یک گوشی تمام عیار و کامل چه خصوصیاتی دارد؟

به نظر شما یک گوشی تمام عیار، بی‌عیب و نقص و از هر نظر کامل دارای چه خصوصیات و ویژگی‌هایی است؟ به نظر شما هم اکنون گوشی هوشمندی در بازار وجود دارد که از هر نظر کامل و اصطلاحا پرفکت (Perfect) باشد؟ ما این چنین فکر نمی‌کنیم!

یک گوشی تمام عیار و کامل چه خصوصیاتی دارد؟

به واقع یک گوشی هوشمند تمام عیار و کامل باید چه خصوصیات و ویژگی‌هایی داشته باشد؟ همانطور که می‌دانید، گوشی‌های هوشمند طی چند سال اخیر در هر زمینه‌ای پیشرفت‌های شایان ملاحظه‌ای داشته‌اند. شاید از نظر عده‌ کثیری از کاربران هم اکنون آیفون 6S اپل یا گلکسی S7 سامسونگ محصولاتی تمام عیار و کامل باشند، اما از نظر ما این دو گوشی هم هنوز فاصله زیادی تا دستیابی به صفت تمام عیار و بی‌عیب و نقص را دارند!

بدون تردید محصولاتی همچون گلکسی S7 سامسونگ و یا آیفون 6S اپل از بهترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار محسوب می‌شوند و شکی در این موضوع وجود ندارد. اما تعریف شما از یک گوشی کامل و تمام عیار تعریفی کاملا نسبی است. دید شما می‌تواند محدود به معیارهای خاصی باشد. همچنین در نظر داشته باشید که دید هر فرد نسبت به فرد دیگر تفاوت دارد. از اینرو عمدتا افراد گوشی‌های هوشمند برتر مد نظرشان را با توجه نیازهایشان انتخاب می‌کنند. در سمت مقابل برخی از افراد در مورد این موضوع احساسی برخورد می‌کنند. از آنجایی که آن‌ها طرفدار دو آتیشه برند خاصی هستند ، اصرار دارند که گوشی هوشمند خاصی از سری محصولات برند مد نظرشان از هر نظر کامل و تمام عیار است. اما باور کنید که اگر بخواهیم با دیدی سخت‌گیرانه به موضوع نگاه کنیم این چنینی نیست و تقریبا هم اکنون هیچ گوشی هوشمند تمام عیار و کاملی در بازار وجود ندارد!

ما در این مقاله قصد داریم که مروری بر معیارها و مشخصاتی داشته باشیم که از نظر ما یک گوشی هوشمند تمام عیار، کامل و بی‌عیب و نقص باید شامل آن‌ها شود. با مطالعه این معیارهای سخت‌گیرانه متوجه می‌شوید که چرا هیچ یک از گوشی‌های هوشمند کنونی موجود در بازار نمی‌توانند محصولی از هر نظر کامل و اصطلاحا پرفکت به شمار آیند.

صفحه نمایش

از مسئله صفحه نمایش شروع می‌کنیم! صفحه نمایش یک گوشی هوشمند تمام عیار و کامل باید چه مشخصاتی داشته باشد؟ از عواملی همچون اندازه و ابعاد صفحه نمایش چشم‌پوشی می‌کنیم، چرا که این موضوعات ارتباط مستقیم با سلیقه شخصی کاربران داشته و به کیفیت دستگاه مربوط نمی‌شوند. اما عامل وضوح تصویر چگونه است؟ بدون تردید گوشی هوشمندی که بخواهد هم اکنون خود را به عنوان یک گوشی کامل و تمام عیار معرفی کند، باید حداقل وضوح تصویر QHD یا 1440 در 2560 پیکسل را داشته باشد. خوشبختانه اغلب پرچمداران اندرویدی کنونی موجود در بازار از این عامل بهره می‌برند، اما محصولاتی نظیر آیفون‌های اپل، پرچمداران هوآوی و برخی دیگر از گوشی‌ها از این عامل بی‌بهره هستند.

پنل نمایشگر این گوشی‌ها باید کیفیت عالی داشته باشد. کیفیت پنل یک گوشی کامل باید حداقل با کیفیت پنل نمایشگر AMOLED برابری کند. برای اینکه صفحه نمایش دستگاه در شرایط تابش نور مستقیم آفتاب و محیط‌های خارج از منزل درخشش مناسبی داشته و وضوح لازم به همراه داشته باشد، باید نمایشگر آن قادر به تولید ماکسیمم روشنایی بالایی باشد. شادابی و تفکیک‌پذیری بالای رنگ‌های نمایشگر هم از جمله دیگر ویژگی‌هایی است که باید نمایشگر یک گوشی تمام عیار ارائه کند. زاویه دید نمایشگر گوشی باید مناسب باشد و هنگامی که با زاویه به نمایشگر دستگاه نگاه می‌کنیم، کمترین انحراف تصویر را مشاهده نماییم.

