پایین را حل نمی کند، که اغلب زمانی اتفاق می افتد که میزان بسیار بیشتری از در متفورمین تزریق شده است.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر