سوپر زمین در منظومه شمسی وجود دارد؟

اخترشناسان مقاله ای را ارائه کرده اند که نشان میدهد انها احتمالاً سیاره ی بزرگتری را بسیار دورتر از مرزهای منظومه شمسی یافته اند .

سوپر زمین در منظومه شمسی وجود دارد؟

به گزارش کلیک،اخترشناسانی که با ALAMA کار میکنند اخیراً به کشف جدیدی دست یافته اند که نشان میدهد سیاره بزرگتری شبیه زمین کیلومترها دورتر از مرزهای منظومه شمسی یافته اند .در حالیکه اختر شناسان مشغول رصد سیستم ستاره ای آلفا قنطروس در نزدیکی زمین بودند، عبور یک شیء با سرعت بالا از جلوی چشمانشان توجه آنها را به خود جلب کرد .
سرعت و درخشش این شیء آنها را به این نتیجه رساند که ممکن است ستاره ای بیش نباشد و بر طبق طول موجهای دریافتی از ALAMA ، به این نتیجه رسیدند که آن شی میتواند یک شیء فرا نپتونی(TNO) باشد که در مکانی بین 10 میلیارد تا 2 تریلیارد مایل دورتر از خورشید به دور آن می چرخد . برای درک بهتر فاصله ی این شیء، میتوان گفت که سیاره پلوتو 4 میلیارد مایل با خورشید فاصله دارد .
اگرچه این یافته ها جذاب است ، اما اخبار معمولا با مقداری شک و تردید مخابره می شوند .
آیا این شیء جدید عضو جدید منظومه شمسی است ؟
ستارگان عموماً نور زیادی از خود ساطع میکنند و ستاره شناسان از همین طریق میتوانند هر شیء را در نزدیکی انها مشاهده کنند ، اما رصدخانه ALAMA برای ضبط طول موجهای ضعیف ساخته شده است و به اختر شناسان این امکان را می دهد که اشیائی را که به ستاره ها نزدیکتر هستند را نیز مشاهده نمایند . این چگونگی ساز وکاری است که محققان میتوانند حرکت یک شیء ناشناس رابه سمت نزدیکیهای آلفا قنطروس با دقت بالا مشاهده نمایند . محققان اذعان داشته اند که شیء ناشناس ممکن است یکی از اجرام آسمانی باشد مثل اجرامی که کوچکتراز سیاره ها و بزرگتراز ستاره ها هستند و یا یک سوپر زمین (که ابعاد ان از زمین بزرگتر و از نپتون کوچکتراست) و یا از اینها کوچکتر به صورت یک جرم یخی که به دور پلوتو می چرخد .

منبع : astronomy.com

ارسال نظر