1

همچنین از نظر ما صفحه نمایش گوشی هوشمندی که به عنوان یک گوشی تمام عیار انتخاب می‌شود باید در قبال خراشیدگی و ضربه کاملا مقاوم طراحی شود. مقاومت نمایشگر دستگاه در قبال خراشیدگی باید به اندازه‌ای باشد که دیگر نیازی نسبت به استفاده از گلس‌های محافظ بر روی آن وجود نداشته باشد. همچنین ترجیح می‌دهیم که نوآوری‌هایی همچون لبه‌های خمیده با قابلیت‌های متنوع در گوشی هوشمند تمام عیار مد نظرمان تعبیه شود. حاشیه‌های باریک صفحه نمایش هم از جمله دیگر ویژگی‌هایی است که گوشی هوشمند کامل و تمام عیار مد نظر ما باید به همراه داشته باشد.

حال به نظر شما کدام گوشی هوشمند کنونی تمامی این ویژگی‌ها را به طور همزمان در نمایشگر خود ارائه می‌کند؟ حتی اگر از عواملی همچون لبه خمیده و حاشیه باریک هم صرف نظر کنیم، باز هم نمایشگر گوشی‌های هوشمند کنونی موجود در بازار نمی‌توانند تمامی مشخصات مد نظر فوق را به طور یکجا برای ما به همراه آورند. بنابراین صفحه نمایش هیچ یک از گوشی‌های کنونی موجود در بازار قابل مقایسه با نمایشگر گوشی تمام عیار و پرفکت مد نظرمان را ندارند!

طراحی

گوشی هوشمندی که از نظر ما یک گوشی تمام عیار و کامل است باید فوق‌العاده دقیق و حساب شده طراحی شود. بدون تردید طراحی گوشی‌های هوشمندی همچون گلکسی S7 Edge سامسونگ فوق‌العاده محسوب می‌شود. همچنین طراحی گوشی ال‌جی جی 5 نمونه بارزی از یک نوآوری تمام عیار است، اما با این حال طراحی این گوشی‌ها با معیارهای بی‌عیب و نقص مد نظر ما تفاوت دارند. دقت داشته باشید که منظور از طراحی تنها ظاهر یک گوشی نمی‌شود و عامل طراحی گستره وسیعی از قابلیت‌های یک گوشی هوشمند را در بر می‌گیرد.

پیش از هر چیز باید بگوییم که یک گوشی کامل به هیچ وجه نباید از بدنه‌ای پلاستیکی و حساس بهره ببرد. بدنه گوشی مد نظر ما باید فلزی، مقاوم و سبک باشد. ترجیحا ضخامت بدنه آن به قدری ناچیز باشد که در حین استفاده از گوشی احساس ظرافت خاصی به کاربر منتقل گردد. مسئله بعدی مربوط به پنل پشتی دستگاه و لبه‌های آن می‌شود. یک گوشی هوشمند کامل و تمام عیار به هیچ وجه نباید از بدنه‌ای بهره‌مند شود که در قبال خراشیدگی، رنگ‌پریدگی و ... ضعیف عمل کند. متاسفانه این موضوع در گوشی‌های هوشمند به وفور مشاهده می‌شود. در واقع اغلب این گوشی‌ها از نظر مقاومت در برابر عوامل و خطرات جانبی ضعیف عمل می‌کنند.

2

بدون تردید گوشی هوشمند تمام عیار مد نظر ما باید حداقل از استاندارد ضد آب IP68 حقیقی بهره‌مند شود و کمپانی تولید کننده آن باید در قبال ضد آب بودن دستگاه تضمین ارائه کند. به بیان دیگر گوشی هوشمندی که تنها به اسم از استاندارد ضد آب بهره‌مند باشد، به هیچ وجه نمی‌تواند یک گوشی هوشمند تمام عیار به شمار آید. اسکنر اثر انگشت کاربر هم از جمله دیگر مشخصاتی است که باید در طراحی گوشی پرفکت مد نظر ما به آن توجه شود. این اسکنر باید سرعت عملکرد عالی داشته باشد. اگر در تعبیه اسکنر اثر انگشت این گوشی تدابیر و نوآوری‌های جدیدی در نظر گرفته شود هم از آن استقبال می‌کنیم! به عنوان مثال شاید صفحه نمایش گوشی تمام عیار مد نظرمان بتواند نقص اسکنر اثر انگشت دستگاه را نیز ایفاء کند. تعبیه سیستم‌های خنک کننده داخلی خاص نیز از جمله مواردی است که در طراحی گوشی هوشمند بی عیب و نقص مد نظر ما باید به آن توجه شود.

