نانو ربات‌هایی از جنس DNA که در بدنتان مولکول جابه‌جا می‌کند

رسانه کلیک - محققان یک نانو ربات از جنس DNA تک رشته ای ساختند که می تواند به صورت خودکار مولکول ها را جمع آوری و آنها را به مکان های خاص منتقل کند.

نانو ربات‌هایی از جنس DNA که در بدنتان مولکول جابه‌جا می‌کند

به گزارش رسانه کلیک ؛ به نقل از وب‌سایت engadget، ربات ها هنگام مرتب سازی اجسام عملکرد خوبی از خود نشان می دهند، به همین خاطر ایده مرتب‌سازی در مقیاس سلولی با استفاده از نانو ربات ها به ذهن پژوهشگران رسید. محققان موسسه فناوری کالیفرنیا در یک طرح پژوهشی، رباتی ساختند که از جنس DNA تک رشته ای است و می تواند به صورت خودکار مولکول های خاصی را به مکان های مورد نظر منتقل کند.

این نانو ربات همانند یک دستگاه عمل نمی کند در واقع هر بخش از این مجموعه رباتیک از نوکلئوتیدهایی ساخته شده که وظایف مشخصی را بر عهده دارند؛ یک بخش باعث حرکت می شود و بخشی دیگر مولکول های مورد نظر را جمع آوری می کند.

ربات با استفاده از ساختار نوکلئوتید های خود واکنش های خاصی مانند فشرده سازی و یا بازگشت به حالت عادی را ایجاد می کند که تنظیم این واکنش ها به محققان اجازه می دهد تا سرعت عمل ربات را به میزان دلخواه مشخص کنند.

در حال حاضر، این ربات های DNA فقط در یک محیط کوچک با ابعاد نانو آزمایش شده اند که در آن می توان به راحتی عملکرد آنها را پیگیری کرد اما هنوز مشخص نیست بتوانند در محیط بدن هم همین رفتار را داشته باشند.

پژوهشگران امیدوارند که در بلند مدت، این دستگاه های ژنتیکی در علم پزشکی و سایر زمینه های حیاتی بسیار مفید واقع شوند.

این تیم پیش بینی می کند که نانوربات ها بتوانند دارو را در جریان خون شما منتقل کنند و اثر بخشی آن را افزایش و عوارض مصرف داروها را کاهش دهند. با توجه به اینکه جنس این ربات ها از نوکلئوتید است، استفاده و بازیافت آن به بدن آسیبی نمی رساند.

ارسال نظر