3

گوشی هوشمند کاملی که ما از آن سخن می‌گوییم باید حس برتری را به کاربر منتقل نموده و از نظر ظاهر محصولی منحصر به فرد و کاملا متفاوت باشد. دستگاه مورد نظر باید از قابلیت‌ اتصال NFC پشتیبانی نموده و بدون شک از اتصال رم میکرو اس‌دی (Micro SD) نیز پشتیبانی به عمل آورد. البته کمپانی سازنده این گوشی می‌تواند با ارائه فضای ذخیره‎‌سازی اطلاعات داخلی در حدود 256 گیگابایت یا 512 گیگابایت از ارائه شیار میکرو اس‌دی در این محصول ممانعت به عمل آورده و بدین صورت ما را راضی کند. اسپیکرهایی که در گوشی تمام عیار مد نظر ما به کار گرفته می‌شوند باید بسیار قدرتمند باشند و دستگاه حتما از قابلیت‌هایی همچون شارژر سریع پشتیبانی به عمل آورد. همچنین بهتر است دوربین سلفی این گوشی از چراغ فلش LED اختصاصی بهره‌مند شود و قابلیت‌هایی همچون Always On Display و ... نیز در آن به کار گفته شوند. پورت اتصال USB Type C هم از دیگر ویژگی‌هایی محسوب می‌شود که یک گوشی تمام عیار کنونی باید از آن بهره‌مند گردد.

دوربین

بدون شک دوربین گوشی هوشمندی که به عنوان یک گوشی تمام عیار و بی‌عیب و نقص شناخته می‌شود باید عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد. این عملکرد فوق‌العاده باید تحت هر شرایطی محسوس باشد. به عنوان مثال دوربین این گوشی نباید در شرایط کم نور بودن محیط ضعف نشان دهد. سنسور دوربین استفاده شده در گوشی برتر مد نظرمان باید وضوح تصویر بالایی داشته باشد و از قابلیت‌هایی همچون تصویربرداری با وضوح تصویر 4K، قابلیت لرزشگیر اپتیکال یا OIS پشتیبانی کند. دیافراگم یا روزنه سنسور دوربین گوشی تمام عیار مد نظرمان نیز بسیار گسترده است و بدین صورت عملکرد آن را در شرایط کم نور بودن محیط تقویت می‌کند.

دوربین گوشی کامل مد نظر ما به هیچ وجه نباید در حین ضبط تصویر نویز داشته باشد. این دوربین باید قابلیت ارائه تصاویر با فرمت خام (RAW) را به همراه داشته و از تصویربرداری اسلوموشن، زمان‌گریز (Time-Lapse) نیز پشتیبانی به عمل آورد. فرآیند ضبط ویدئوی با وضوح تصویر 4K در گوشی تمام عیار مد نظر ما نباید با مشکلاتی همچون داغ شدن بیش از اندازه بدنه دستگاه و محدودیت در زمان فیلمبرداری همراه باشد. ضمنا دوربین سلفی دستگاه هم باید کیفیت فوق‌العاده‌ای را ارائه کند. وجود چراغ فلش LED اختصاصی برای دوربین سلفی این گوشی الزامی است و لنز آن باید زاویه دید گسترده‌ای را به همراه داشته باشد.

4

بدون تردید هم اکنون گوشی‌های هوشمند متعددی به بازار عرضه شده‌اند که از نظر کیفیت دوربین عملکرد مطلوبی دارند، اما با این وجود اغلب آن‌ها تحت شرایط خاصی دارای ضعف‌هایی نیز هستند. با این حال عامل دوربین تنها عاملی است که در گوشی‌های هوشمند برتر کنونی نسبت به گوشی کامل و تمام عیار مد نظر ما نقص‌های کمتری را به همراه دارد.

عملکرد

ما کاری که اعداد و ارقام نداریم و از تراشه یا ظرفیت رم خاصی سخن نمی‌گوییم! تنها می‌دانیم که گوشی هوشمند تمام عیار مد نظرمان باید از نظر قابلیت‌های پردازشی محصولی بی‌عیب نقص بوده و در هر بنچمارکی برتری خود را نسبت به سایر محصولات به اثبات برساند. برتری این گوشی باید در مقایسه با سایر محصولات مشابه و پرچمداران دیگ کاملا محسوس باشد. در عین حال گوشی مد نظر باید از نظر مصرف انرژی کاملا بهینه‌سازی شده باشد و با افزایش فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر آن میزان مصرف انرژی دستگاه افزایش چشمگیری پیدا نکند. این گوشی دچار افت سرعت عملکرد، لگ، تأخیر، کرش و سایر مشکلات این چنینی نمی‌شود.

5

شاید بهتر باشد این گوشی قابلیت ارتقاء اجزای سخت افزاری پردازنده، رم و ... را ارائه کند تا بدین صورت بتوانیم در آینده نیز قطعات سخت افزاری آن را ارتقاء دهیم. سیستم عامل این گوشی باید به شکل کاملا دقیقی با بستر سخت افزاری دستگاه همگام‌سازی شود و در حین استفاده از گوشی هیچ گرمایی در بدنه آن احساس نشود. همچنین گوشی مد نظرمان باید بتواند چندین اپلیکیشن و بازی سنگین را به طور همزمان اجرا و مدیریت کند. ضمنا دستگاه نباید به مرور زمان دچار افت کیفیت و کاهش سرعت عملکرد شود.

باتری

متاسفانه اغلب گوشی‌های هوشمند کنونی موجود در بازار از نظر کیفیت عملکرد باتری دچار ضعف هستند. حتی پرچمداران کمپانی‌های گوناگون نیز در این زمینه ضعف عملکرد دارند. اما گوشی هوشمند کامل و بی‌عیب و نقصی که ما از آن سخن می‌گوییم از یک باتری فوق‌العاده قدرتمند بهره‌مند است که به هیچ عنوان دچار ضعف شارژدهی نمی‌شود. ظرفیت باتری این گوشی را می‌توانیم با هر عددی در نظر بگیرید، اما در بدترین شرایط ممکن باتری این گوشی باید بتواند حداقل تا 72 ساعت توان شارژدهی طی هر بار شارژ را به همراه داشته باشد. باتری گوشی کامل مد نظرمان باید قابل جداسازی باشد تا کاربر بتواند در شرایط مورد نیاز به راحتی نسبت به جداسازی و تعویض آن اقدام کند. کمپانی سازنده این گوشی می‌تواند با تدابیر خاص مد نظر خود، دسترسی به باتری دستگاه را به شیوه خاصی نظیر شیوه‌ای که شرکت ال‌جی در گوشی جی 5 در نظر گرفته امکان‌پذیر سازد.

6

باتری این دستگاه باید از تکنولوژی‌های شارژ سریع پشتیبانی به عمل آورد. در حال حاضر تکنولوژی Quick Charge 3.0 کوالکام آخرین نسخه از تکنولوژی‌های شارژ سریع این شرکت به شمار می‌رود. بنابراین گوشی هوشمند بی‌عیب و نقص مد نظرمان باید حداقل از این قابلیت پشتیبانی نموده و یا از قابلیت پیشرفته‌تری در زمینه شارژ سریع باتری پشتیبانی نماید. بدون تردید پشتیبانی از قابلیت شارژ بی‌سیم هم از دیگر ویژگی‌های گوشی هوشمند تمام عیار مد نظر ما محسوب می‌شود. این گوشی باید به همراه یک شارژر بی‌سیم اختصاصی عرضه شود که سرعت عملکرد مطلوبی را ارائه می‌کند. بنابراین کاربر نیازی به خرید شارژر بی‌سیم مجزا ندارد. همچنین دستگاه باید با قابلیت‌ها و وضعیت‌های اختصاصی ذخیره‌سازی انرژی دقیقی (Power Saving Mode) همراه شود که به موجب آن کاربر بتواند در شرایط مورد نیاز انرژی مصرفی دستگاه را ذخیره‌سازی نماید.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به ذکر مشخصاتی پرداختیم که به عقیده ما یک گوشی تمام عیار، کامل و بی‌عیب و نقص باید از آن‌ها بهره‌مند شود. دید ما در این مقاله بسیار سخت‌گیرانه بوده و به همین سبب می‌توان مدعی شد که هم اکنون هیچ گوشی هوشمند موجود در بازاری تمامی این ویژگی‌های مد نظرمان را به طور یکجا ارائه نمی‌کند. شاید ارائه تمامی این ویژگی‌ها در قالب یک مجموعه به واقع امکان‌پذیر نباشد! شاید هم این موضوع امکان‌پذیر است، اما سیاست‌های کاری کمپانی‌های فعال در صنعت موبایل به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که محصولاتی این چنینی را روانه بازار کنند. به نظر شما یک گوشی تمام عیار و کامل باید چه مشخصات و ویژگی‌هایی را به همراه داشته باشد؟ با توجه به معیارهایی که ما به ذکر آن‌ها پرداختیم آیا گوشی‌های هوشمندی همچون گلکسی S7، گلکسی S7 Edge، ال‌جی جی 5، آیفون 6S و ... به واقع پتانسیل لازم به منظور انتخاب شدن به عنوان یک گوشی کامل و پرفکت را دارند؟

منبع: androidauthority

ارسال نظر